Begindatum:
Z.S.M.Einddatum:
1 okt 2025Uren per week:
24Publicatiedatum:
27 mei 2025Organisatie
Dronten is een dynamische en ambitieuze gemeente, gelegen in het hart van Flevoland, waar rust en ruimte hand in hand gaan met innovatie en ontwikkeling. Met haar groene landschappen en bruisende dorpskernen is Dronten een plek waar gezinnen, ondernemers en natuurliefhebbers zich thuis voelen. Gemeente Dronten staat voor innovatie, inclusiviteit en het bouwen aan een toekomstbestendige gemeenschap richting 2050. Waar we nu op ruim 44.000 inwoners zitten, willen we in 2050 richting de 60.000 inwoners gegroeid zijn. Onze visie is gebaseerd op de principes van midden in de samenleving staan, verbinden, dienstverlenend zijn, vertrouwen, en werken aan gemeenschappelijke opgaven. De lijnen zijn kort en bij alles wat we doen gaan we voor toegevoegde waarde en verbetering. Een lerende organisatie: dat willen wij zijn en uitdragen. We staan open voor feedback en geven onze medewerkers de ruimte om te ontwikkelen.
Omschrijving van de opdracht
Als consulent statushouders ben je voor inburgeraars het vaste aanspreekpunt binnen de gemeente. Je begeleidt de inburgeringsplichtige gedurende de termijn van inburgering en hebt de regie op het proces van inburgering, participatie en re-integratie naar werk. Hierbij monitor je de voortgang en werk je nauw samen met je directe collega’s (medewerkers inkomen, gidsen, consulenten, beleidsmedewerker Inburgering) en externe partners (COA, DUO, IND, taalaanbieders, werkgevers, participatie- en jobcoaches) om de juiste randvoorwaarden te creëren. Ook ben je het interne en externe aanspreekpunt voor vragen op het gebied van (klant) casuïstiek inburgering.
Verder:
Voer je driehoeks-gesprekken in het kader van de warme overdracht AZC;
doe je een brede Intake en stel je een diagnose op;
ben je verantwoordelijk voor de beoordeling, oplegging en handhaving van de inburgerings-, arbeids- en re-integratieplicht;
begeleid en voer je regie op het traject met inburgeraars, statushouders en ondertussengroep en stel je samen een Plan Inburgering en Participatie (PIP) op, monitor en stuur je bij waar nodig;
evalueer je continue wat nodig is, ook als het gaat om inzet van voorzieningen, dan wel verlengen of afsluiten van het traject;
je bent een kei in verslaglegging in de aangewezen systemen, denk aan; een participatieverklaringstraject (PVT) en de Module Arbeidsmarkt & Participatie (MAP). Ook draag je zorg van de juiste gegevens t.b.v. gegevensuitwisseling CBS en DUO.
Onderdeel van je begeleiding van de inburgeringsplichtige is dat je hen informeert over maatschappelijke onderwerpen zoals wonen, de samenleving, gezondheid, participeren etc. Ook help je ze bij het aanvragen van basiszaken (zoals huisarts, tandarts en school). Als het helpend is ga ook daadwerkelijk met de inburgeraars op stap om zaken geregeld te krijgen. Daarnaast ondersteun je bij vragen over de asiel- en gezinsherenigingsprocedure.
Je hebt passie voor onze dienstverlening! Je kent de doelgroep Statushouders en kunt goed omgaan met de diverse culturele gevoeligheden uit verschillende landen en regio’s. Je begrijpt als geen ander hoe het zit met de procedures rondom inburgering, de portaal inburgering en de Wet Educatie en Beroepsonderwijs. (WEB)
Je bent in staat om goede relaties met werkgevers te ontwikkelen en te onderhouden. Werkgevers zien jou als de eerste schakel naar de arbeidsmarkt. Je beschikt over probleemoplossend vermogen en een zelfstandige en proactieve werkhouding. Je weet als geen ander dat er bij jouw klanten vaak sprake is van meervoudige vragen en multi-problematiek.
In je begeleiding van inburgeringsplichtigen hanteer je een coachende stijl, ben je klantvriendelijk en daadkrachtig. Je kunt snel schakelen tussen belangen en mogelijkheden, zet je daarin je creativiteit om je doelen en resultaten te behalen. Je werkt graag samen en bent continue op zoek naar verbinding met je teamgenoten. Communicatief ben je sterk en je bent in staat om af en toe buiten de kaders te kunnen denken.
Vereisten / knock-outcriteria
Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement en laptop c.q. ipad moet meenemen voor alle zakelijke contacten;
Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als consulent werk en/of consulent inburgering bij een gemeentelijke instelling;
Selectiecriteria (weging, totaal 100 punten)
Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau richting Sociaal Domein (20 punten);
Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar met arbeidsparticipatie en re-integratie van Statushouders (40 punten);
Aantoonbare werkerveraring met verslaglegging in de aangewezen systemen zoals een participatieverklaringstraject (PVT) en de Module Arbeidsmarkt & Participatie (MAP) (benoemd dit expliciet in het cv) (20 punten);
Aantoonbaar in het bezit van rijbewijs B en beschikking over een auto (benoem dit expliciet in het cv) (10 punten);
Beheersing van de Nederlandse - én de Arabische taal in woord en geschrift (toetsing vindt plaats tijdens een eventueel gesprek) (10 punten);
Competenties
Communicatief;
Samenwerkend;
Servicegericht;
Besluitvaardig.
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 9. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht geen fee in rekening.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
Is hybride werken mogelijk: Nee
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: ma, di, do
Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 12 juni 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 11 juni 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Overige informatie
De Opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
De Opdrachtgever zal om een Integriteitsverklaring vragen.
De Opdrachtgever zal om een Uittreksel Handelsregister (KvK) vragen.
De Opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.
Indien de opdrachtnemer een uitzend-/uitleenbedrijf betreft die is opgenomen in het register van de Stichting Normering Arbeid (SNA) zal opdrachtgever 25% van de factuur (inclusief omzetbelasting) storten op de G-rekening van de opdrachtnemer.
Indien de opdrachtnemer een uitzend-/uitleenbedrijf betreft die niet is opgenomen in het register van de Stichting Normering Arbeid (SNA) zal opdrachtgever 55% van de factuur (inclusief omzetbelasting) storten op de G-rekening van de opdrachtnemer.
Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan €400.000 binnen het DAS van de Talentenregio. Voor meer informatie zie: (https://talentenregiohuurtin.nl/wp-content/uploads/2024/10/SROI-bijlage-DAS-v2.pdf).
Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de gemeente Dronten mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de gemeente Dronten. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is".