Stadsdeel West - Specialist herstructureren team en ontwikkelen strategie in het kader van reorganisatie

Amstel 1, 1011 PN Amsterdam, Nederland

Sluit over 9 dagen
Geen maximum Noord-Holland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

31 dec 2025

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

28 jul 2025

Omschrijving

Voor deze opdracht is specifieke expertise en diepgaande kennis vereist om een multidisciplinair team binnen korte tijd te professionaliseren, te structureren en organisatieontwikkeling vorm te geven. Dit omvat het opzetten van een duidelijke organisatiestructuur, het ontwikkelen van dashboards en het inzetten van passende interventies.

Resultaten

  • Het teamtraject rond sociale veiligheid wordt afgerond, met het opstellen en uitvoeren van een plan van aanpak en bijbehorende acties;

  • (Sub)teams worden begeleid richting de reorganisatie; samen met medewerkers wordt een plan opgesteld. Het team Publieke Uitvoering (PU) zal in de nieuwe organisatie worden onderverdeeld in vier subteams;

  • Informatie en teamgegevens zullen worden aangeleverd aan het reorganisatieteam;

  • Organisatieontwikkeling zal worden vormgegeven op basis van een plan van aanpak, waarbij acties worden opgepakt en afgerond;

  • Complexe personeelsdossiers, waaronder juridische trajecten en vaststellingsovereenkomsten (VSO’s), zullen worden afgerond;

  • Verzuimdossiers zullen worden afgerond;

  • De integratie van dienstverlening, processen en stuurinformatie zal verder worden versterkt;

  • De capaciteit en dienstverlening zullen doelmatiger en flexibeler worden ingericht.

De uitvoering vindt plaats in de periode van augustus/september 2025 tot januari 2026, waarbij uiterlijk eind januari 2026 alle organisatieontwikkelingen voltooid moeten zijn. 

Resultaten aangegeven per fase

  • Opstellen van een plan van aanpak voor het teamtraject sociale veiligheid.

Fase 1 afgerond op 30-09-2025

  • Opstellen van een organisatieontwikkelplan.

Fase 1 afgerond op 01-10-2025

  • Opleveren van een dashboard voor sturingsinformatie.

Fase 1 afgerond op 01-10-2025

  • Opstellen van een plan van aanpak voor complexe personeelsdossiers en uitvoering geven aan de daarin opgenomen acties.

Fase 2 afgerond op 01-12-2025

  • Opstellen van een capaciteitsplan voor administratief medewerkers en juristen.

Fase 2 afgerond op 01-12-2025

  • Ontwikkelen van kwartaalrapportages voor de productie van administratie en juristen.

Fase 2 afgerond op 01-12-2025

Eisen

  • Eis - Draaideurconstructie

    Is de aangeboden kandidaat in de afgelopen 2 jaar in loondienst geweest bij de gemeente Amsterdam?

    Let op antwoordmogelijkheden:
    Nee, kandidaat is in de afgelopen 2 jaar niet in loondienst geweest bij de gemeente Amsterdam.
    Ja, kandidaat is in de afgelopen 2 jaar wel in loondienst geweest bij de gemeente Amsterdam. (KO)

  • U voegt het cv toe van de kandidaat. Het cv is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot.
    Als een cv meer dan 5 A4 omvat worden alleen de eerste 5 A4 meegenomen in de beoordeling.
    Het cv dient enkel en alleen ter verificatie van de bij de eisen en wensen gegeven antwoorden.
    Als het cv niet overeenkomt met de door u gegeven antwoorden kan de gemeente Amsterdam besluiten uw offerte af te wijzen.

  • De aangeboden kandidaat is in het bezit van een erkende hbo diploma. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.

    Let op! De kandidaat moet het document meenemen naar het interview zodat de opdrachtgever kan controleren of deze voldoet. Indien het document niet aanwezig is of niet voldoet wordt het gesprek beëindigd en de offerte ter zijde gelegd.

  • Geef in maximaal 1 A4 aan waarom uw kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht.

    Uw motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.

  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring in het leidinggeven van een multidisciplinair team.

    Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.

  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 2 jaar aantoonbare ervaring in het leidinggeven van een team in verandering.  Voorbeelden hiervan zijn: reorganisatie, optimalisatie en cultuur.

    Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.

Wensen en competenties

  • Wens - Werkervaring
    De aangeboden kandidaat heeft minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring met het leidinggeven aan teams met uitvoerings en ondersteunings medewerkers, denk aan administratief en juridisch.

  • Wens - Werkervaring
    De aangeboden kandidaat heeft minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring in het vakgebied HR.

  • Wens - Werkervaring
    De aangeboden kandidaat heeft minimaal 1 tot 2 jaar aantoonbare ervaring bij een ambtelijke organisatie.  

Organisatie en team

De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

De opdrachtgever(s)
Ruim 144.000 mensen wonen, winkelen en werken in de levendige buurten van West en vinden rust en vertier in de parken. West bestaat uit vier wijken met ieder een eigen uitstraling en sfeer. Er zijn in West honderden cafés en restaurants. Er worden, met name in het Westerpark, jaarlijks talloze evenementen georganiseerd. West bruist! Maar daarmee komt een verantwoordelijkheid om alles wel in goede banen te leiden. Bij de afdeling Vergunningen, Toezicht & Handhaving (VTH) vervullen wij een sleutelrol. De afdeling Vergunningen, Toezicht en Handhaving (VTH) is verantwoordelijk voor het toetsen van vergunningsaanvragen, het toezicht en de handhaving in de bebouwde ruimte. De medewerkers zien toe op de naleving van regelgeving en vergunningen en treden op ter voorkoming of beëindiging van overtredingen en de ongewenste effecten hiervan. De gemeente Amsterdam werkt graag op een eenduidige manier in het verlenen van diensten aan klanten. Hoewel elk stadsdeel haar eigen afdeling VTH heeft, wordt de samenwerking onderling nadrukkelijk opgezocht. Voortdurend zijn we op zoek naar de beste samenwerkingsvorm en het zo uniform mogelijk bedienen van de Amsterdamse burgers en ondernemers. De afdeling bestaat uit vier verschillende teams: Vergunningen Bouw, Vergunningen Gebruik, Toezicht & Handhaving en Procesuitvoering. De afdeling VTH in stadsdeel West bestaat uit ruim 80 collega’s.

Gespreksinformatie

Aantal kandidaten op interview: 6
Planning interviews: nader te bepalen

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl of met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur