Begindatum:
1 jul 2025Einddatum:
1 jan 2026Uren per week:
32-36Publicatiedatum:
5 jun 2025Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de Gemeente Hengelo mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de Gemeente Hengelo. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is.”
Doel van de functie
Zo maximaal mogelijk participeren naar vermogen. Dat is wat wij willen bereiken met en voor onze inwoners uit Borne, Hengelo en Haaksbergen. Daarbij is het bieden van (parttime) passend werk aan mensen met een grote afstand tot werk een belangrijk element. Mensen die niet kunnen instromen naar regulier werk krijgen een traject aangeboden gericht op maatschappelijke participatie. De klantmanager initieert activiteiten voor het activeren en re-integreren van inwoners uit verschillende doelgroepen. De klantmanager geeft inwoners eigen verantwoordelijkheid voor hun traject en coacht hen op het inzetten van eigen kracht.
Werkzaamheden
Als klantmanager zet je in op de kortste weg naar werk. Je coacht de inwoner om een beroep te doen op eigen kracht en eigen netwerk.
Tevens beoordeel je aanvragen op de rechtmatigheid in het kader van de Participatiewet en/of de IOAW/IOAZ. Je gebruikt hiervoor het cliëntvolgsysteem Suite4GWS. Je verricht dossieronderzoek, legt huisbezoeken af, bent fraude alert en indien nodig voer je confronterende gesprekken. Je bevindingen leg je vast in het cliëntvolgsysteem en bijbehorende rapportages.
In deze functie:
werk je intern en extern nauw samen met collega’s zoals arbeidsdeskundigen, de werk- en participatiecoaches en jobcoaches. Maar ook andere teams binnen het sociale domein, denk hierbij aan Jeugd en WMO.
heb je een regiefunctie naar onze ketenpartners SWB (mens-ontwikkelbedrijf) en Werkplein Twente. Bieden zij (nog) niet het juiste antwoord, dan ben je verantwoordelijk voor het activeren van inwoners richting participatie of zorg. Je stelt een op maat gemaakt trajectplan op, dit bewaak je en de resultaten leg je vast.
onderhoud je contacten met ketenpartners over scholing, ontwikkeling, activering en begeleiding.
Wie ben jij?
Je hebt recente werkervaring als klantmanager binnen een gemeente. Je hebt HBO werk- en denkniveau. Je bent bekend met de relevante wet- en regelgeving. Jouw analytisch vermogen stelt je in staat om de juiste vragen te stellen en om vlot tot de kern van de zaak door te dringen. Daarnaast constateer je snel samenhang tussen de verschillende problemen en weet je per situatie de juiste afweging te maken. Je werkt zelfstandig in je werk, maar bent ook nadrukkelijk gericht op verbinding. Je bent zorgvuldig, empathisch en duidelijk. Je hebt kennis van maatschappelijke ontwikkelingen en trends en weet dit te integreren in je werk. Je bent resultaatgericht en denkt vanuit organisatorisch belang.
Wat bieden we?
Een opdracht voor in elk geval het resterende deel van 2025;
een interessante en afwisselende functie in een enthousiast team;
elke dag vers fruit van lokale ondernemers;
hybride werken/thuis werken (na afronding van de inwerkperiode) en flexibele werktijden;
een prachtig stadskantoor in het centrum waar je in een flexibele, moderne en inspirerende omgeving werkt.
Waar ga je werken?
De gemeente Hengelo is volop in beweging en werkt hard aan haar toekomst, zoals de binnenstad en de transities in het sociaal domein. Deze ontwikkelingen vragen om een zelfbewuste en wendbare organisatie. De 850 medewerkers werken met inzet en ambitie voor de Hengelose inwoners en bedrijven. Dat doen we vanuit vier leidende motieven die richting geven aan hoe we het werk doen: persoonlijk, betrouwbaar, duidelijk en respectvol.
De afdeling Werk en Inkomen is onderdeel van de uitvoeringsorganisatie Werk en inkomen, gevestigd in Hengelo en zet zich in voor de gemeenten Borne, Hengelo en Haaksbergen.
Onze inwoners doen aanvragen voor levensonderhoud. Het doel van deze tijdelijke functie is het innemen en op juiste wijze spoedig afhandelen van deze aanvragen. De klantmanager intake neemt een deel van de werkzaamheden van onze klantmanagers over en verlicht op die manier hun werklast.
Werkzaamheden
Als klantmanager intake zet je in op het snel en juridisch juist afhandelen van aanvragen voor levensonderhoud. Hiertoe beoordeel je aanvragen op de rechtmatigheid in het kader van de Participatiewet en/of de IOAW/IOAZ. Je gebruikt hiervoor het cliëntvolgsysteem GWS4All. Je verricht dossieronderzoek, legt -als de situatie daar om vraagt- huisbezoeken af, bent fraude-alert en voert indien nodig confronterende gesprekken. Je bevindingen leg je vast in het cliëntvolgsysteem en bijbehorende rapportages. Na de eventuele toekenning van de aanvraag, draag je de klant over aan onze klantmanagers die daarna het aanspreekpunt worden voor recht- en doelmatigheid.
Onder deze aanvragen kunnen ook aanvragen van nieuwkomers vallen, hierbij gelden alle bovenstaande zaken plus een maximale afhandelingstermijn van twee weken.
Wie ben jij?
Je hebt recente werkervaring als klantmanager intake en/ of inkomen binnen het gemeentelijk sociaal domein. Je hebt HBO werk- en denkniveau. Je bent goed bekend met de wet- en regelgeving van de sociale verzekeringswetten. Jouw analytisch vermogen stelt je in staat om de juiste vragen te stellen en om vlot tot de kern van de zaak door te dringen. Daarnaast constateer je snel samenhang tussen de verschillende problemen en weet je per situatie de juiste afweging te maken. Je bent zelfstandig in je werk, zorgvuldig, empathisch en duidelijk. Je bent resultaatgericht en denkt vanuit organisatorisch belang.
Wat bieden we?
Een opdracht voor in eerste instantie een half jaar;
een interessante functie in een enthousiast team;
elke dag vers fruit van lokale ondernemers;
hybride werken/thuis werken en flexibele werktijden;
een prachtig stadskantoor in het centrum waar je in een flexibele, moderne en inspirerende omgeving werkt.
Waar ga je werken?
De gemeente Hengelo is volop in beweging en werkt hard aan haar toekomst, zoals de binnenstad en de transities in het sociaal domein. Deze ontwikkelingen vragen om een zelfbewuste en wendbare organisatie. De 750 medewerkers werken met inzet en ambitie voor de Hengelose inwoners en bedrijven. Dat doen we vanuit vier leidende motieven die richting geven aan hoe we het werk doen: persoonlijk, betrouwbaar, duidelijk en respectvol.
De afdeling Werk en Inkomen is onderdeel van de uitvoeringsorganisatie, gevestigd in Hengelo en zet zich in voor de gemeenten Borne, Hengelo en Haaksbergen.
Vereisten / knock-outcriteria
1. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
2. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als klantmanager intake/inkomensconsulent/poortwachter;
3. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met de afhandeling van aanvragen levensonderhoud;
Gunningscriteria (weging)
4. Maximaal uurtarief van €62,50 euro per uur exclusief btw / inclusief reiskosten woon- werkverkeer; (10 punten)
5. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met Suite4WIZ (25 punten);
6. Aantoonbare werkervaring op het gebied van (regie op) re-integratie (25 punten);
7. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met de afhandeling van aanvragen bijzondere bijstand (40 punten);
Overige informatie
Gemeente Hengelo heeft er voor gekozen om de externe partij als broker in te zetten. Na gunning verzorgt de externe partij derhalve de contractafhandeling, urenregistratie en facturatie. Dit betekent dat u een overeenkomst afsluit met de externe partij. U zal in casu factureren aan de externe partij middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding. Door in te schrijven gaat u ermee akkoord middels deze constructie de opdracht uit te voeren.
Voor het uitvoeren van de opdracht is afgifte van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) een vereiste.
Uitzend-/ en uitleenbedrijven moeten voldoen aan de voorwaarden voor disculpatie als gesteld in de wijziging leidraad invordering nr. BLKB2012/1062M.
BYOD (bring your own device) is voor deze opdracht niet van toepassing.
Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
Indien de opdrachtnemer een uitzend-/uitleenbedrijf betreft die niet is opgenomen in het register van de Stichting Normering Arbeid (SNA) zal opdrachtgever 55% van de factuur (inclusief omzetbelasting) storten op de G-rekening van de opdrachtnemer.
Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 9. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Maandag tot en met vrijdag, in overleg. Hybride werken na inwerkperiode mogelijk.
Is hybride werken mogelijk: Ja
Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op maandag 16 juni 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo snel mogelijk bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot dinsdag 10 juni 2025 09.00. Tot die tijd kunt u reageren.