Senior Planeconoom

Generaal Spoorlaan 2, 2283 GM Rijswijk, Nederland

Sluit over 8 dagen
130 16 tot 24 Zuid-Holland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 aug 2026

Uren per week:

16 - 24

Publicatiedatum:

23 jul 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

De binnenstedelijke gebiedsontwikkelingen binnen de Rijswijkse Stadsas (Havenkwartier, Bogaard stadscentrum, Kessler Park en Te Werve Oost) vragen om een stevige projectorganisatie, om de continuïteit en voortgang te kunnen waarborgen. In dat kader zoekt Rijswijk naar externe capaciteit en expertise middels inhuur van een planeconoom, om zo de planvorming te kunnen versnellen en om de planuitwerking te kunnen realiseren. In de fasen waarin we nu verkeren is er ook de behoefte om meer (financiële) afstemming te hebben tussen de verschillende gebiedsontwikkelingen.

De functie van planeconoom voor de gebiedsontwikkelingen Bogaard stadscentrum en het Havenkwartier heeft een tijdelijk karakter en de gemeente heeft daar ook geen structurele formatie voor. Het betreft geen regulier werk van de gemeente en een gebiedsontwikkeling is ook na een bepaalde tijd gerealiseerd. In de fase waarin de gebiedsontwikkelingen zich bevinden, heeft de gemeente mensen nodig met aantoonbaar brede kennis en ervaring in gebiedsontwikkeling van groot- middelgroot stedelijke omvang.

Wat lever jij concreet op?
Gebiedsontwikkeling kent zowel procesmatige als projectmatige werkzaamheden, allen met als doel om de vastgestelde ambities voor die gebieden te realiseren. In de binnenstedelijke gebiedsontwikkelingen heeft de gemeente een faciliterende rol. Jouw rol hierbij is om strategisch te adviseren, met name op het financiële vlak. Daarvoor lever je oa het volgende op:

  • Facilitaire gebiedsexploitaties voor de lopende ontwikkelingen;

  • Opstellen van de jaarlijkse Meerjaren Prognose Gebiedsontwikkelingen, vanuit jouw projecten;

  • Waardebepalingen voor de diverse deelprojecten;

  • Bepalingen kostenverhaal en berekeningen;

  • Financiële input voor de (anterieure) overeenkomsten met ontwikkelende partijen;

  • Begeleiden van taxatietrajecten;

  • In samenspraak met de Projectmanager, input op de financiële aspecten van de opgaven/projecten/ gebiedsontwikkelingen bij college- en raadsvoorstellen;

  • Input voor de P&C cyclus en t.b.v. de accountantscontrole ten aanzien van jouw projecten.

Gelet op het soort opdracht kan de opdrachtnemer (van deze opdracht) niet bij partijen werken waar de gemeente Rijswijk in de gebiedsontwikkelingen een (contractuele) relatie mee heeft. Dit om belangenverstrengeling te voorkomen. Dit kan periodiek door opdrachtgever worden getoetst en zal ook in het inhuurcontract worden vastgelegd.

Eisen

  • Uiterlijk per 18 augustus 2025 beschikbaar voor 16 tot 24 uur per week voor de gehele duur van de opdracht, inclusief verlengingsopties;
  • Maximum uurtarief van 130,- exclusief btw en inclusief Fee Flextender en reiskosten woon- en werkverkeer;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als planeconoom bij een gemeentelijke instelling;
  • Minimaal een afgeronde hbo-bachelor opleiding op het gebied van Ruimtelijke Ordening & Planologie / Vastgoedmanagement.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 8 jaar aantoonbare ervaring als planeconoom bij een gemeentelijke instelling (35 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met een gebiedsontwikkeling van minimaal 2500 woningen, benoem dit duidelijk in het cv (25 punten);
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met het opstellen van (facilitaire) grondexploitatieplannen, benoem dit duidelijk in het cv (25 punten);
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met onderhandelingen met projectontwikkelaars en gemeenten over samenwerkingsovereenkomsten (15 punten).

Competenties

Gezien de uitdagingen waarvoor de gemeente Rijswijk zich gesteld weet, verwachten we van de kandidaat dat deze op korte termijn van meerwaarde is voor onze organisatie. Voor deze opdracht is het van belang dat je de volgende competenties bezit:

Organisatie en team

Rijswijk is een groeigemeente in de directe nabijheid van grote steden als Den Haag en Delft, en koestert zijn eigenheid. Rijswijk groeit. Het aantal inwoners steeg van 49.000 in 2016 naar 60.000 in 2024. De komende jaren zet deze trend door. De gemeente is modern én historisch en stedelijk en groen. Daarmee is het een interessante werkomgeving in het ‘stedelijke hart’ van de Randstad. Rijswijk heeft een overzichtelijke schaal met veel dynamiek en complexe stedelijke opgaven. Bij de gemeente werken ongeveer 600 medewerkers verdeeld over 35 teams in 4 domeinen voor Rijswijk. Het team Gebiedsontwikkelingen valt onder het domein Ruimtelijke Ontwikkelingen. Andere teams binnen dit domein zijn het team Ruimte, team Stadsbeheer, team Vergunningen, Archeologie en Monumenten, team Onderhoud Ruimtelijk Domein en team Mobiliteit en Parkeren. 

We kennen binnen de gemeentelijke organisatie vier kernwaarden: Toewijding, Betrokkenheid, Betrouwbaarheid en Deskundigheid die leidend zijn in ons dagelijks handelen. Met de groei van de stad zal ook de organisatie een schaalsprong moeten doormaken. Zodanig dat we als organisatie in de pas lopen met de ontwikkeling die Rijswijk als stad doormaakt. En we garant blijven staan voor een goede uitvoering van onze taken.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op dinsdag 5 augustus 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 4 augustus 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee externe partij
De externe partij brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg.

Voor de zzp'er
De gemeente kan om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) verzoeken.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur