Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Senior juridisch adviseur handhaving omgevingsrecht

Dudokpark 1, 1217 JE Hilversum, Nederland

Sluit over 15 dagen
87 28 Noord-Holland

Begindatum:

1 okt 2025

Einddatum:

1 apr 2026

Uren per week:

24 - 28

Publicatiedatum:

15 aug 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Wij zoeken een tijdelijke senior jurist die gepokt en gemazeld is op het gebied van Bestuursrecht en in het bijzonder de juridische handhaving van de Omgevingswet. Je toetst overtredingen (m.n. bouw en horeca) aan de regels, onderzoekt mogelijke legalisaties en maakt (voor)aanschrijvingen. Ook voer je (zienswijze)gesprekken met de in- en externe partijen en belanghebbenden. Je stemt af met collega's en bestuur en zorgt voor juridisch advies op maat. Je vertegenwoordigt de gemeente bij de Commissie bezwaarschriften, beroepsinstanties en andere gemeenten. Als bijzondere taak begeleidt je de collega-juristen binnen het cluster juridische handhaving en deel je actief jouw kennis en ervaring. Diezelfde kennis en ervaring komt ook van pas bij de totstandkoming van een aantal te maken basale werkafspraken tussen de teams Vergunningen, Advies en Ondersteuning en het team Toezicht. Je landt in het team Advies en Ondersteuning. Een team met in hoofdzaak juridische collega's die actief zijn binnen het omgevingsrecht, de APV, horeca en evenementen, markt en parkeren.

Eisen

  • Een aantoonbaar afgeronde opleiding op minimaal hbo bacherlor niveau;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als juridisch adviseur handhaving op het gebied van het omgevingsrecht (Wabo en Omgevingswet) binnen een gemeentelijke organisatie;
  • Een maximaal uurtarief van 87,50 excl. BTW, inclusief reiskosten woon-werkverkeer, werkverkeer en parkeerkosten;
  • Beschikbaar per 1 oktober 2025 voor 24 uren p/week.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als juridisch adviseur handhaving op het gebied van het omgevingsrecht (Wabo en Omgevingswet) binnen een gementelijke organisatie (30 punten);
  • Aantoonbare actuele kennis van de Omgevingswet en jurisprudentie blijkend uit een afgeronde cursus, opleiding of werkervaring in de afgelopen 3 jaar (30 punten);
  • Beschikbaar per 1 oktober 2025 voor 28 uren p/week (30 punten);
  • Bij voorkeur ook eerder juridische werkervaring in het omgevingsrecht opgedaan bij de gemeente Hilversum (10 punten).

Competenties

  • Aanpassingsvermogen, samenwerken
  • Goede communicatieve vaardigheden (schriftelijk en mondeling).
  • Goed kunnen luisteren, analyseren,doorvragen en motiveren.
  • Doorzettingsvermogen/daadkracht, assertief en je toont eigenaarschap.
  • Klantgericht
  • Resultaatgericht werken met een praktische instelling

Organisatie en team

We werken voor Hilversum, de mediastad van NederlandEen groene tuinstad, met rijke historie, waar meer dan 93.000 unieke inwoners hun leven op eigen wijze vormgeven. Voor hen zijn we de meest nabije overheid; bereikbaar en toegankelijk. Open en nieuwsgierig, geven altijd antwoord en doen wat nodig is. We zijn toegankelijk en betrouwbaar, transparant en realistisch in de afspraken die we maken. In onze werkwijzen zoeken we de balans tussen maatwerk en eenvoud. Maken slim gebruik van technologie, data en stellen dit zoveel mogelijk beschikbaar. Bovenal doen we het samen, sluiten aan op wat er in de stad en in de regio gebeurt en zoeken de dialoog en de samenwerking. Met ons vakmanschap zijn we een betrouwbare partner. Onze kernwaarden zijn dan ook Vertrouwen, Eenvoud, Betrokkenheid, Professioneel, Inclusief en Duurzaam. We willen blijven leren en innoveren met het vizier op de stad.Elke dag willen we dit waarmaken.En als dat een keer niet lukt, spreek ons er dan op aan. Als je bij ons werkt, kun je zijn wie je bent, ongeacht je achtergrond, hoe je eruitziet en van wie je houdt.

Je landt in het team Advies en Ondersteuning. Een team met in hoofdzaak juridische collega's die actief zijn binnen het omgevingsrecht, de APV, horeca en evenementen, markt en parkeren.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 16 september 2025, 09.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 10 september 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:
  • De gemeente verzoekt altijd om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG). Er wordt een VOG screening uitgevoerd conform de VOG screening van de gemeente Hilversum. De verwerkingstijd is maximaal 4 weken, en bij VOG-P screening maximaal 8 weken. De kosten van de VOG zullen ten alle tijden reeds verdisconteerd zijn in het aangeboden uurtarief.
  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van Flextender. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.
  • We vergoeden geen reiskosten aan de inhuur kandidaat die voor Hilversum komt werken. In de marktuitvraag van Flextender wordt gesteld dat het geoffreerde uurtarief inclusief de reiskosten woon-werkverkeer is. Eventuele reiskosten die gemaakt worden in opdracht van de gemeente Hilversum voor werk-gerelateerde afspraken kunnen gedeclareerd worden met het DECLARATIE KOSTEN PERSONEEL EN DERDEN.
  • Bring your own device is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Leya Schoonderwoerd via 06 43 60 79 99 / leya.schoonderwoerd@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Leya Schoonderwoerd
Leya Schoonderwoerd
Opdracht Adviseur