Adviseur Grondzaken / Vastgoed (Verwerver)

Gemeente Ede

Bergstraat 4, 6711 DD Ede, Nederland

Sluit over 15 dagen
Geen maximum 16 - 36 Gelderland

Begindatum:

1 okt 2025

Einddatum:

1 okt 2026

Uren per week:

16 - 36

Publicatiedatum:

15 aug 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Als Adviseur Grondzaken / Vastgoed bouw je mee aan de toekomst van gemeente Ede. Je werkt aan actuele thema’s zoals Doesburgerbroek, opvanglocaties én versterking van het buitengebied. Jouw focus ligt op verwervingsstrategie en realisatie van gemeentelijke ambities via grondtransacties, gebiedsinrichting en netwerkontwikkeling.

Verantwoordelijkheden:

  • Verantwoordelijk voor de verwerving van strategische grondposities, primair door aankoop of ruil.

  • Advisering over inzet van grondinstrumentarium (bijv. voorkeursrecht, onteigening, schadeloosstelling).

  • Oprichten van strategieën voor uitgifte en beheer van gronden (incl. openbare procedures/tenders).

  • Vertegenwoordigen van gemeente Ede in onderhandelingen met eigenaren, ontwikkelaars, notarissen en overige stakeholders.

  • Ondersteunen bestuurlijke besluitvorming en fungeren als voorzitter waarderingscommissie (zonder zelf taxaties uit te voeren).

  • Netwerk opbouwen in de regio en optreden als gezicht van de gemeente.

Eisen

  • BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen laptop en mobiel;
  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werk ervaring in de aflopen 7 jaar als adviseur Grondzaken Vastgoed (verwerver) met soortgelijke takenpakket binnen gemeentelijke grondverwerving of vastgoed bij overheid;
  • Een aantoonbare afgeronde hbo bachelor opleiding gericht op vastgoed, gebiedsontwikkeling of Nederlands recht.

Wensen en competenties

Wensen

  • Een door de kandidaat zelf geschreven motivatie, waarom hij/zij de best passende kandidaat is voor de opdracht (15 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met grondbeleidsinstrumentarium (35 punten);
  • Aantoonbare afgeronde opleiding Grondverwerving of Rentmeesterij (35 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met Europese aanbestedingen voor taxatiediensten (15 punten).

Competenties

  • Strategisch inzicht: de kandidaat kan gemeentelijke doelen vertalen naar uitvoerbare verwervingsstrategieen.
  • Onderhandelingskracht: de kandidaat weet het publieke belang zakelijk en empathisch te verdedigen.
  • Bestuurlijke sensitiviteit: gevoel voor timing, besluitvormingsprocessen en publieke verantwoording.

Organisatie en team

Gemeente Ede, smaakmakers van de Veluwe
Ede is veelzijdig: wonen, werken, recreëren kent in Ede vele smaken. Van het levendig centrum in de stad Ede tot het gevarieerde buitengebied en de natuur van de Veluwe. Een groot gebied met dorpen en stad. We kijken hoe we inwoners verder helpen door goed te luisteren. En geven duidelijk aan wat we te bieden hebben. Wist je dat we bij onze gemeente de nadruk op voedsel en gezondheid leggen? Tegelijkertijd focussen we met zo’n 1100 collega’s op andere belangrijke zaken. Denk aan het zorgen voor voldoende woningen en het werken aan leefbaarheid en duurzaamheid. Voor iedereen, want iedereen is welkom. Onze samenleving en omgeving is continu in ontwikkeling, wij bewegen mee en kijken vooruit. Dat maakt ons wendbaar en weerbaar.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 16 september 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op donderdag 4 september 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1-2

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht €1,90 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier. 

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr.
Is hybride werken mogelijk: Ja.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de Gemeente Ede mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de Gemeente Ede. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). Gemeente Ede merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is (ongeacht of dit een eenmanszaak of een BV is).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Leya Schoonderwoerd via 06 43 60 79 99 / leya.schoonderwoerd@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Leya Schoonderwoerd
Leya Schoonderwoerd
Opdracht Adviseur