Begindatum:
16 jun 2025Einddatum:
31 dec 2025Uren per week:
30Publicatiedatum:
22 mei 2025Juridisch Adviseur Omgevingsrecht
Introductie
De afdeling Veiligheid en Leefomgeving bestaat uit diverse teams met als taak vergunningverlening en handhaving op het gebied van het omgevingsrecht en bijzondere wetgeving. Onze missie is: Met en voor burgers, bedrijven en bezoekers organiseren en beschermen wij de veiligheid en leefbaarheid. Wij zijn op zoek naar een Juridisch Adviseur met ruime ervaring op het gebied van omgevingsrecht in relatie tot de verleende omgevingsvergunningen, waarbij de nadruk ligt op procesvertegenwoordiging van zaken gerelateerd aan de Omgevingswet.
Afdeling
De afdeling Veiligheid en Leefomgeving bestaat uit diverse teams met als taak vergunningverlening en handhaving op het gebied van het omgevingsrecht en bijzondere wetgeving. Onze missie is: Met en voor burgers, bedrijven en bezoekers organiseren en beschermen wij de veiligheid en leefbaarheid.
Lees meer over de Gemeente Breda
https://www.werkenbijbreda.nl/
Omschrijving van de opdracht
Je werkt in teamverband met verschillende juridisch medewerkers, vooral binnen het kader van de Omgevingswet. Daarbij heb je intensief contact met collega’s zoals vergunningverleners, omgevingswetmanagers, omgevingsplanadviseurs en medewerkers van de afdeling Ruimte. Ook heb je regelmatig overleg met inwoners en vertegenwoordigers van belangenorganisaties in de stad. Je brengt jouw praktijkkennis actief in door bijzonderheden te bespreken en ervaringen te delen met collega’s. Je werkt zelfstandig, toont initiatief en bent een stevige gesprekspartner op verschillende niveaus. Je bent positief kritisch en denkt mee in oplossingen. Daarbij houd je rekening met uiteenlopende belangen en wet- en regelgeving. Samen met interne en externe betrokkenen werk je toe naar werkbare, evenwichtige oplossingen voor alle partijen.
Je neemt deel aan informeel overleg en bemiddeling, waarbij je optreedt als juridische vertegenwoordiger van het college.
Je fungeert als het juridisch aanspreekpunt voor collega's, zowel binnen als buiten de afdeling, voor het bestuur, ketenpartners (zoals de Omgevingsdienst Midden-West Brabant, waterschap, Brandweer, woningbouwverenigingen en de VNG), als voor burgers en bedrijven.
Je vertegenwoordigt de gemeente Breda in bezwaarprocedures, beroepsprocedures en in hoger beroep.
Kandidaat omschrijving
Binnen de afdeling Veiligheid en Leefomgeving staan de vier organisatieprincipes: ondernemend werknemerschap, één organisatie, flexibele organisatie en doelmatige bedrijfsvoering, centraal.
Je hebt minimaal een juridische hbo-opleiding afgerond en hebt aantoonbare ruime ervaring in de procesvertegenwoordiging van besluiten onder de Wabo en de Omgevingswet.
Je hebt voldoende kennis van de Omgevingswet.
Je beschikt over kennis en beheersing van het DSO (Digitaal Stelsel Omgevingswet)
Je toont goede sociale en mediation vaardigheden.
Je handelt integer en beschikt over sterk analytisch denkvermogen.
Je werkt zorgvuldig en georganiseerd.
Je hebt uitstekende mondelinge en schriftelijke communicatieve vaardigheden.
Je bent gericht op oplossingen en resultaten, en hebt het vermogen om te verbinden.
Je kunt zowel zelfstandig werken als goed samenwerken.
Je neemt initiatief door het oppakken en afronden van dossiers.
Je bent flexibel en bekwaam in het opereren in politiek-bestuurlijke en dynamische omgevingen, en hebt vaardigheden in conflictbeheersing.
Eisen
De inhuur wordt gebaseerd op het in de uitvraag opgegeven aantal uren per week. Gedurende de inhuurperiode kunnen omstandigheden wijzigen, waardoor een ander aantal uren per week gewenst is. Indien deze situatie zich voordoet, worden in onderling overleg en in alle redelijkheid en billijkheid afspraken gemaakt over wijziging van het aantal uren per week.
Uw kandidaat heeft minimaal een afgeronde juridische HBO-opleiding. Dit moet blijken uit het cv.
Uw kandidaat heeft minimaal 3 jaar ervaring als juridisch adviseur in de richting van het Omgevingsrecht. Dit moet blijken uit het cv.
Uw kandidaat beschikt over kennis en beheersing van het omgevingsrecht (Omgevingswet en aanverwante wetgeving, jurisprudentie en parlementaire stukken). Dit moet blijken uit het cv.
Uw kandidaat beschikt over kennis en beheersing van het bestuurlijk procesrecht. Dit moet blijken uit het cv.
Wensen
Uw kandidaat heeft minimaal een afgeronde juridische HBO-opleiding richting Omgevingsrecht. Dit moet blijken uit het cv. Dit moet blijken uit het cv en op verzoek moet uw kandidaat het geldige diploma hiervan kunnen tonen.
(10 Punten)
Uw kandidaat heeft bij voorkeur meer dan 3 jaar ervaring als juridisch adviseur omgevingsrecht. Dit moet blijken uit het cv.
Uw kandidaat heeft meer dan 5 jaar ervaring als juridisch adviseur omgevingsrecht (10 Punten)
Uw kandidaat heeft 3-5 jaar ervaring als juridisch adviseur omgevingsrecht (6 Punten)
Uw kandidaat heeft minder dan 3 jaar ervaring als juridisch adviseur omgevingsrecht (0 Punten)
Het cv is voorzien van referenties met betrekking tot (met contactgegevens) of deze kunnen op aanvraag direct aangeleverd worden (dit moet dan ook op het cv aangegeven zijn).
Het cv is voorzien van relevante referenties (5 Punten)
Op het cv is vermeld dat relevante referenties op aanvraag direct leverbaar zijn (2 Punten)
Relevante referenties ontbreken (0 Punten)
Prijsscore = (laagste tarief / aangeboden tarief ) * maximale prijsscore
(30 Punten)
Competenties
De kandidaat beschikt over onderstaande competenties. Dit kan worden getoetst in een persoonlijk gesprek.
Kandidaat beschikt over kennis en beheersing van het DSO (Digitaal Stelsel Omgevingswet)
Kandidaat toont goede sociale en mediation vaardigheden.
Kandidaat handelt integer en beschikt over een sterk analytisch denkvermogen.
Kandidaat werkt zorgvuldig en georganiseerd.
Kandidaat heeft uitstekende mondelinge en schriftelijke communicatieve vaardigheden.
Kandidaat is gericht op oplossingen en resultaten, en heeft het vermogen om te verbinden.
Kandidaat kan zowel zelfstandig werken als goed samenwerken.
Kandidaat neemt initiatief door het oppakken en afronden van dossiers.
Kandidaat is flexibel en bekwaam in het opereren in politiek-bestuurlijke en dynamische omgevingen, en heeft vaardigheden in conflictbeheersing.
De kandidaat leert snel en is in staat om hier zelfstandig mee aan de slag te gaan.
Keuzemogelijkheden:
Kandidaat scoort zeer goed op de competenties. Alle competenties zijn aanwezig en weet de kandidaat zeer overtuigend te onderbouwen (45 Punten)
Kandidaat voldoet aan de gestelde competenties en kan dit in voldoende mate onderbouwen met voorbeelden uit de praktijk. Bij sommige competenties komt de kandidaat sterker/ overtuigender over dan bij andere competenties (20 Punten)
Kandidaat voldoet enigszins aan de gestelde competenties, echter kan dit slecht onderbouwen met voorbeelden uit de praktijk (0 Punten)
Aanvullende informatie
Week 24 is gereserveerd voor persoonlijke gesprekken. Wij verzoeken u (uw kandidaat) vriendelijk hier reeds rekening mee te houden.
Opmerkingen maximum tarief: Betreft een functie in schaal 11 (CAO gemeenten)
Toelichting op uur per week: Uitbreiding tot 36 uur per week is bespreekbaar.
De Gemeente Breda volgt de Wet Normering Topinkomens. Het algemeen bezoldigingsmaximum voor het jaar 2025 is vastgesteld op € 246.000. Ook de bezoldigingsmaxima voor topfunctionarissen zonder dienstbetrekking zijn voor 2025 geïndexeerd. De eerste twaalf kalendermaanden mag de bezoldiging niet meer bedragen dan de som van € 32.700 per maand voor de eerste zes maanden en € 24.900 per maand voor de volgende zes maanden waarin de functie wordt vervuld. Het maximumuurtarief bedraagt vanaf 2025 voor de eerste twaalf kalendermaanden € 235.
Kandidaten die intern op deze aanvraag reageren krijgen bij gebleken geschiktheid voorrang op externe werving. In dat geval wordt de aanvraag geannuleerd.
Breda VOG adviseurs- en managersfunctie. Om bij de gemeente Breda te komen werken, stellen wij een verklaring omtrent gedrag verplicht. Met uw inschrijving verklaart u zo spoedig mogelijk na gunning van de opdracht een VOG (van de door u voorgestelde kandidaat) te uploaden in het digitaal dossier van de kandidaat van de externe partij. Het betreft een VOG met screeningsprofiel 11, 12, 13, 22, 41 en 53. De kosten voor het aanvragen van de VOG kunnen eenmalig gedeclareerd worden via de urenregistratie van de externe partij.
Let op!:
De wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA) reguleert de inzet van zzp’ers. Vanwege de aard en inhoud van de opdracht is het niet mogelijk hierop een zzp’er te laten starten. Geïnteresseerde zzp’ers kunnen zich uitsluitend in loondienst laten detacheren via een bureau. Doorleenconstructies (met een modelovereenkomst) zijn daarbij niet toegestaan.