Economische Zaken en Cultuur - Programmamanager Landschap, Klimaat en Water

Amstel 1, 1011 PN Amsterdam, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen
130 32 - 36 Noord-Holland

Begindatum:

16 jun 2025

Einddatum:

1 jan 2026

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

14 mei 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

De opdrachtgever(s)
De programmamanager Landschap, klimaat en werken gaat werken bij de Metropoolregio Amsterdam (hierna te noemen: MRA). De MRA is een samenwerkingsverband tussen 30 gemeenten, de provincie Flevoland en Noord-Holland en de Vervoerregio Amsterdam. Het is een informele samenwerking vanuit inhoudelijke ambities. Deze inhoudelijke ambities zijn vastgelegd in de MRA Agenda, die elke vier jaar wordt herzien.

De MRA-directie is de ambtelijke kern van de MRA-samenwerking, die ervoor zorgt dat de samenwerking soepel en efficiënt verloopt. Zij coördineert de uitvoering van de MRA Agenda en draagt zorg voor de juiste bestuurlijke en ambtelijke gesprekken aan de verschillende gesprekstafels. De MRA Directie bestaat uit een klein team (ong. 26 fte) van bevlogen ambtenaren, ondersteund door een uitgebreid ambtelijk netwerk vanuit de regio voor de uitvoering van de MRA-agenda. Voor meer informatie over de MRA, zie de volgende link: https://www.metropoolregioamsterdam.nl/

Opdrachtomschrijving
De Metropoolregio Amsterdam is een samenwerkingsverband tussen 30 gemeenten, de provincie Flevoland en Noord-Holland en de Vervoerregio Amsterdam. Ook wordt samengewerkt met de waterschappen. Het is een informele samenwerking. De MRA-agenda is de inhoudelijke basis van de samenwerking van de regionale partners in de Metropoolregio Amsterdam. We streven naar de meest inventieve regio (1), waarin de menselijke maat wordt bewaard en versterkt (2) en waar tegelijkertijd duurzaamheid voorop staat (3). Er zijn acht ambities opgenomen, waaronder de ambitie om de kwaliteit van ons landschap en water te behouden en (waar mogelijk) te versterken. De MRA werkt, naast de MRA-agenda, ook samen met het Rijk in het NOVEX MRA programma. De NOVEX staat voor Nationale Omgevingsvisie Executie. De MRA is een aandachtsgebied voor het Rijk, omdat vele ruimtelijke opgaven samenkomen. In de MRA worden tot 2050 zo'n 325.000 woningen, incl. de functies en voorzieningen die daarbij horen. De basis daarvoor is het Ontwikkelperspectief MRA NOVEX (2022) van Rijk en regio samen. Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan de NOVEX MRA Uitvoeringsagenda.

De MRA zoekt een externe programmamanager voor de opbouw en uitvoering van het programma ''Groenblauw Groeit Mee''. In dit programma worden de groenblauwe pijlers van de NOVEX MRA, het Programma Metropolitaan Landschap en het Programma MRA Klimaatbestendig samengevoegd. De programmamanager ontwikkelt het programma, maar zorgt ook dat de projecten uitgevoerd worden. De programmamanager coördineert collega’s van binnen en buiten de MRA-directie, die betrokken zijn bij het thema groenblauw, signaleert kansen en uitdagingen voor het thema groenblauw binnen de regio MRA en denkt inhoudelijk mee voor het behalen van groenblauwe ambities. Tot slot zorgt de programmamanager voor voldoende draagvlak voor dit programma bij de MRA provincies, gemeenten en de waterschappen. De functie valt onder het MRA-platform Ruimte en de programmamanager werkt nauw samen met de secretaris van het platform Ruimte en de programmamanager NOVEX MRA. Het programma Groenblauw heeft twee bestuurlijke trekkers: één trekker uit een MRA-gemeente en één vanuit de waterschappen. Het is een tijdelijk functie van een half jaar, Als het programma goed is neergezet, wordt gezocht naar een programmamanager vanuit de deelnemende partijen van de MRA.

Werkzaamheden
Als programmamanager Groenblauw Groeit Mee van de MRA ben je verantwoordelijk voor de opbouw en uitvoering van het programma Groenblauw Groeit Mee, waarin de Groenblauwe pijler van de  NOVEX MRA, Programma Metropolitaan Landschap en Programma MRA Klimaatbestendig worden samengevoegd.

Als programmamanager coördineer je collega’s van binnen en buiten de MRA-directie, die betrokken zijn bij het thema groenblauw. Daarnaast signaleer je kansen en uitdagingen voor het thema groenblauw binnen de regio MRA en denk je inhoudelijk mee voor het behalen van groenblauwe ambities. De functie valt onder het MRA-platform Ruimte en je werkt nauw samen met de secretaris van het platform en de programmamanager NOVEX MRA. Ook is er een bestuurlijk trekker aangesteld voor het programma Groenblauw. 

Verder ben je verantwoordelijk voor:

  • Het ontwikkelen en uitvoering programma Groenblauw;

  • Het coördineren van de collega's die werken aan de projecten, die behoren bij het programma Groenblauw;

  • Het zorgen voor draagvlak voor dit programma;

  • Het onderhouden van contacten met de bestuurlijk trekkers en ambtelijk opdrachtgever directeur MRA;

  • Het maken van (bestuurlijke) voordrachten voor het MRA-platform Ruimte en NOVEX MRA in samenwerking met secretaris Platform Ruimte en programmamanager NOVEX MRA.

CV-eisen
U voegt het cv toe van de kandidaat. Het cv is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot.
Als een cv meer dan 5 A4 omvat worden alleen de eerste 5 A4 meegenomen in de beoordeling.
Het cv dient enkel en alleen ter verificatie van de bij de eisen en wensen gegeven antwoorden.

Eisen
Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
De motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.

  1. De aangeboden kandidaat is in het bezit van een erkende WO-diploma in de richting van bestuurskunde, planologie, stedenbouw of vergelijkbaar.
    Let op! De kandidaat moet het document meenemen naar het interview zodat de opdrachtgever kan controleren of deze voldoet. Indien het document niet aanwezig is of niet voldoet wordt het gesprek beëindigd en de offerte ter zijde gelegd.

  2. De aangeboden kandidaat heeft minimaal 5 jaar ervaring met project- en programmamanagement.

  3. De aangeboden kandidaat heeft ervaring met opstellen adviezen op directie- en bestuursniveau, bij voorkeur bij een overheidsorganisatie.

  4. De aangeboden kandidaat heeft affiniteit met ruimtelijke ordeningsvraagstukken op het gebied van klimaat, water, landschap.

Competenties
30 Punten

  • Analytisch vermogen

  • Aansturen

  • Samenwerken

  • Relatiebeheer

  • Resultaatgerichtheid

  • Overtuigingskracht

Wensen
Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
De motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.

  1. De aangeboden kandidaat heeft ervaring met werken in een netwerkorganisatie. - 25p

  2. De aangeboden kandidaat heeft ervaring met het beleidsterrein ruimte, klimaat, landschap of duurzaamheid. - 25p

  3. Het uurtarief voor deze tender bedraagt minimaal €90,- en maximaal €130,-
    Het uurtarief (exclusief BTW) dat u opgeeft is inclusief reis- en verblijfkosten, indexatie en overige bijkomende kosten voor de gehele duur van de opdracht en optionele verlengingen. - 20p

Aanvullende informatie

  • Leverancier dient te handelen namens de bepalingen zoals opgenomen in artikel 8 van de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (WAADI). Voor meer informatie zie: artikel 8, wet WAADI

  • Om arbeidskrachten ter beschikking te stellen voor Gemeente Amsterdam dient uw organisatie in het kader van de wet Waadi geregistreerd te staan bij de Kamer van Koophandel. Om te controleren of deze registratie voor u van toepassing is doe de Waadi check

  • Optioneel tot verlenging: Ja, de Gemeente heeft de mogelijkheid de Overeenkomst meerdere keren te verlengen tegen dezelfde voorwaarden en condities, met dien verstande dat de totale maximale duur van de Overeenkomst de 24 maanden niet mag overschrijden.

  • Werklocatie: Termini 179 1025 XM Amsterdam

  • U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat.
    Vul in:

    • organisatie

    • naam contactpersoon

    • telefoonnummer contactpersoon.

Na afstemming met kandidaat en na het gesprek kan de opdrachtgever besluiten om in contact te treden met de referentie. 
Let op: de referentie dient op de hoogte te zijn

Let op!: De opdracht wordt uitgevoerd onder leiding en toezicht van de gemeente en is beoordeeld als een opdracht die door de Inschrijver wordt ingevuld. Volgens de inschrijvingsvoorwaarden (in overeenstemming met de Wet DBA) kan een zelfstandige zonder personeel (zzper) niet inschrijven of worden aangeboden voor deze opdracht. De kandidaat die wordt aangeboden, moet op het moment van start opdracht in loondienst zijn bij de Inschrijver. Ook zzpers met een B.V., die naast zichzelf geen andere medewerkers in dienst heeft van deze B.V., worden uitgesloten voor het Inschrijven op deze opdracht.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nikki Nowack via 06 43 36 34 25 / nikki.nowack@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur
Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.