Schuldhulpverlener

Grote Kerkhof, 7411 KZ Deventer, Nederland

Sluit over 14 dagen
Geen maximum 32-36 Overijssel

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

31 dec 2025

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

23 jul 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Je ondersteunt mensen die financiële zorgen (en vaak problematische schulden) hebben en daar niet zelfstandig een oplossing voor kunnen vinden. Door het oplossen of beheersbaar maken van schuldenproblematiek geef je ze weer mogelijkheden om echt mee te doen. Je hebt je eigen caseload en je voert intake- en begeleidingsgesprekken waarin je samen met de klant oplossingen onderzoekt en ondersteuning biedt. Samen breng je de actuele situatie in kaart en maak je een concreet plan van aanpak waarin je beschrijft hoe je toewerkt naar de gewenste (financiële) situatie. Je werkt hierbij vanuit het principe van stress-sensitieve dienstverlening.

Is er sprake van schulden, dan breng je deze in beeld, ga je op zoek naar de oorzaken en maak je een plan om herhaling te voorkomen. Je geeft voorlichting en advies over financiële voorzieningen die je klant kunnen helpen. Bij andere problemen begeleid je de klant naar gespecialiseerde instellingen. Is het nodig, handel je een crisissituatie af.

Je adviseert over de afstemming van inkomsten en uitgaven, treft preventieve maatregelen om recidive te voorkomen en helpt de klant bij het nakomen van gemaakte afspraken. Je begeleidt cliënten gedurende het msnp- of WSNP traject en zet eventueel moratorium of dwangakkoord in.

Een specifieke doelgroep daarbij zijn gedupeerden van de toeslagenaffaire die onder de kindregeling vallen. We vragen daarom dat je affiniteit hebt met deze speciale groep.

Eisen

  • Er mag slechts een partij verantwoordelijk zijn voor de levering van de professional, zonder tussenkomst van derden of onderaannemers. De gehele uitvoering moet in eigen beheer plaatsvinden. Een ZZPer via tussenkomst, waar een bureau een vergoeding voor ontvangt, wordt gezien als rechtstreeks.
  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar binnen de schuldhulpverlening;
  • Een afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau;
  • Aantoonbare kennis van de gedragscode schuldregeling NVVK;
  • De kandidaat stelt zich voor in een korte (persoonlijke) motivatie en waarom deze geschikt is voor deze opdracht. De motivatie dient geschreven te zijn door de kandidaat zelf.

Wensen en competenties

Wensen

  • Afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau in de richting van MWD, SJD, Social Work (15 punten);
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring binnen de schuldhulpverlening (30 punten);
  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring als schuldhulpverlener bij een gemeente (20 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met systeem Allegro (20 punten);
  • Aantoonbare kennis van Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) en het sociale zekerheidsstelsel (15 punten).

Competenties

  • Je hebt oog voor de specifieke problematiek van onze klanten, maar weet die te combineren met een zakelijke instelling;
  • Je durft zelfstandig beslissingen en initiatieven te nemen en beschikt over uitstekende mondelinge en schriftelijke communicatieve vaardigheden en kunt overzichtelijk rapporteren;
  • Je bent een teamplayer die binnen de eigen caseload in staat is om zelfstandig te werken en je werkvoorraad bewaakt;
  • Je denkt mee over verbetering van de werkprocessen schuldhulpverlening;
  • Je houdt je actief op de hoogte van actuele ontwikkelingen op ons vakgebied en levert vanuit je kennis en ervaring een bijdrage aan het voortdurend verbeteren van de kwaliteit van onze dienstverlening
  • Ervaring met stress sensitief werken

Organisatie en team

Groots denken, gewoon doen
Deventer, de stad en onze dorpen zitten in ons hart. De plek waar mensen wonen, werken, ondernemen en ontspannen. Waar we samenwerken voor én met Deventenaren aan een historische gemeente met grootse toekomstplannen. We zorgen ervoor dat iedereen zich thuis voelt en kan groeien. Waar iedereen ertoe doet. De plek waar we trots op zijn. Werken bij de gemeente Deventer betekent meer dan alleen plannen maken. We gaan de deur uit, de stad en dorpen in, staan open, onderzoeken, proberen en maken dingen mogelijk. We denken groots en doen gewoon. Met opgestroopte mouwen aan de slag. We experimenteren, leren en doen wat nodig is om Deventer vooruit te helpen. Samen zetten we hoofd, hart en handen in voor onze prachtige gemeente. Betrokken, Verantwoordelijk en Daadkrachtig. Dat zijn wij. Dat ben jij.

Waar je terecht komt
In hartje Deventer. Een historische Hanzestad, vol sfeervolle steegjes en charmante panden. Een stad van ondernemers, van boeken, koek, bedden, cv-ketels en drukwerk. Gelegen aan de IJssel, omringd door groen en prachtige dorpen. Midden in die stad staat het gemeentehuis: een bijzonder, historisch gebouw dat historie en toekomst samenbrengt. Een van de meest duurzame overheidsgebouwen van Nederland. De 2264 vingerafdrukken van Deventenaren in het gebouw herinneren je er elke dag aan voor wie en met wie we werken

Samenwerken, samen doen
Werken bij de gemeente Deventer is samen werken, samen doen. Met Deventenaren én met je collega’s. We houden de lijnen graag kort en de organisatie wendbaar.

Team 
Op de afdeling Inkomensondersteuning en Schuldhulp ondersteunen we inwoners met geldzorgen. We doen dat op basis van de Participatiewet en Wet gemeentelijke schuldhulpverlening. Het team Uitvoering Schuldhulpverlening & Budgetadvies regelt zorgt onder andere voor het regelen van schulden. Daarnaast geven advies, budgetvoorlichting, hulp bij het voorkomen, structureel oplossen en beheersbaar maken van geldzorgen én sociale kredietverstrekking in Deventer. In het team werken ongeveer 25 mensen. 

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 12 augustus 2025 vanaf 13:00. uur De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 8 augustus 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht. De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot donderdag 7 augustus 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
  • Voor het uitvoeren van de opdracht is afgifte van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) een vereiste.  

  • Uitzend-/ en uitleenbedrijven moeten voldoen aan de voorwaarden voor disculpatie als gesteld in de wijziging leidraad invordering nr. BLKB2012/1062M.  

  • BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen nee  

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).  

  • Er mag slechts één partij verantwoordelijk zijn voor de levering van de professional, zonder tussenkomst van derden of onderaannemers. De gehele uitvoering moet in eigen beheer plaatsvinden.

  • Indien de opdrachtnemer een uitzend-/uitleenbedrijf betreft die is opgenomen in het register van de Stichting Normering Arbeid (SNA) zal opdrachtgever 25% van de factuur (inclusief omzetbelasting) storten op de G-rekening van de opdrachtnemer.

  • Indien de opdrachtnemer een uitzend-/uitleenbedrijf betreft die niet is opgenomen in het register van de Stichting Normering Arbeid (SNA) zal opdrachtgever 55% van de factuur (inclusief omzetbelasting) storten op de G-rekening van de opdrachtnemer.

  • De overeenkomsten, gedragscode, geheimhoudingsverklaring en brochure SROI is beschikbaar bij het aanbieden van de kandidaat in het bestand inkoopvoorwaarden.

  • Gemeente Deventer hanteert een SROI vereiste voor opdrachtnemer bij een bereikte opdrachtwaarde van € 300.000,- of hoger berekend over twee contractjaren. Zie toelichting in brochure SROI.

  • Detavast constructie: kandidaat is bereid om bij wederzijds goedvinden na (X) periode / initiële duur kosteloos bij opdrachtgever in dienst te treden uur.

Indien de opdrachtnemer een uitzend-/uitleenbedrijf betreft die is opgenomen in het register van de Stichting Normering Arbeid (SNA) zal opdrachtgever 25% van de factuur (inclusief omzetbelasting) storten op de G-rekening van de opdrachtnemer.  

Indien de opdrachtnemer een uitzend-/uitleenbedrijf betreft die niet is opgenomen in het register van de Stichting Normering Arbeid (SNA) zal opdrachtgever 55% van de factuur (inclusief omzetbelasting) storten op de G-rekening van de opdrachtnemer.  

CV-eisen  
CV en door de kandidaat zelf geschreven motivatie.
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands

Werkdagen  
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: maandag tm vrijdag  
Is hybride werken mogelijk: Ja

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur