thumbnail
thumbnail
Inkomensconsulent

Gemeente Leeuwarden

Oldehoofsterkerkhof 2, 8911 DH Leeuwarden, Nederland

Sociaal Domein
Sluit over 26 dagen
Geen maximum
36 Friesland

Publicatiedatum:

03-11-2022

Sluitingsdatum:

30-12-2022

Begindatum:

01-12-2022

Einddatum:

30-06-2023

Uren per week:

36
Inkomensconsulent

Ben jij thuis in de sociale wet- en regelgeving, en krijg je energie van het op weg helpen van klanten? Kun je daarnaast goed situaties inschatten en heb je een stressbestendige houding? Lees dan snel verder over de functie Inkomensconsulent!

Wat ga je doen?
Als Inkomensconsulent ben je verantwoordelijk voor de rechtmatigheid van uitkeringen. Je behandelt aanvragen in het kader van de Participatiewet en de wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijke arbeidsongeschikte werkloze werknemer (IOAW). Bij de gemeente Leeuwarden wordt er niet gewerkt met een vaste caseload. Het werk wordt onder alle collega’s verdeeld.

Je voert regelmatig intakegesprekken met klanten en je beoordeelt of de klant recht heeft op een uitkering. Dit toets je op grond van relevante wet- en regelgeving en het gemeentelijk beleid. Hierbij heb je oog voor de klant en tegelijkertijd ben je fraudealert. Je ondersteunt de klanten zo goed mogelijk en voelt aan wanneer de klant hulp nodig heeft. Je verwijst hen waar nodig naar de juiste instanties.

Naast de intakegesprekken heb je beldiensten. Tijdens de beldienst beantwoord je diverse vragen van klanten en verwerk je dit in rapportages en zorg je voor de juiste administratieve afhandeling. 

Als een klant met een uitkering een wijziging doorgeeft check je of dit gevolgen heeft voor het recht op een uitkering. Mocht er te veel bijstand verstrekt zijn, dan vorder je dit terug. Deze terugvorderingsbesluiten neem je zelf. Het uitvoeren van beëindigingsonderzoeken behoort ook tot je takenpakket. Daarnaast worden ook de aanvragen bijzondere bijstand binnen het team afgehandeld.

De resultaten van je onderzoeken leg je gemotiveerd vast in rapportages en beschikkingen. De uitkomst verwerk je in het cliënt- en uitkeringsdossier in Suite.

Naast bovenstaande taken is het mogelijk om jezelf verder te ontwikkelen en deel te nemen aan diverse clusters binnen onze afdeling. Bijvoorbeeld het cluster dak- en thuislozen, het uitvoeren van de Wet op de Lijkbezorging of werken als aansluitfunctionaris in één van onze wijkteams

Wie ben jij? 
Om deze functie goed en met plezier uit te kunnen oefenen heb je minimaal een relevante afgeronde hbo-opleiding, aangevuld met enkele jaren werkervaring. Je bent op de hoogte van de wet- en regelgeving van de Participatiewet.

Je bent als Inkomensconsulent nieuwsgierig ingesteld en durft beslissingen te nemen. Daarnaast ben je communicatief vaardig, zowel via de telefoon en e-mail als ook face to face. Je hebt feeling met de computer en diverse systemen, je kunt hierin snel schakelen en de klant op de juiste manier te woord staan. Je beheerst diverse gesprekstechnieken en weet je aan te passen aan de klant. Ook kun je goed omgaan met weerstand. 

Je beschikt over een goede beheersing van de Nederlandse taal en kan gemakkelijk situaties op papier zetten in simpele en gebruikelijk taal (B1 niveau). Je bent geduldig richting de klant en neemt de tijd om hen goed te woord te staan. Je staat stevig in je schoenen en je bent duidelijk richting de klant. 

Bovendien kun je jouw werk goed plannen en organiseren en bewaar je overzicht tijdens drukke perioden, met andere woorden: je bent stressbestendig! Je kunt zelfstandig werken, je eigen werkvoorraad beheren en je bent administratief goed onderlegd. Ook zoek je de samenwerking op met je naaste collega’s of andere afdelingen binnen de gemeente Leeuwarden. 

Waar ga je werken?
In een dynamische omgeving maakt Publieke Dienstverlening continu afwegingen tussen individuele en collectieve belangen. We streven ernaar dat contacten met inwoners, ondernemers, instellingen, bezoekers en partners soepel verlopen. We doen wat nodig is, zodat iedereen kan deelnemen aan de samenleving. 
De bejegening door onze medewerkers is uitstekend en de afhandeltermijnen zijn kort. Een goede bejegening betekent deskundig, duidelijk, vriendelijk, snel en meedenkend zijn.

Het team
Je wordt onderdeel van team Inkomen van Publieke Dienstverlening. Het team voert de Participatiewet en IOAW uit. Het team bestaat uit ongeveer 60 enthousiaste collega’s, met verschillende verantwoordelijkheden en specialisaties. 

Wij zijn een hardwerkend team, successen vieren we samen en wanneer iemand hulp nodig heeft, staan we voor elkaar klaar. Samen zorgen wij ervoor dat er veel werk verzet wordt, want het is druk bij ons op de afdeling. Ondanks die drukte stellen wij een goede dienstverlening richting onze klanten als prioriteit.

Documenten:

Vind jouw droomopdracht

Zoek jouw droomopdracht in ons portaal en klik op inschrijven. Daarna zal een van onze adviseurs nog dezelfde dag contact met je opnemen. Na telefonisch contact, beoordeelt onze adviseur jouw CV en geeft terugkoppeling of deze goed aansluit bij de inhuuropdracht (eisen en wensen) en ambitie van de opdrachtgever.

Kies een opdracht

Ben jij de Inkomensconsulent die deze organisatie zoekt?

Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.