Interim Directeur

De Rede 1, 8251 ER Dronten, Nederland

Sluit over 9 dagen
150 32 - 36 Flevoland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

31 dec 2025

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

18 jun 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Organisatie
Dronten is een dynamische en ambitieuze gemeente, gelegen in het hart van Flevoland, waar rust en ruimte hand in hand gaan met innovatie en ontwikkeling. Met haar groene landschappen en bruisende dorpskernen is Dronten een plek waar gezinnen, ondernemers en natuurliefhebbers zich thuis voelen. Gemeente Dronten staat voor innovatie, inclusiviteit en het bouwen aan een toekomstbestendige gemeenschap richting 2050. Waar we nu op ruim 44.000 inwoners zitten, willen we in 2050 richting de 60.000 inwoners gegroeid zijn. Onze visie is gebaseerd op de principes van midden in de samenleving staan, verbinden, dienstverlenend zijn, vertrouwen, en werken aan gemeenschappelijke opgaven. De lijnen zijn kort en bij alles wat we doen gaan we voor toegevoegde waarde en verbetering. Een lerende organisatie: dat willen wij zijn en uitdragen. We staan open voor feedback en geven onze medewerkers de ruimte om te ontwikkelen.

Omschrijving van de opdracht
Interim directeur
De directie van de gemeente Dronten wordt uitgebreid met twee directeuren, zodat er een driehoofdige directie ontstaat (GS/Algemeen directeur, directeur Dienstverlening en een directeur Dronten 2050). Gedurende de werving van deze twee directeuren is er behoefte aan een interim directeur die op een aantal gebieden de volgende stappen gaat zetten.

De belangrijkste aandachtsgebieden:

  • Dronten 2050:
    Dé grote ambitie van Dronten om te groeien van een gemeente met 45.000 inwoners in 2025 naar een gemeente met 60.000 inwoners in 2050. Dit betekent het bouwen van 9000 woningen. Dat is meer dan het stapelen van stenen: we ‘bouwen een samenleving’. Hiervoor breekt de volgende fase aan: van ‘richting aan groei’ naar het voeren van regie op ‘werken aan de groeiopgave’. Hiervoor is zowel sturing op inhoud nodig. Als ook op het leggen van verbindingen tussen de groeiopgave, beleid én uitvoering: organiseren van executiekracht.

  • Belangrijke resultaatgebieden:

    • Heldere voortgang en verantwoording binnen de portefeuille Dronten 2050.

    • Documentatie en overdracht t.b.v. toekomstige structurele invulling directiefunctie.

    • Duidelijke voortgang op prioritaire projecten.

  • Leiderschaps- en organisatieontwikkeling:
    De organisatie bevindt zich in een ontwikkeltraject, gericht op het versterken van de sturing in het licht van de groeiambitie. Als interim-directeur werk je hierin nauw samen met de gemeentesecretaris/algemeen directeur en de ambtelijk opdrachtnemer.

    Tegelijkertijd volgt het managementteam een leiderschapsprogramma dat aansluit bij de groei en ambitie van de gemeente Dronten. In dit traject staat de ontwikkeling van (persoonlijk) leiderschap, zowel binnen het MT als richting de organisatie, centraal. Als interim-directeur haak je aan bij deze ontwikkeling en lever je een actieve bijdrage.

    Daarbij neem je een coachende rol richting de teammanagers op je. Je stimuleert hun ontwikkeling, ondersteunt hen in het verstevigen van hun positie en draagt bij aan een professionele manier van samenwerken dat passend is bij de nieuwe sturingsfilosofie. In deze sturingsfilosofie werken we opgave- en effectgericht, waarbij we momenteel werken aan de sturing volgens ondermeer deze principes.

  • Aansturen MT en organisatie:

    • Stuurt samen met het MT en de gemeentesecretaris de organisatie aan. Bewaakt hierin de uitvoering van het collegeprogramma en zet hierin de koers uit van Dronten.

    • Is op een aantal dossiers de strategisch gesprekspartner van portefeuillehouders.

    • Geeft direct leiding aan een aantal teammanagers.

Vereisten / knock-outcriteria

  1. 'Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement en laptop c.q. ipad moet meenemen voor alle zakelijke contacten; 

  2. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;

  3. Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;

  4. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als directeur binnen een gemeentelijke of publieke instelling;

  5. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar met verander- en organisatieontwikkeling, omschrijf duidelijk in het cv hoe deze ervaring is opgedaan. 

  6. Maximum uurtarief van € 150,- exclusief BTW/inclusief Fee en reiskosten woon/werk;

Selectiecriteria (weging, totaal 100 punten)

  1. Aantoonbare afgeronde wo master opleiding (10 punten);

  2. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar met verander- en organisatieontwikkeling binnen een gemeentelijke instelling, omschrijf duidelijk in het cv hoe deze ervaring is opgedaan (40 punten);

  3. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar met het coachen en aansturen van teammanagers op het gebied van een nieuwe sturingsfilosie, omschrijf duidelijk in het cv hoe deze ervaring is opgedaan (30 punten);

  4. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar met het aansturen van een organisatie op strategisch niveau met andere bestuursleden (bijvoorbeeld MT, gemeentesecretatis etc) , omschrijf duidelijk in het cv hoe deze ervaring is opgedaan (20 punten).

Competenties

  • Samenwerken;

  • Omgevingssensitiviteit;

  • Politiek bestuurlijke sensitiviteit;

  • Overtuigingskracht;

  • Luisteren;

  • Oordeelsvorming en besluitvaardigheid;

  • Strategisch / analytisch.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 15. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht geen fee in rekening bij de winnende leverancier. 

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk:  in overleg.

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 3 juli 2025 en op donderdag 10 juli 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 2 juli 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • De opdrachtgever zal om een Integriteitsverklaring vragen.

  • De opdrachtgever zal om een Uittreksel Handelsregister (KvK) vragen.

  • De opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • Indien de opdrachtnemer een uitzend-/uitleenbedrijf betreft die is opgenomen in het register van de Stichting Normering Arbeid (SNA) zal opdrachtgever 25% van de factuur (inclusief omzetbelasting) storten op de G-rekening van de opdrachtnemer.

  • Indien de opdrachtnemer een uitzend-/uitleenbedrijf betreft die niet is opgenomen in het register van de Stichting Normering Arbeid (SNA) zal opdrachtgever 55% van de factuur (inclusief omzetbelasting) storten op de G-rekening van de opdrachtnemer.

  • Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan €400.000 binnen het DAS van de Talentenregio. Voor meer informatie zie: (https://talentenregiohuurtin.nl/wp-content/uploads/2024/10/SROI-bijlage-DAS-v2.pdf).

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de gemeente Dronten mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de gemeente Dronten. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is".

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl of met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur