Beleidsmedewerker Werk en Inkomen, aandachtsgebied Armoede & Schulden

Stadhuisplein 1, 2311 EJ Leiden, Nederland

Sluit over 7 dagen
100 Zuid-Holland

Begindatum:

1 aug 2025

Einddatum:

1 feb 2026

Uren per week:

16

Publicatiedatum:

2 jul 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

De opdracht richt zich op het versterken van de beleidscapaciteit binnen het team Werk en Inkomen van de gemeente Leiden, met specifieke aandacht voor de aanpak van armoede en schulden. We zijn opzoek naar een beleidsmedewerker (zie toelichting hieronder). De uitbreiding van capaciteit is noodzakelijk om de uitvoering van coalitie ambities en landelijke wetgeving, zoals de invoering van een stadspas, de Participatiewet , Wet op Schuldhulpverlening en de Wet handhaving sociale zekerheid, lokaal te borgen en te vertalen naar uitvoerbaar beleid. De gemeente werkt hiervoor samen met uitvoeringsorganisaties, juridische afdelingen, maatschappelijke partners en ervaringsdeskundigen aan een integrale en toekomstbestendige aanpak.

Binnen deze opdracht wordt in aanvulling op de bestaande capaciteit gewerkt aan de ontwikkeling en implementatie beleid op terrein van armoede, preventie en vroeg signalering. Een belangrijk onderdeel deel is de evaluatie van bestaande armoede en schuldhulpverleningsbeleid en de aansluiting van de armoederegelingen op de stadspas. Daarnaast wordt ingezet op het verbeteren van bestaande regelingen en het versterken van de samenwerking met ketenpartners. De beleidsmedewerkers adviseren het bestuur en management en dragen bij aan een transparante beleidsontwikkeling met oog voor uitvoerbaarheid en juridische borging.

Het gaat om de volgende taken voor de beleidsmedewerker W&I, aandachtsgebied Armoede & Schulden:

  • Beleidsontwikkeling op gebied van armoede- en schuldenaanpak

  • Uitvoeren/begeleiden van projecten (armoede, preventie, vroegsignalering, integrale aanpak)

  • Advisering en actualiseren beleidsregels/subsidieverordeningen zoals beleidsregels toeslagenaffaire

  • Bijdragen aan aansluiten armoederegelingen op stadspas

  • Evalueren bestaande beleidsplannen armoede en schuldhulpverleningsbeleid

Belangrijke verantwoordelijkheden:

  • Ontwikkelen en implementeren van het handhavingsbeleidsplan Participatiewet.

  • Beleidsontwikkeling en projectleiding op het gebied van armoede- en schuldenaanpak.

  • Vertalen van landelijke wetgeving naar lokaal beleid.

  • Samenwerking met maatschappelijke partners en ervaringsdeskundigen.

  • Adviseren van bestuur en management binnen een politiek-bestuurlijke context.

Doel:
Een versterkte beleidsstructuur binnen team Werk en Inkomen die bijdraagt aan een effectieve en rechtvaardige uitvoering van armoedebestrijding en schuldhulpverlening en daarmee van onze wettelijke taken.

Verwachte resultaten:

  1. Uitvoeren evaluatie beleidsplannen armoede en schuldhulpverleningsbeleid Beleidsregels en verordeningen die aansluiten op landelijke ontwikkelingen.

  2. Projecten gericht op preventie en integrale aanpak van armoede en schulden succesvol geïmplementeerd.

  3. Bijdragen aan aansluiting armoederegelingen op de stadspas.

  4. Uitvoeren moties en toezeggingen.

  5. Versterkte samenwerking met maatschappelijke partners en inwoners.

Eisen

  1. Kandidaat is geen ZZP’er;

  2. (Uiterlijke) startdatum op 1 augustus 2025;

  3. Minimaal 3 jaar ervaring in een vergelijkbare beleidsfunctie binnen een 100.000+ gemeentelijke organisatie;

  4. Aantoonbare kennis van de Participatiewet (in balans) of wet Sociale Zekerheid of Wet gemeentelijke schuldhulp verlening;

Wensen en competenties

  1. Subgunningscriterium 1: CV en Beantwoording Gunningscriteria (35/100 punten)
    De aanbestedende dienst wenst in deze documenten in ieder geval de volgende aspecten terug te zien:

    • De voorkeur gaat uit naar iemand die bekend is met het netwerk en de situatie in de regio Holland Rijnland

    • Het CV mag maximaal drie (3) A4 zijn en de Beantwoording Gunningscriteria één (1) A4 in lettertype Arial 10 bestaan. Dit is inclusief Bijlagen.

    • Bij het overschrijden van het maximale aantal pagina’s, wordt alleen het maximale aantal pagina’s beoordeeld.

  2. Subgunningscriterium 2 Gesprek (50/100 punten)
    De kandidaat wordt voor het gesprek uitgenodigd wanneer deze is beoordeeld met een “8” of hoger voor subgunningscriterium 1. CV en Beantwoording Gunningscriteria.

    De aanbestedende dienst wenst in het gesprek in ieder geval de volgende aspecten terug te zien:

    • Visie op participatie, armoede en schuldhulpverleningsbeleid in relatie tot de opdracht waar we voor staan in Leiden?

    • Concrete ervaring in brengt in 100.00+ gemeente waarbij duidelijk wordt toegelicht hoe de kandidaat resultaten in complexe politiek bestuurlijke omgeving heeft gerealiseerd.

    • Snel je rol kunnen pakken in een situatie die deels nog in ontwikkeling is.

    • Een stevige en verbindende persoonlijkheid: een onafhankelijke houding, focus op samenwerking, constructief èn resultaatgericht op de inhoud.

  3. Uurtarief (15/100 punten)
    Voor deze uitvraag geldt een plafond bedrag van €100,-(uurtarief) excl. Btw en inclusief salariskosten, sociale lasten, algemene kosten, reis- en verblijfkosten en de kosten voor hulpmiddelen die noodzakelijke zijn bij de uitvoering van de opdracht. Inschrijving boven dit bedrag worden terzijde gelegd. Het uurtarief dient uitsluitend vermeld te worden op het offerte/prijs-formulier. Het is niet toegestaan om het tarief te vermelden op andere documenten zoals het CV en de Beantwoording Gunningscriteria. Uw inschrijving kan dan ter zijde worden gelegd.

Organisatie en team

Gemeente Leiden

Gespreksinformatie

Zie Subgunningscriterium 2.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Inzet:
De initiële duur van de overeenkomst bedraagt 6 maanden, 16 uur per week, met optie tot verlenging van maximaal 12 maanden. De aanvangsdatum van de overeenkomst is op 1 augustus 2025.

Maximaal uurtarief:
€100,- excl. BTW

De overeengekomen tarieven staan vast en zijn onveranderlijk tot 1 augustus 2026. Opdrachtnemer is gerechtigd vanaf 2 augustus 2026 éénmaal per jaar de tarieven aan te passen aan de hand van ten hoogste het CBS prijsindexcijfer cao-lonen, contractuele loonkosten en arbeidsduur; indexcijfers (2020=100), Bedrijfstak/Branch M-N Zakelijke Dienstverlening, cao-sector particuliere bedrijven en indexcijfers cao-lonen per uur inclusief bijzondere beloningen, waarbij telkens het gepubliceerde jaarmutatiecijfer (percentage) wordt gehanteerd van het voorafgaande kalenderjaar (ontwikkeling ten opzichte van een jaar eerder).

In te dienen documenten

  • Voor Gunning:

    • Curriculum Vitae;

    • Beantwoording Gunningscriteria;

    • Offerte-prijs formulier, getekend door een daartoe bevoegd persoon;

  • Na Gunning:

    • Uittreksel Handelsregister Kamer van Koophandel;

    • Gedragsverklaring Aanbesteden (GVA)
      Als Inschrijver de Opdracht krijgt gegund, moet de GVA worden aangeleverd. De GVA mag niet ouder zijn dan twee jaar vanaf de datum vanaf Inschrijving. Als Inschrijver samen met andere bedrijven inschrijft, moeten alle bedrijven de GVA kunnen laten zien. De GVA is verkrijgbaar bij Justis, onderdeel van het Ministerie van Veiligheid en Justitie;

    • Verklaring Belastingdienst
      Een verklaring van de Belastingdienst die op het tijdstip van indiening niet ouder is dan zes maanden. Hieruit blijkt dat de Inschrijver heeft voldaan aan zijn verplichtingen op grond van de op hem van toepassing zijnde wettelijke bepalingen met betrekking tot betaling van sociale zekerheidspremies of belastingen;

    • Integriteitsverklaring ondertekend door de kandidaat

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur