Schuldhulpverlener voor vroegsignalering/preventie

Stadhuisplein 1, 2405 SH Alphen aan den Rijn, Nederland

Sluit over 2 dagen
Geen maximum 28 Zuid-Holland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 jan 2026

Uren per week:

28

Publicatiedatum:

29 jul 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Binnen team Geldzaken kennen wij drie processen: helpdesk Geldzaken, crisisinterventie/ intakefase schuldhulpverlening en vroeg signalering/preventie. Jij komt werken bij het proces vroeg signalering/preventie, maar we zijn één team en werken allemaal aan hetzelfde doel. De hoofdtaak ligt bij vroeg signalering/preventie, maar er kan ook gevraagd worden om bij te springen bij de andere processen.

Als Medewerker Vroeg signalering en Preventie ben je werkzaam bij het Serviceplein en draag jij dagelijks bij aan de financiële zelfstandigheid van onze inwoners. Je gaat aan de slag met onze vroegsignaleringsaanpak door het oppakken van signalen over achterstanden. Door het voeren van motiverende gesprekken achterhaal je de vraag achter de vraag en maak jij de beslissing over welke hulp passend is om een inwoner op weg te helpen naar financiële zelfstandigheid. Daarnaast zul je een rol hebben in verschillende preventietaken, zoals het geven van voorlichting aan ketenpartners.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;

  • Afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;

  • Aantoonbaar beschikbaar per 25 augustus 2025 voor minimaal 28 uur per week;

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als schuldhulpverlener;

  • Aantoonbare kennis van de gedragscode NVVK (omschrijf duidelijk hoe deze kennis is opgedaan);

  • Aantoonbaar flexibel met werktijden (ook in de avonduren);

Wensen en competenties

Wensen

  • Afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in de richting van SJD, MWD en/of pedagogiek;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met het proces vroeg signalering en preventie;
  • Aantoonbare werkervaring met het inzetten van motiverende gesprekstechnieken en sturing op zelfredzaamheid (omschrijf duidelijk in cv hoe deze ervaring is opgedaan);

Competenties

  • Beschikt over goede gespreksvaardigheden;
  • Financiele kennis;
  • Haalt energie uit het leggen en houden van contacten met inwoners en vaste lastenleveranciers en ketenpartners;
  • Is flexibel met werktijden (ook in de avonduren, waarschijnlijk ongeveer 2 keer per maand);
  • Kan een integraal beeld opbouwen van de situatie op de verschillende leefgebieden met aandacht voor het in te zetten talent van de klant;
  • Kan tot de kern van de problematiek doordringen;
  • Weet hoe van deur naar tafel te komen op basis van een melding van betalingsachterstand.

Organisatie en team

De Gemeente Alphen aan den Rijn is een gemeente met meer dan 100.000 inwoners en ligt midden in het Groene Hart. De bewoners wonen in de stad Alphen aan den Rijn - met alle stedelijke voorzieningen - of juist in één van de kernen - met de rust en ruimte van het natuurlijk landschap. De dienstverlening aan onze bewoners en bedrijven staat. De gemeentelijke organisatie is dichtbij: op straat in de wijken en de dorpen, in het gemeentehuis en digitaal. De medewerkers zijn de ambassadeurs van de gemeente. Zij zijn professioneel en integer. Bewoners en bedrijven worden snel en goed geholpen. De gemeente werkt vanuit een stevige basisdienstverlening en levert daarnaast maatwerk.

Proberen, experimenteren en in de praktijk ontwikkelen. Spreekt jou dat aan? Kom dan werken in Alphen aan den Rijn, een groene stad met lef. Bij ons is het leuk werken. We leveren toonaangevende dienstverlening en zijn een wendbare organisatie. Dat wil zeggen dat we meebewegen met de ontwikkelingen in de maatschappij en continu vernieuwen. We leren door te doen. Met elkaar werken we samen voor het beste resultaat voor onze inwoners

Onze organisatie bestaat uit meerdere onderdelen die allen een unieke bijdrage leveren aan onze opgaven en gemeentelijke dienstverlening. Een groot aantal collega’s werkt aan maatschappelijke opgaven in uiteenlopende vakgebieden. Je krijgt bij ons de kans om op basis van je talent ingezet te worden voor die opgaven en deel uit te maken van diverse samengestelde teams.

Het Serviceplein                                                                                                                            

De afdeling Serviceplein staat voor excellente, integrale en laagdrempelige dienstverlening rond werk, inkomen, welzijn, scholing en zorg aan inwoners die ondersteuning nodig hebben zodat ze beter kunnen participeren in onze gemeente. Er werken ongeveer 125 mensen op de afdeling bij verschillende vakdisciplines. Deze vakdisciplines zijn ondergebracht in 5 multidisciplinaire teams die wijkgericht werken. De teamleiders sturen de vakdisciplines aan, en faciliteren het wijkgericht werken van de multidisciplinaire teams. 

Wij investeren in onze mensen en systemen om de dienstverlening effectief en efficiënt uit te voeren. De medewerkers worden daarbij uitgedaagd om ook buiten de lijnen te kleuren, om maatwerk te leveren waar dat kan en wenselijk is. Dat betekent dat zij samen met bewoners en organisaties naar oplossingen zoeken.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever worden in overleg gepland met de kandidaten. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Functieschaal/uurtarief
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 9, medewerker beleidsuitvoering II.

CV-eisen
Maximaal 3 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg.

Voor de zzp'er

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur