Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Gemeentesecretaris

Julianastraat 6, 2411 CV Bodegraven, Nederland

Sluit over 5 dagen
160 36

Begindatum:

1 sept 2025

Einddatum:

31 aug 2026

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

27 jun 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Profiel Interim Gemeentesecretaris / Algemeen Directeur De gemeente Bodegraven-Reeuwijk is op zoek naar een interim-gemeentesecretaris die optreedt als trusted advisor voor het college van B&W. Daarnaast treedt hij of zij op als krachtige aanjager van het speerpunt de basis op orde en geeft hij of zij uitvoering aan de ingezette koers van de organisatieontwikkeling. Deze opdracht vraagt om een ervaren professional die vanuit rust, visie en eigenaarschap uitvoering geeft aan de transitie en systemisch denkt en handelt. Gemeente Bodegraven-Reeuwijk Voor de toekomst van de gemeente Bodegraven-Reeuwijk zetten we in op behouden en versterken van onze eigen identiteit: een knooppunt in het Groene Hart. Daarom werken we met 265 trotse medewerkers, naast de dagelijkse werkzaamheden, aan drie samenhangende ambities: gezonde dorpen, een duurzaam landschap en een sterke samenleving.

Jouw opdracht

De opdracht bestaat in hoofdlijn uit twee delen. Ten eerste is er de taak het college te adviseren. Je bent een stevige gesprekspartner die schakelt tussen bestuurlijke sensitiviteit en realisatiekracht. Daarnaast ben je een verbindend leider. Daarbij vind je de balans tussen de draagkracht van de medewerkers en de wensen van het college en de daarbij gemaakte afspraken. Je weet bruggen te slaan en te verbinden. Belangrijk thema in de komende periode zijn de gemeenteraadsverkiezingen in het voorjaar van 2026. In deze rol ben je strategisch adviseur en sparringpartner voor het college van B&W tijdens de coalitie- en collegevorming. Daarbij ben je verantwoordelijk voor het organiseren van een soepele overdracht van het huidige naar een nieuw college van B&W. Het gewenste resultaat is een toegankelijke en neutrale ondersteuning van het formatieproces dat verder in de organisatie vertaald wordt naar doelstellingen en sturingsprincipes.

Een tweede taak ligt in het in zijn kracht zetten van de ambtelijk organisatie ("basis op orde"), het zichtbaar maken en doorbreken van belemmerende patronen, en het brengen van flow, samenhang en richting. Jij bent de ambtelijk opdrachtgever voor de organisatieontwikkeling waarbij je samen met de andere MT-leden optreedt. De gemeente Bodegraven-Reeuwijk is in transitie van een zelfsturende organisatie zonder hierarchie naar een vorm met meer structuur en leiderschap. Als gemeentesecretaris is het jouw taak om verder te gaan op de ingezette koers van de (cultuur)verandering en te zorgen voor de implementatie en borging van de invoering van de structuur en de manier van werken. Om de basis op orde te brengen, wordt in fasen gewerkt (terwijl de winkel natuurlijk openblijft). De eerste stap is het opleveren van een strategisch plan van aanpak, dat de interim gemeentesecretaris / algemeen directeur oplevert binnen drie maanden (samen met de andere MT-leden) na de start. Duur van de opdracht is van 1 september 2025 1 september 2026, met de mogelijkheid tot verlenging // Voor 36 uur per week // Het tarief bedraagt maximaal 160 euro (exclusief btw, inclusief reiskosten). Het totaalbedrag mag niet hoger zijn dan het bedrag volgens de WNT in het betreffende jaar / gesprekken op 17 juli 2025.

Kerntaken en rollen

  • Optreden als strategisch adviseur en sparringpartner voor het college van B&W.
  • Vertegenwoordigen van de gemeente in de regio en het versterken van het netwerk.
  • Coachen en ontwikkelen van het directieteam, met aandacht voor individuele en collectieve groei.
  • WOR-bestuurder voor de Ondernemingsraad en voorzitter technisch beraad vakbondsoverleg.
  • Leiden van de transitie naar een wendbare, robuuste, goed functionerende organisatie met duidelijke processen, rollen en eigenaarschap.
  • In kaart brengen en doorbreken van belemmerende of vastzittende patronen.
  • Vanuit een systemisch perspectief zorgen voor een natuurlijke positionering van mensen, processen en structuren.
  • Brengen van flow: verbinden, ruimte creeren, en beweging op gang brengen.
  • Inbrengen van moderne inzichten op het gebied van leiderschap, organisatieontwikkeling en publieke waarde.
  • Het borgen van de visie, missie en kernwaarden vanuit het cultuurtraject.

Eisen

  • Ruime ervaring als gemeentesecretaris of in een vergelijkbare positie binnen het openbaar bestuur.
  • Politiek-bestuurlijke sensitiviteit en sterk analytisch vermogen.
  • In staat verbindingen te leggen tussen verschillende stakeholders met soms tegengestelde belangen.
  • Zorgen voor een goede verbinding tussen MT, organisatie en college.
  • Inspirerend leider en verbinder, met impact op inhoud en relatie, onder meer met gemeenteraad en maatschappelijke organisaties.
  • Aantoonbare ervaring met organisatieverandering en systemisch werken.

Wensen en competenties

Wensen

  • Ervaring met het versterken en bewaken van de financien van de gemeenten is een pre.

Competenties

  • visie ontwikkelen
  • strategisch inzicht
  • sturend vermogen
  • besluitvaardig
  • resultaatgericht
  • borgen en verbindend

Organisatie en team

Gemeente Bodegraven-Reeuwijk Voor de toekomst van de gemeente Bodegraven-Reeuwijk zetten we in op behouden en versterken van onze eigen identiteit: een knooppunt in het Groene Hart. Daarom werken we met 265 trotse medewerkers, naast de dagelijkse werkzaamheden, aan drie samenhangende ambities: gezonde dorpen, een duurzaam landschap en een sterke samenleving.

Gespreksinformatie

gesprekken op 17 juli 2025.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Het totaalbedrag mag niet hoger zijn dan het bedrag volgens de WNT in het betreffende jaar

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl of met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur