Adviseur vastgoed- en accomodatiebeleid

Gemeente Barneveld

Raadhuisplein 2, 3771 ER Barneveld, Nederland

Sluit over 13 dagen
150 12 tot 16 Gelderland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 sept 2026

Uren per week:

12 - 16

Publicatiedatum:

22 aug 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

De gemeente Barneveld heeft een rijk aanbod aan maatschappelijke voorzieningen. De komende jaren staan we voor de uitdaging om ons voorzieningenniveau op peil te houden en te anticiperen op de groei van onze gemeente. Met deze groei neemt ook de behoefte aan maatschappelijke voorzieningen toe en daarmee ook de vraag naar maatschappelijk vastgoed. Om in de toekomst te kunnen blijven voorzien in voorzieningen die bijdragen aan de ambities en leefbaarheid van onze gemeente en het welbevinden van onze inwoners, is het nodig een vastgoedstrategie te ontwikkelen en een lange termijnplanning te maken voor het gemeentelijk vastgoed. Om het gemeentelijk vastgoed ook op de lange termijn beschikbaar, betaalbaar en passend te houden en onderlinge verbanden te kunnen leggen, is een integraal gemeentelijk vastgoedbeleid nodig.

Centrale vraag hierbij is:"Hoe kan de gemeente Barneveld haar vastgoedportefeuille beheren, doelstellingen realiseren, waardevolle functies behouden en financieel verantwoord opereren?”

Taken en werkzaamheden
Jouw taken hebben betrekking op het gemeentelijk vastgoed: gebouwen die eigendom zijn van of worden gehuurd door de gemeente en (deels) worden gebruikt voor het realiseren van maatschappelijke functies zoals onderwijs, sport, welzijn, cultuur en ontmoeting. Je bent verantwoordelijk voor het opstellen van een beleidskader vastgoed. Dit beleidskader heeft als doelstelling om vastgoed doelgericht en efficiënt in te zetten als middel om bij te dragen aan de maatschappelijke en ruimtelijke ambities van de gemeente. Het beleid streeft naar een toekomstbestendige vastgoedportefeuille die past bij de rol van de gemeente en is afgestemd op de behoefte van inwoners en organisaties, waarbij publieke waarde centraal staat en middelen doelmatig worden ingezet. Het vastgoedbeleid draagt ook bij aan relevante thema’s die spelen binnen de gemeente zoals leefbaarheid, duurzaamheid en inclusie.

Het beleidskader vastgoed heeft een looptijd van 25 jaar (2050) deze termijn sluit aan bij de langetermijnprocessen die bij vastgoed komen kijken, zoals planvorming, investeringen, onderhoud, gebiedsontwikkeling en bij de doelstellingen uit het klimaatakkoord van Parijs. Tegelijkertijd is het van belang om flexibel te kunnen inspelen op veranderende maatschappelijke, beleidsmatige en financiële omstandigheden. Daarom vindt na vier jaar een tussentijdse evaluatie en herijking plaats. 

Het nieuwe beleidskader wordt een integraal beleidskader voor vastgoed. In dit beleidskader worden onderdelen in samenhang meegenomen en afgewogen. Hiermee ontstaat één beleidskader en meerjarenplan voor alle gemeentelijke gebouwen. 

Voor het opstellen van het beleidskader vastgoed verricht je in ieder geval de volgende werkzaamheden: 

  • Verzamelen en analyseren van relevante gegevens over gebouwen;

  • In beeld brengen van de uitgangssituatie en relevante ontwikkelingen;

  • In samenspraak met bestuur en collega’s formuleren van ambitie en beleidskaders;

  • Opstellen van een uitvoeringsprogramma waarin het strategische beleid wordt vertaald naar concrete maatregelen inclusief fasering en financiële consequenties.

Kandidaat omschrijving

Je bent een vastgoedadviseur met een relevante HBO of WO opleiding. Je hebt werkervaring binnen het vakgebied en werkveld. Daarbij heb je gedegen en actuele kennis van relevante wet- en regelgeving en kun je deze kennis toepassen en vertalen in diverse vraagstukken.  

Je staat sterk in je schoenen, hebt een aanpakkersmentaliteit en werkt resultaatgericht. Je beschikt over goede communicatieve vaardigheden en bent een constructieve overleg- en sparringpartner voor collega’s, gemeentebestuur en gebruikers van gebouwen. Daarbij heb je gevoel voor bestuurlijke, commerciële en maatschappelijke verhoudingen en ben je in staat om verschillende belangen goed af te wegen en te verwerken in jouw adviezen en keuzes. Daarnaast heb je oog voor relevante (maatschappelijke) ontwikkelingen. Je beschikt over de daarvoor benodigde adviesvaardigheden, bent drukbestendig en besluitvaardig.

Eisen

  • Bring your own device is van toepassing. In geval van zzp/ zzp tussenkomst : dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten, een laptop word verzorgd door de opdrachtgever. In andere gevallen wordt er een laptop + telefoon geleverd door Barneveld;
  • Een aantoonbare afgeronde hbo bachelor opleiding vastgoed of economische geografie;
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar met gemeentelijk vastgoed van uit een gemeentelijke organisatie;
  • Aantoonbare afgeronde opleiding gericht op relevantie wet- en regelgeving (benoem dit duidelijk in het cv);

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar met het ontwikkelen van strategisch integraal vastgoedbeleid binnen een gemeente (40 punten);

  • Aantoonbare werkervaring met opstellen B&W-adviezen en raadsvoorstellen (20 punten);

  • Aantoonbare affiniteit met Geografie, demografie en interpretatie daarvan voor maatschappelijk vastgoed (20 punten);

  • Een maximum uurtarief van 150,- exclusief btw, inclusief woon-werk verkeer en fee (10 punten);

  • Een aantoonbare afgeronde wo bachelor opleiding (10 punten).

Competenties

  • Uitdrukkingsvaardigheid (mondeling);

  • Uitdrukkingsvaardigheid (schriftelijk);

  • Samenwerken;

  • Verbinden;

  • Omgevingsbewust;

  • Luisteren;

  • Resultaatgericht werken;

  • Organiseren;

  • Analyserend vermogen.

Organisatie en team

Gemeente Barneveld is een ambitieuze en groeiende gemeente in het hart van de Gelderse Vallei, met ruim 60.000 inwoners verspreid over negen dorpen. Barneveld is een gemeente met een eigentijds, innovatief en dynamisch karakter. Werken bij Barneveld betekent bijdragen aan een positieve klantbeleving voor de inwoners, ondernemers en partners. Samen met ruim 600 collega’s geef je invulling aan de ambitie: Blij met Barneveld. Binnen de organisatie staat de inwoner centraal en wordt er gewerkt vanuit vertrouwen, verantwoordelijkheid en verbinding. Collega’s zijn bevlogen professionals die denken in kansen en samenwerken op een betrokken en resultaatgerichte manier.

Team
Team Vastgoed zorgt voor ontwikkeling en exploitatie van het maatschappelijk vastgoed dat in eigendom is bij de gemeente. Bijvoorbeeld bibliotheken, buurthuizen en sportgebouwen. Daarnaast ondersteunt het team de ontwikkeling van maatschappelijk vastgoed door andere partijen, bijvoorbeeld bij schoolgebouwen waarbij de school zelf de bouw leidt

Barneveld groeit. We zetten ons in voor wat onze inwoners en ondernemers belangrijk vinden. Logisch, want we zijn er voor elkaar. Groei brengt ook uitdagingen met zich mee. Dat maakt het spannend en boeiend. Daarom kunnen we jouw kennis, ervaring en ideeën goed gebruiken. Want jij kunt het verschil maken. En wij bieden jou fijne collega's, een leuke werksfeer en aandacht voor balans en privé.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 9 september 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 5 september 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal maximaal 150 euro per uur. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk: Ja

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht €1 .90 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier. 

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de Gemeente Barneveld mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de Gemeente Barneveld. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is (ongeacht of dit een eenmanszaak of een BV is).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur