Amstel 1, 1011 PN Amsterdam, Nederland
Begindatum:
Z.S.M.Einddatum:
31 dec 2025Uren per week:
32Publicatiedatum:
28 mei 2025Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.
De opdrachtgever(s)
De directie Ruimte en Duurzaamheid is onderdeel van het cluster Ruimte en Economie. Dit cluster creëert de ruimtelijke en economische randvoorwaarden die nodig zijn om Amsterdam te laten groeien tot een sterke metropool. Binnen dit cluster is Ruimte en Duurzaamheid verantwoordelijk voor beleidsontwikkeling en kaderstelling van stedenbouwkundige, ruimtelijke én duurzame ontwikkeling. We zijn hierin toonaangevend. Ruimte en Duurzaamheid adviseert o.a. het gemeentebestuur, werkt zowel voor stad als stadsdelen en werkt op ieder schaalniveau: van portiek tot metropool. Om de organisatie vitaal en flexibel te houden, zetten we een op talentontwikkeling en flexibele inzetbaarheid van onze medewerkers.
Je werkt in opdracht van het afdelingshoofd Bedrijfsvoering en werkt samen met het team projectmanagement, processen en IV van de afdeling bedrijfsvoering. Dit team is ingericht om het management van de directie te ondersteunen bij hun interne integrale opgaven in en met hun teams.
Opdrachtomschrijving
Voor onze directie Ruimte en Duurzaamheid zoeken wij een kwartiermaker strategisch adviseur digitalisering die ons helpt bij het vormgeven en positioneren van een cruciale functie binnen onze organisatie.
De strategisch adviseur digitalisering is de businessvertegenwoordiger van de directie op het vlak van ICT en Informatievoorziening binnen de stedelijke context van het Informatie Domein van de gemeente.
Als businessvertegenwoordiger werk je samen met verschillende kaderstellende en uitvoerende partners van de centrale directie Digitalisering, Informatisering en Innovatie (DII) en het I-domein Cluster Ruimte en Economie. Je zorgt dat de belangen van de directie goed vertegenwoordigd worden en je adviseert het managementteam van de directie over de digitaliseringsopgaven en de wijze van sturing op de opgaven. De functie van strategisch adviseur digitalisering bevindt zich op het snijvlak van strategisch informatiemanagement en portfoliomanagement.
Doel van de opdracht:
Het doel van de opdracht is het zorgen voor de nodige basis inrichting en structuur binnen de directie Ruimte en Duurzaamheid en het vormgeven van de functie strategisch adviseur digitalisering.
Werkzaamheden
De strategisch adviseur gaat onder andere aan de slag met de volgende ontwikkelopgaven:
Het verder vormgeven en positioneren van de nieuwe functie Strategisch adviseur digitalisering binnen de directie Ruimte en duurzaamheid, het cluster Ruimte en Economie en de I-opgave Stedelijke Ontwikkeling en Beheer
Het opstellen van een visie op digitalisering voor de directie Ruimte en Duurzaamheid en deze afstemmen met relevante stakeholders.
Vorm te geven aan innovatie en kennisontwikkeling binnen de directie. Dit betekent opzetten van een proces voor het identificeren van kansen voor digitale innovaties in beleid en uitvoering. Daarnaast het ontwikkelen van een aanpak voor continue kennisdeling en -opbouw,
Het verder op orde brengen van de digitale basis ("basis op orde") van de directie, waaronder:
Inventarisatie van de huidige situatie (IST) en het in kaart brengen van de gewenste situatie (SOLL);
Opzetten van de governance en het portfolioproces;
Ondersteuning van de lijnafdelingen bij het inrichten van de superuser- en epicowner rollen;
Meedenken over de financiële dekking en sturing van digitaliseringsopgaven, in nauwe samenwerking met de financiën.
CV-eisen
U voegt het cv toe van de kandidaat. Het cv is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot.
Als een cv meer dan 5 A4 omvat worden alleen de eerste 5 A4 meegenomen in de beoordeling.
Het cv dient enkel en alleen ter verificatie van de bij de eisen en wensen gegeven antwoorden.
Eisen
Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
De motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.
Geef in maximaal 1 A4 aan waarom uw kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht.
Uw motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.
De aangeboden kandidaat beschikt minimaal over een wo werk- en denkniveau.
De aangeboden kandidaat is in het bezit van minimaal afgeronde hbo/wo bij voorkeur studierichting business IT procesmanagement, bedrijfskunde of vergelijkbare opleiding.
Let op! De kandidaat moet het document meenemen naar het interview zodat de opdrachtgever kan controleren of deze voldoet. Indien het document niet aanwezig is of niet voldoet wordt het gesprek beëindigd en de offerte ter zijde gelegd.
De aangeboden kandidaat heeft minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring als strategisch adviseur digitalisering of minimaal 3 opdrachten als kwartiermaker Digitalisering binnen lijnorganisaties van 500+ medewerkers.
De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring met het opstellen en implementeren van digitaliseringsstrategieën en/of visies voor minimaal 3 vergelijkbare organisaties.
De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring met het opzetten portfoliomanagement en IV governance binnen organisaties bij minimaal 2 vergelijkbare organisaties.
Competenties
30 Punten
Analytisch vermogen
Omgevingsbewustzijn
Samenwerken
Relatiebeheer
Resultaatgerichtheid
Overtuigingskracht
Wensen
Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
De motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.
De aangeboden kandidaat heeft 3 jaar ervaring met het werken voor (semi)overheidsorganisaties, zoals gemeenten, provincies of uitvoeringsorganisaties.
40 punten
De aangeboden kandidaat is op korte termijn beschikbaar (bij voorkeur binnen 2-4 weken na gunning).
40 punten
Het uurtarief voor deze tender bedraagt maximaal € 120,-
Het uurtarief (exclusief BTW) dat u opgeeft is inclusief reis- en verblijfkosten, indexatie en overige bijkomende kosten voor de gehele duur van de opdracht en optionele verlengingen.
20 punten
Aanvullende informatie
Leverancier dient te handelen namens de bepalingen zoals opgenomen in artikel 8 van de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (WAADI). Voor meer informatie zie: artikel 8, wet WAADI
Om arbeidskrachten ter beschikking te stellen voor Gemeente Amsterdam dient uw organisatie in het kader van de wet Waadi geregistreerd te staan bij de Kamer van Koophandel. Om te controleren of deze registratie voor u van toepassing is doe de Waadi check
Werklocatie: Weesperplein, 8, 1018XA, AMSTERDAM
Optioneel tot verlenging: Ja, de Gemeente heeft de mogelijkheid de Overeenkomst meerdere keren te verlengen tegen dezelfde voorwaarden en condities, met dien verstande dat de totale maximale duur van de Overeenkomst de 24 maanden niet mag overschrijden.
U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat.
Vul in:
organisatie
naam contactpersoon
telefoonnummer contactpersoon.
Na afstemming met kandidaat en na het gesprek kan de opdrachtgever besluiten om in contact te treden met de referentie.
Let op: de referentie dient op de hoogte te zijn
Let op!:
De opdracht wordt uitgevoerd onder leiding en toezicht van de gemeente en is beoordeeld als een opdracht die door de Inschrijver wordt ingevuld. Volgens de inschrijvingsvoorwaarden (in overeenstemming met de Wet DBA) kan een zelfstandige zonder personeel (zzper) niet inschrijven of worden aangeboden voor deze opdracht. De kandidaat die wordt aangeboden, moet op het moment van start opdracht in loondienst zijn bij de Inschrijver. Ook zzpers met een B.V., die naast zichzelf geen andere medewerkers in dienst heeft van deze B.V., worden uitgesloten voor het Inschrijven op deze opdracht.