Bekijk de opdracht ook op opdrachtinformatiemanagement.nl voor aanvullende ondersteuning binnen het vakgebied Informatiemanagement.

Projectleider Basis op orde Informatievoorziening & IT

Crackstraat 2, 8441 ES Heerenveen, Nederland

Sluit over 9 dagen
120 12-24 Friesland

Begindatum:

11 aug 2025

Einddatum:

2 feb 2026

Uren per week:

12 - 24

Publicatiedatum:

14 jul 2025

Omschrijving

Als projectleider draag je zorg voor het realiseren van een aantal complexe, multidisciplinaire I-projecten. Met jouw kennis en ervaring ben je in staat tot het uitvoeren van een nulmeting, het schrijven van een visie, een plan van aanpak, een projectmandaat, een bestek en andere beleids- en aanbestedingsdocumenten. Je hebt ruime ervaring bij het opstellen van strategische adviezen, functionele (proces) ontwerpen en bij aanbestedingstrajecten kun je keuzes maken op basis van kwaliteit en prijs, in nauwe samenwerking met stakeholders in de organisatie. Na de keuze, realiseer je de implementatie en begeleid je de verandering. Je bent verantwoordelijk voor het realiseren van de juiste budgetten en het overdragen van kennis en beheer aan de staande organisatie. Je rapporteert inhoudelijk aan Directeur Bedrijfsvoering. Het voeren van een professioneel en strategisch gesprek gaat je net zo makkelijk af als het schakelen op de verschillende niveaus.

Wat zijn de belangrijkste taken of projecten? 

Startfase: vormgeven governance

  • Opstellen van een gap-analyse, waaruit diverse verbeterpunten op het gebied van structuur, processen en beleid zijn geïdentificeerd. Om deze punten gericht op te pakken en duurzame verbeteringen te realiseren, is tijdelijke versterking nodig in de vorm van een ervaren externe professional.

  • De focus ligt op het aanbrengen van structuur, het verbeteren en implementeren van processen, het opstellen van beleidsdocumenten en het meenemen van collega’s in nieuwe werkwijzen.

  • In overleg met opdrachtgever inrichten van een governancestructuur voor het programma basis op orde (kerngroep, project en werkgroepen);

1e fase Autorisatiematrixen 

  • Onderzoeken / analyseren huidige autorisatiematrixen.

  • Eventuele risico’s in kaart brengen en mitigerende maatregelen uitvoeren.

  • Beleid uitwerken voor het omgaan met vertrouwelijkheden voor alle informatiesystemen en die vertalen naar de autorisatiematrixen van informatiesystemen gemeente Heerenveen.

  • Herinrichten en implementeren van autorisatiematrixen naar aanleiding van het vertrouwelijkheden beleid.

2e fase Doorontwikkeling

  • Doorontwikkelplan naar volledig geautomatiseerde uitrol IDU-processen, waarbij het HR-systeem leidend is en een applicatie die vervolgens geautomatiseerd de autorisaties uitrolt naar de andere I-systemen.

  • Protocollen uitwerken en implementeren, zodat er reguliere uitgebreide kwaliteitscontroles plaatsvinden door functioneel beheerders en key users of de systemen nog adequaat zijn ingericht tegen oneigenlijke toegang.

Eisen

De kandidaat is inzetbaar vanaf 11 augustus 2025 tot en met 2 februari 2026 voor 12-24 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd met 1 x 6 maanden. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend. De gesprekken vinden plaats op 29 juli. We vragen je daarmee rekening te houden.

  • WO werk- en denkniveau, bij voorkeur in Bedrijfskunde of Informatievoorziening.

  • Ruime ervaring met het leiden van complexe projecten die een hoge mate van politieke en maatschappelijke impact hebben.

  • Op grond van jarenlange (min. 10 jaar) ervaring, bekend met de werkwijze van de (gemeentelijke) overheid.

  • Bewezen kennis en ruime ervaring met het inrichten van werkprocessen conform het landelijke DSP (I-navigator), BIO/NIS2 en Privacy en is in staat processen te schetsen van IST naar SOLL, zodat de veranderingen inzichtelijk worden en goed te managen zijn.

  • Specifieke kennis en ervaring op het gebied van Informatievoorziening, Privacy, Automatisering/ICT, GEO, Functioneel Beheer en Data gedreven werken.

  • Diepgaande kennis van Decos en Ibabs.

Wensen en competenties

Wensen

  • De kandidaat heeft specifieke kennis en ervaring op het gebied van Informatievoorziening, Privacy, Automatisering/ICT, GEO, Functioneel Beheer en Data gedreven werken - 50%

  • De kandidaat heeft diepgaande kennis van Decos en Ibabs - 50%

Competenties

Onbekend

Organisatie en team

De kandidaat is inzetbaar vanaf 11 augustus 2025 tot en met 2 februari 2026 voor 12-24 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd met 1 x 6 maanden. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend. De gesprekken vinden plaats op 29 juli. We vragen je daarmee rekening te houden.U voegt een cv van maximaal 3 pagina's A4 toe.

Gespreksinformatie

De gesprekken vinden plaats op 29 juli. We vragen je daarmee rekening te houden.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Niet bekend
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur