Inkomensconsulent team Inkomen

Taurusavenue 100, 2130 LS Hoofddorp, Nederland

Sluit over 12 dagen
85 36 Zuid-Holland

Begindatum:

1 jul 2025

Einddatum:

1 jan 2026

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

26 jun 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Als Inkomensconsulent bij Gemeente Haarlemmermeer heb je een zelfstandige rol in contact met inwoners als het gaat om financiele dienstverlening. Je werkt nauw samen met de Casemanager werk met als doel de inwoner zo snel mogelijk zelfvoorzienend te laten zijn.

Als Inkomensconsulent voer je onderstaande werkzaamheden uit:

  • Caseloadbeheer, hieronder valt het afhandelen van beeindigingsonderzoeken en het afhandelen van mutaties;

  • Het voeren van de regie over de inwonersaanvragen en mutaties die uitsluitend inkomen gerelateerd zijn;

  • Het voeren van het vervolggesprek op de werkintake over inkomen (indien van toepassing) op de leefgebieden financien en wonen (huishouden);

  • Het verstrekken van informatie, advies en inlichtingen aan de inwoner over de rechten en plichten op grond van de Participatiewet;

  • Het beoordelen van aanvragen levensonderhoud in het kader van de Participatiewet op volledigheid en rechtmatigheid;

  • Je rapporteert over onderzoeksbevindingen op basis van analyse van gegevens conform wet- en regelgeving en stelt naar aanleiding van het gerapporteerde onderzoek beschikkingen op;

  • Je verstrekt tijdig voorschotten op basis van wet- en regelgeving en draagt zorg voor de verrekening met of terugvordering van de uitkering;

  • Je signaleert verdachte situaties in het kader van rechtmatigheid, beslist of aanvullend onderzoek gewenst is en werkt indien nodig samen met Handhaving;

  • Verstrekt informatie over voorliggende voorzieningen;

  • Je zorgt waar nodig voor een adequate doorverwijzing naar relevante (externe) partijen of instanties;

  • Het beoordelen van aanvragen bijzondere bijstand en minimaregeling op volledigheid en rechtmatigheid;

  • Het zelfstandig vullen van het uitkeringsdossier in Civision en archiveren in Djuma

Kandidaatomschrijving

Wij zijn op zoek naar een ervaren Inkomensconsulent voor 36 uur per week met onderstaand profiel: 

  • HBO werk- en denkniveau; 

  • Je bent klantgericht; 

  • Je bent resultaatgericht en beschikt over probleemoplossend vermogen; 

  • Minimaal 5 jaar werkervaring bij een gemeentelijke Sociale Dienst in de afgelopen 7 jaar als inkomensconsulent of kwaliteitsmedewerker
    je hebt actuele werkervaring als Inkomensconsulent (waar blijkt dat uit); 

  • Je hebt kennis van de Participatiewet; 

  • Kennis van beëindigingsonderzoeken en het nemen van terugvorderingsbesluiten bij lopende uitkeringen; 

  • Kennis van voorliggende voorzieningen en ons gemeentelijk beleid 

  • Kennis van regelingen met inkomensafhankelijke componenten (fiscale kennis en kennis van lonen, loonspecificaties e.d.); 

  • Je bent in staat om beoordelingen te maken op basis van de balans tussen geld (middelen), hart (het volgen van je hart) en hoofd (kaders); 

  • Alert op de mogelijkheid van fraude en omgaan met ongewenst gedrag; 

  • Je hebt actuele werkervaring met Civision Samenlevingszaken en Djuma; 

  • Je beschikt over uitstekende (motiverende) gesprekstechnieken en hebt oog voor de inwoner. 

Eisen

  • Minimaal 5 jaar werkervaring bij een gemeentelijke Sociale Dienst in de functie van
    inkomensconsulent. Opgedaan in de laatste 7 jaar. Dat wil zeggen: niet alleen Tozo
    en/of energietoeslag maar allround inkomensconsulent. Actuele kennis en
    werkervaring met Civision Samenlevingszaken en Djuma.

  • Zelfstandig vullen en muteren van uitkeringsdossiers. Je weet hoe Djuma werkt en
    weet de koppeling tussen Civision en Djuma toe te passen. kennis opgedaan in de
    afgelopen 2 jaar.

  • Ervaring met intakegesprekken voor levensonderhoud, beëindigingen, mutaties,
    bijzondere bijstand en minima

Wensen en competenties

Wensen

  • Ervaring in werken met Civision SAM als inkomensconsulent

  • Afgeronde JK-GSD

Gespreksinformatie

Interviewplanning 24 juli

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Dienstencategorie Gezondheidszorg en maatschappelijke dienstverlening CPV code 85000000-9 - Gezondheidszorg en maatschappelijk werk

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur