Amstel 1, 1011 PN Amsterdam, Nederland
Begindatum:
1 okt 2025Einddatum:
1 apr 2026Uren per week:
30 - 32Publicatiedatum:
25 jul 2025Winkelgebieden zijn sterk in verandering, door o.a. online verkoop en de komst van steeds meer aanbod van eten en drinken. Om grip te krijgen op de winkelstraten en de veranderingen is het ontwikkelen van netwerken en samenwerkingsverbanden tussen het lokale MKB, vastgoedeigenaren en de gemeente essentieel. Deze samenwerking krijgt vorm in de Straatgerichte Aanpak Aantrekkelijke Winkelgebieden (SGA). Hierin wordt een publiek-privaat netwerk opgebouwd om het unieke karakter van een winkelstraat of -gebied vast te houden, te versterken of terug te winnen. De gemeente zoekt een projectleider die als een onafhankelijke schakel tussen deze partijen opereert. De onafhankelijke positie maakt dat dit geen reguliere werkzaamheden betreft.
De opdracht gaat begin oktober van start en loopt tot eind 2026 voor gemiddeld 32 uur per week. In eerste instantie wordt een overeenkomst aangegaan tot aan 1 april 2026 met de mogelijkheid tot verlenging. Aan het einde van de looptijd ligt er per deelnemende straat (circa 15 straten) een ambitieplan inclusief activiteiten, waarvan er minimaal twee in uitvoering zijn. Daarnaast heeft de helft van de straten een identiteitstraject doorlopen, inclusief nadere uitwerking. Minimaal drie keer per jaar wordt voor elke straat een actuele blauwdruk opgeleverd, met de precieze invulling van de panden in de winkelstraat.
De projectleider heeft veel vrijheid om de opdracht in te vullen, mits alle werkzaamheden worden bijgehouden via actielijsten en de ambitie- en activiteitenplannen. Eén keer per week vindt overleg plaats met de vaste contactpersoon bij de gemeente over alle lopende straten. Er vindt nauwe samenwerking plaats met de Biz of ondernemersvereniging van de winkelstraat, de straatmanager, het gebiedsteam, de wijkagent en diverse disciplines binnen de gemeente.
Werkzaamheden
Je bent de schakel tussen de publieke en de private partijen die onderdeel zijn van de samenwerking;
Je bent verantwoordelijk voor het opzetten, aansturen en onderhouden van een kernteam per straat met straatmanager, gebiedsmakelaar en aanvullende expertise;
Van het kernteam weet jij een doel- en resultaatgericht team maken dat op den duur zonder externe projectleiding functioneert;
Je kunt verschillende belangen op tafel samenbrengen en van daaruit komen tot gezamenlijke ambitie en acties;
Je bent bereid je kennis en ervaring vanuit de lopende straten uit te wisselen op stedelijk niveau;
Je werkt mee aan het ontwikkelen van communicatiemiddelen die de aanpak en behaalde resultaten goed over het voetlicht brengen.
Eis - Draaideurconstructie
Is de aangeboden kandidaat in de afgelopen 2 jaar in loondienst geweest bij de gemeente Amsterdam?
Let op antwoordmogelijkheden:
Nee, kandidaat is in de afgelopen 2 jaar niet in loondienst geweest bij de gemeente Amsterdam.
Ja, kandidaat is in de afgelopen 2 jaar wel in loondienst geweest bij de gemeente Amsterdam. (KO)
Eis - Vragen over aangeboden kandidaat
Amsterdam heeft beheersmaatregelen genomen om te voldoen aan de wet DBA. Er geldt een tussenpauze van 6 maanden (na maximale inzet van 24 maanden) voor elke zzp-er tussen een volgende opdracht (alle inhuurduur opeenvolgend bij elkaar opgeteld binnen de Gemeente Amsterdam ongeacht welke opdracht of directie).
Let op antwoordmogelijkheden:
Nee, ik bied geen zzp'er aan.
Nee. De zzp'er heeft de afgelopen 6 maanden geen opdracht voor de gemeente Amsterdam uitgevoerd.
Nee, de zzp’er heeft de afgelopen 6 maanden wel een of meerdere opdrachten uitgevoerd voor de gemeente Amsterdam maar heeft maximale inhuurduur van 24 maanden nog niet bereikt. Uit het ingediende cv dient duidelijk, geel gemarkeerd te blijken in welke periode deze opdracht(en) zijn uitgevoerd.
Ja. De zzp'er heeft korter dan 6 maanden geleden wel aan een of meerdere opdracht (en) voor de gemeente Amsterdam gewerkt met een totale duur van 24 maanden. (KO)
Eis - CV toevoegen
U voegt het cv toe van de kandidaat. Het cv is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot.
Als een cv meer dan 5 A4 omvat worden alleen de eerste 5 A4 meegenomen in de beoordeling.
Het cv dient enkel en alleen ter verificatie van de bij de eisen en wensen gegeven antwoorden.
Als het cv niet overeenkomt met de door u gegeven antwoorden kan de gemeente Amsterdam besluiten uw offerte af te wijzen.
Eis - Werk- en denkniveau
De aangeboden kandidaat beschikt minimaal over een hbo werk- en denkniveau.
Eis - Toevoegen motivatie
De aangeboden kandidaat beschrijft in een motivatiebrief van maximaal 1 A4 in hoeverre hij/zij kan schakelen op verschillende niveaus; bestuurlijk, beleidsmatig en in de uitvoering. De motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.
Eis - Werkervaring
De aangeboden kandidaat heeft minimaal 3 jaar ervaring met ondernemen en ondernemerscollectieven in winkelgebieden in een G4-gemeente.
Eis - Werkervaring
De aangeboden kandidaat heeft minimaal 3 jaar ervaring in een G4-gemeente.
Wensen
Wens - Kennis
De aangeboden kandidaat heeft kennis van Amsterdam en een breed netwerk in te zetten om resultaten te behalen voor de stad.
Wens - Werkervaring
De aangeboden kandidaat heeft ervaring met gebiedsgericht werken.
Wens - Werkervaring
De aangeboden kandidaat heeft ervaring met ruimtelijk-economische vraagstukken.
Competenties
Niet bekend
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.
De opdrachtgever(s)
De directie Economische Zaken en Cultuur (EZC) van de gemeente Amsterdam werkt samen aan een duurzame en innovatieve regio met cultuur, werk en toekomst voor iedereen. EZC werkt opgavegericht en kent geen afdelingen meer. De functie Stedelijk projectleider winkelgebieden valt onder het opgaveteam ‘stimuleren van succesvol ondernemen in en voor de buurt, stad, regio en op (inter)nationaal niveau’. Deze functie betreft samenwerking met ondernemers die ondernemen in een buurt.
In de buurten zijn ondernemers essentieel voor de leefbaarheid, buurtidentiteit, winkeldiversiteit, veiligheid, sociale cohesie en vergroening. Dit vraagt om gedreven ondernemers, een goed netwerk van ondernemerscollectieven en een faciliterende en ondersteunende rol van de gemeente. Als EZC zorgen we voor de randvoorwaarden voor succesvol ondernemerschap. De Straatgerichte aanpak is één van de instrumenten die we hebben om lokaal ondernemerschap, en daarmee lokale winkelgebieden, te versterken.
Deadlines Voor deze offerteaanvraag gelden een aantal belangrijke deadlines. Graag verwijzen wij u hiervoor naar het kopje 'Planning'. Let op! Stel uw vraag via de 'Vraag & Antwoord-module' van Mercell. De Nota van Inlichtingen wordt uiterlijk de werkdag na de bovengenoemde datum verstrekt. De wervingsadviseur kan besluiten om een vraag eerder te beantwoorden. Zolang deze offerteaanvraag openstaat heeft u als leverancier alleen met het Team Tijdelijke Externe Inzet contact over deze aanvraag. Op deze offerteaanvraag zijn de door u eerder geaccepteerde leidraad en voorwaarden van toepassing.
uren:,tarief: