Personeel en Organisatie - Projectleider Verandertraject Data

Amstel 1, 1011 PN Amsterdam, Nederland

Sluit over 6 dagen
145 Noord-Holland

Begindatum:

1 aug 2025

Einddatum:

1 aug 2026

Uren per week:

8 - 16

Publicatiedatum:

11 jul 2025

Omschrijving

We zoeken bij de directie Data, team Data-office, een projectleider voor een verandertraject die gaat over de inrichting en de wijze van organiseren van het team. Het is een vereiste om (grotendeels) op locatie te werken.

Resultaatafspraken:

  • Gedragen advies en plan van aanpak over de inrichting en wijze van organiseren Data office Q3 2025

  • Opstellen en voorbereiden besluitvorming Q4 2025

  • Uitvoeringsplan opstellen Q4 2025/Q1 2026

  • Realisatie van het uitvoeringsplan Q2 en Q3 2026

Tussentijdse voortgangsgesprekken gedurende de gehele opdracht.

Eisen

Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
De motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.

  1. Geef in maximaal 1 A4 aan waarom uw kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht.
    Uw motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.

  2. De aangeboden kandidaat heeft een afgeronde wo in een HR gerelateerde studie.

  3. De aangeboden kandidaat heeft minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring in veranderkundige organisatievraagstukken.

  4. De aangeboden kandidaat heeft minimaal 3 jaar aantoonbare ervaring als projectleider verandertraject bij een g4 gemeente.

  5. De aangeboden kandidaat heeft ervaring binnen het I-domein.

Wensen en competenties

Wensen

  1. Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
    De motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.

  2. De aangeboden kandidaat heeft een veranderkundige opleiding afgerond.

    • Agile werken, Prince 2 en Systemisch transitiemanagement afgerond.
      30p

    • Agile werken en Prince2 afgerond.
      15p

    • Agile werken en Systemisch transitiemanagement.
      15p

    • Alleen Prince 2.
      10p

    • Alleen Agile werken.
      10p

    • Alleen Systemisch transitiemanagement.
      10p

    • Geen van genoemde opleidingen.
      0p

  3. Geef aan hoeveel jaren aantoonbare ervaring de kandidaat heeft opgedaan als projectleider verandertraject binnen het I-domein.

    • Meer dan vijf (5) jaar
      30p

    • Tussen drie (3) en vijf (5) jaar
      15p

    • Tussen één (1) en drie (3) jaar
      10p

    • Minder dan één (1) of geen ervaring
      0p

  4. Het uurtarief voor deze tender bedraagt maximaal € 145,-
    Het uurtarief (exclusief BTW) dat u opgeeft is inclusief reis- en verblijfkosten, indexatie en overige bijkomende kosten voor de gehele duur van de opdracht en optionele verlengingen.
    40p

Competenties

  • Omgevingsbewustzijn
    5p

  • Samenwerken
    5p

  • Relatiebeheer
    5p

  • Initiatief
    5p

  • Resultaatgerichtheid
    5p

  • Overtuigingskracht
    5p

Organisatie en team

Gemeentelijke organisatie

De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

De opdrachtgever(s)

Directie Personeel & Organisatie 
De directie P&O maakt onderdeel uit van cluster Bedrijfsvoering. De directie P&O bestaat uit ruim 650 medewerkers, verdeeld over 6 afdelingen. Maatschappelijke ontwikkelingen vragen om een ander type inzet van P&O. Aan P&O de taak om daarop in te spelen en steeds op het juiste moment in nauwe samenwerking met andere afdelingen en directies in de stad te zorgen voor de beste medewerkers op de juiste plek. Daarvoor is het belangrijk dat we als één P&O met heldere doelen en één werkwijze samenwerken met de andere afdelingen en directies aan de opgaven van de stad. Als projectleider Data werk je nauw samen met het team HR advies en andere expertiseteams zoals bijvoorbeeld recruitment en loopbaanadvies. 

Directie Data
Als Projectleider Verandertraject Data maak je onderdeel uit van het HR-team dat verbonden is aan het cluster Digitalisering, Innovatie en Informatie (DII). Specifiek ga je aan de slag bij de directie Data. De directie Data organiseert en regisseert alle data-activiteiten binnen onze organisatie. Directie Data zorgt voor een stevig datafundament en voor data-governance gemeentebreed en daardoor voor een sterke data- en informatiepositie voor zowel onze organisatie als de stad. De directie is verantwoordelijk voor de leverbetrouwbaarheid en schaalbaarheid van de dataproducten en voor de kwaliteitszorg op datagebruik, -beheer en -producten. 

De opdracht voer je uit binnen de afdeling van het Data Office, welke onderdeel is van de directie Data. Het Data Office is verantwoordelijk voor het opschalen van het datagedreven werken binnen de gemeente en doet dat over verschillende assen met drie verschillende teams: het datamanagement team, het stelselregieteam en het datagedreven werken team.

Gespreksinformatie

Planning interviews
In de week van 21 juli

Beoordeling Interview

  • Om de functie of opdracht goed uit te kunnen voeren moet de kandidaat over bepaalde competenties beschikken.

  • Ook wordt van alle medewerkers en 'externe inzet' van de gemeente Amsterdam verwacht dat zij open, actief en integer zijn.

  • De opdrachtgever heeft voor deze offerteaanvraag de onderstaande competenties als eis gesteld.

  • Er wordt aangegeven welk niveau van beheersing vereist is (basis, gevorderd of expert).

  • De kandidaat moet in staat zijn om de beheersing van de competenties tijdens het gesprek aan te kunnen tonen.

  • De beheersing van de competenties wordt tijdens het interview beoordeeld door de opdrachtgever. Aan alle kandidaten worden dezelfde vragen gesteld om te kunnen toetsen in welke mate ze aan de competenties voldoen.

  • De vragen die door de opdrachtgever worden gesteld worden vooraf niet bekend gemaakt.

  • Per competentie wordt een cijfer (0-10) gegeven met onderbouwing. De gemeente kan besluiten vooraf een weging mee te geven aan de competenties.

  • De score van de kandidaat op de competenties dient per competentie minimaal een 6 te zijn. Als dat niet het geval is, dan wordt de offerte ter zijde gelegd.

  • De beoordeling van het interview leidt tot de rangorde die bepaalt welke leverancier de opdracht gegund krijgt.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

CV-eisen
U voegt het cv toe van de kandidaat. Het cv is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot. Als een cv meer dan 5 A4 omvat worden alleen de eerste 5 A4 meegenomen in de beoordeling. Het cv dient enkel en alleen ter verificatie van de bij de eisen en wensen gegeven antwoorden.

Overige informatie

  • Leverancier dient te handelen namens de bepalingen zoals opgenomen in artikel 8 van de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (WAADI). Voor meer informatie zie: artikel 8, wet WAADI

  • Om arbeidskrachten ter beschikking te stellen voor Gemeente Amsterdam dient uw organisatie in het kader van de wet Waadi geregistreerd te staan bij de Kamer van Koophandel. Om te controleren of deze registratie voor u van toepassing is doe de Waadi check

  • U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat.
    Vul in:

    • organisatie

    • naam contactpersoon

    • telefoonnummer contactpersoon.

Na afstemming met kandidaat en na het gesprek kan de opdrachtgever besluiten om in contact te treden met de referentie. 
Let op: de referentie dient op de hoogte te zijn.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur