Bekijk de opdracht ook op opdrachtinformatiemanagement.nl voor aanvullende ondersteuning binnen het vakgebied Informatiemanagement.

Data-analist Gelderse Monitor jeugd

Gemeente Ede

Bergstraat 4, 6711 DD Ede, Nederland

Sluit over 11 dagen
Geen maximum 8-16 uur per week Gelderland

Begindatum:

1 jul 2025

Einddatum:

28 feb 2026

Uren per week:

8-16 uur per week

Publicatiedatum:

12 jun 2025

Gemeente Ede, smaakmakers van de Veluwe
Ede is veelzijdig: wonen, werken, recreëren kent in Ede vele smaken. Van het levendig centrum in de stad Ede tot het gevarieerde buitengebied en de natuur van de Veluwe. Een groot gebied met dorpen en stad. We kijken hoe we inwoners verder helpen door goed te luisteren. En geven duidelijk aan wat we te bieden hebben. Wist je dat we bij onze gemeente de nadruk op voedsel en gezondheid leggen? Tegelijkertijd focussen we met zo’n 1000 collega’s op andere belangrijke zaken. Denk aan het zorgen voor voldoende woningen en het werken aan leefbaarheid en duurzaamheid. Voor iedereen, want iedereen is welkom. Onze samenleving en omgeving is continu in ontwikkeling, wij bewegen mee en kijken vooruit. Dat maakt ons wendbaar en weerbaar.

Opdracht
De G7-gemeenten hebben gezamenlijk de jeugdbescherming en de essentiële functies van de jeugdhulp ingekocht. Deze meerjarige contracten (looptijd: 7 jaar) dienen gemonitord te worden, waarbij data vertaald moet worden naar stuurinformatie. De basis hiervoor ligt in het berichtenverkeer tussen verwijzers, zorgaanbieders en de individuele gemeenten. Voor dit project zoeken wij een tijdelijke data-analist die verantwoordelijk zal zijn voor de ontwikkeling van de Gelderse Monitor.

De opdracht kent meerdere elementen:

  1. Vertalen en concretiseren van beleidsbehoeften naar datavereisten omtrent Essentiële Functies. Deze basis moet uiterlijk eind Q3 gereed zijn, zodat deze als fundament kan dienen voor verdere ontwikkeling.

  2. Inrichting van een flexibele monitoringsstructuur, mede vanwege het transformerende karakter van dit traject: meerdere jeugdzorgregio’s werken samen met een alliantie van zorgaanbieders. Hierdoor is in de eerste drie jaar aanzienlijke ad-hoc bijsturing op de monitoring noodzakelijk.

De data-analist werkt in opdracht van en in nauwe afstemming met de coördinator Essentiële Functies en de coördinator Jeugdbescherming.

Taken en verantwoordelijkheden:
- Ontwikkelen van een monitor gebaseerd op data uit het iJeugd-berichtenverkeer op G7-niveau.
- Concretiseren van de verzochte databehoeften vanuit beleid met betrekking tot Essentiële Functies.
- Inrichten van een gebruikersteam zodat signalen en wensen van gebruikers benut kunnen worden voor doorontwikkeling.
- Inrichten van gebruikersondersteuning voor een effectieve implementatie.
- Uitvoeren van data-analyses op verkregen gegevens; ontwikkelen van zowel standaard- als ad-hocrapportages.
- Interpreteren van data en vertalen naar stuurinformatie voor monitoring van doelstellingen en beleidsbeslissingen.
- Opstellen van adviezen voor bestuur, beleid en contractmanagement op basis van data-analyses.
- Proactief signaleren van patronen en trends in de data met betrekking tot toegankelijkheid, betaalbaarheid en kwaliteit van de jeugdhulp.
- Aansluiten bij inhoudelijke specialisten om hun behoeften te vertalen naar relevante analyses.
- Signaleren en formuleren van verbeterpunten voor de applicatie in samenwerking met leverancier Initi8, gericht op doorontwikkeling van de monitor.

Eindresultaat:
1. Een werkende Monitor Essentiële Functies (EF) van GVJB, die als basisinstrument dient voor beleid en sturing.
2. Periodieke rapportages die voldoen aan de informatiebehoefte van bestuurders, beleidsmakers en contractmanagers.
3. Een processtructuur voor het uitwerken van data-analyseverzoeken van gebruikers, inclusief inrichting van gebruikersondersteuning en een doorontwikkelteam.
4. Een gedragen en toekomstbestendige informatievoorziening, flexibel genoeg om in te spelen op veranderende beleidsvragen in de eerste drie jaren van transformatie.
5. Sturingsinformatie op basis van data, die gebruikt kan worden voor het monitoren van de voortgang van de gezamenlijke inkoop van jeugdbescherming en EF in de G7-regio.

Vereisten / knock-outcriteria
1. BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen laptop en mobiel;
2. Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
3. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met het opzetten en onderhouden van monitors of dashboards in jeugdzorg;
4. Aantoonbare kennis van de 7 Gelderse Jeugdzorgregio’s (benoem in cv waar deze kennis is opgedaan).

Selectiecriteria weging, totaal 100 punten)
5. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar bij een gemeente (30 punten);
6. Aantoonbare werkervaring met het vertalen van Informatiebehoeften naar datagedreven oplossingen (30 punten);
7. Aantoonbare werkervaring met Tableau en Excel (20 punten);
8.  Aantoonbare werkervaring met het iJeugd berichtenverkeer (20 punten).

Competenties
- Analytisch Vermogen
- Technische Vaardigheden
- Communicatieve Vaardigheden
- Samenwerkingsvaardigheden
- Adviseren en Begeleiden

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 9 Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee externe partij
De externe partij brengt voor deze opdracht €1,90 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier. 

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk: : Ja

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op een nader te bepalen moment. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op 25 juni 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Voor de zzp'er

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur