Bekijk de opdracht ook op opdrachtinformatiemanagement.nl voor aanvullende ondersteuning binnen het vakgebied Informatiemanagement.

Projectleider Woo en informatiehuishouding

Gemeente Barneveld

Raadhuisplein 2, 3771 ER Barneveld, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen
Geen maximum 36 (12-16 uur Woo, 20-24 uur informatiehuishouding) Gelderland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 jan 2026

Uren per week:

36 (12-16 uur Woo, 20-24 uur informatiehuishouding)

Publicatiedatum:

7 jun 2025

Organisatie
Werken bij de gemeente Barneveld
Gemeente Barneveld bouwt verder aan een toekomstbestendige, betrouwbare, bereikbare en transparante organisatie. Waarin technologie en informatievoorziening bijdragen aan het welzijn van inwoners, de effectiviteit van de organisatie en het vertrouwen in de overheid.

Met verschillende projecten werken we aan het versterken van de informatiehuishouding en aan het ontsluiten van informatie voor onze inwoners en andere geïnteresseerden. 'Openbaar, tenzij' is ons uitgangspunt. Opdrachtgevers van deze projecten zijn degenen die eigenaar zijn van een systeem of proces en van daaruit een (functionele) vraag of behoefte hebben.
Om hen te ondersteunen zoeken we een projectleider met hart voor transparantie en informatiehuishouding, die voor meerdere projecten tegelijkertijd stuurt op het bereiken van de resultaten.

Omschrijving van de opdracht
De projectleider bewaakt en stuurt op een gestructureerde manier op tijd en capaciteit, op geld en op afbakening. En daarmee op voortgang in het bereiken van resultaten en op de afstemming van die resultaten met de organisatiedoelen. De projectleider heeft daarbij altijd oog voor het specifieke resultaat 'In beheer name'.

De projectleider stuurt projectcollega's functioneel aan en heeft de regie op de inzet en bijdrage van leveranciers. Inhoudelijk kan de projectleider steunen op experts uit de eigen organisatie. De projectleider rapporteert aan de opdrachtgevers. De projectleider geeft samen met de opdrachtgevers vorm en inhoud aan de communicatie met de verschillende stakeholders. Omd dat te kunnen doen komt de projectleider samen met de opdrachtgevers tot een afgestemde projectopdracht en vervolgens tot een plan van aanpak. Voortgangsrapportages zijn gerelateerd aan dat plan van aanpak en indien nodig bereidt de projectleider besluitvorming voor over aanpassing van eerder vastgestelde resultaten of randvoorwaarden ten aanzien van geld, capaciteit, tijd of afbakening. De projectleider is ook verantwoordelijk voor het informatiebeheer van de projecten.

Projecten en projectfases waar je mee aan de slag gaat zijn:

  • Met betrekking tot de Woo: Implementatie en borging actieve openbaarmaking, aansluitend op de succesvolle implementatie van tranche 1 van de Woo. Het implementeren van volgende categorieën en de adoptie en borging in de organisatie door:

    • De implementatie van de publicatieprocessen per informatiecategorie. 

    • Doorontwikkeling van het publicatieplatform. 

    • Uitwerking van een generieke implementatie- en communicatieaanpak voor de nog te publiceren informatiecategorieën.

    • Aansluiting van de reguliere processen op het generieke publicatieproces. Steeds met een actieve betrokkenheid van de teams om de verandering en bewustwording te borgen.

    • Overdracht naar de lijnorganisatie van projectresultaten en werkzaamheden die regulier werk zijn geworden. 

  • Met betrekking tot de informatiehuishouding:

    • Emailarchivering (beginnend met de ‘tooling’ voor het vangnet volgens de capstone methode).

    • MS Teams-archivering (beginnend met de ‘tooling’ voor de MS Teams-omgevingen voor de projecten).

    • Implementatie van een Enterprise search-oplossing.

    • Het ontwerpen van een adoptie en implementatie-aanpak voor deze onderwerpen.

 Vereisten / knock-outcriteria

  1. Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;

  2. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met informatiehuishouding, informatiebeheer en de Woo gerelateerde implementatie- en verandertrajecten binnen een lokale overheid (Benoem dit duidelijk in het cv);

  3. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider;

  4. Aantoonbare afgeronde Prince2, IPMA en/of Agile Scrum opleidingen en certificaten;

  5. Bring your own device’ is van toepassing.
    In geval van zzp/ zzp tussenkomst: dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten, een laptop word verzorgd door de opdrachtgever. In andere gevallen wordt er een laptop + telefoon geleverd door Barneveld.

Selectiecriteria (weging, totaal 100 punten)

  1. Aantoonbare werkervaring met één of meer van de in het profiel genoemde projecten (Benoem dit duidelijk in het cv) (30 punten);

  2. Aantoonbare werkervaring met actieve openbaarmaking informatie-categorieën Woo-projecten (Benoem dit duidelijk in het cv) (30 punten);

  3. De kandidaat heeft in de afgelopen 3 jaar aantoonbaar 2 tegelijk lopende complexe projecten succesvol afgerond (Benoem dit duidelijk in het cv) (20 punten);

  4. Aantoonbare werkervaring met stakeholdermanagement en communicatie (Benoem dit duidelijk in het cv) (20 punten).

Competenties

  • Zelfstandig;

  • Communicatief sterk;

  • Samenwerkingsgericht;

  • Overtuigend;

  • Omgevingsbewust;

  • Resultaatgericht;

  • Procesmatig kunnen denken;

  • Analytisch vaardig.

Benodigd aantal professionals
De sterke voorkeur van de gemeente gaat uit naar 1 projectleider. Als er 2 projectleiders beter voldoen aan het profiel, dan is een gecombineerde aanbieding ook mogelijk (inzet voor projectleider Woo is gemiddeld 12-16 uur per week, voor de projectleider informatiehuishouding gemiddeld 20-24 uur per week).

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal uurtarief max. EUR 105,00. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr.
Is hybride werken mogelijk: Ja.

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 26 juni 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 23 juni 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht €1.90 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier. 

Voor de ZZP'er

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl of met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur
Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.