Beleidsadviseur Armoede en Schulden

Markt 7, 7121 CS Aalten, Nederland

Sluit over 3 dagen
105 32 - 36 Gelderland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 jan 2026

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

22 mei 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Opdrachtgever
Gemeente Aalten
Aan de rand van de Achterhoek, vlak bij de Duitse grens ligt de gemeente Aalten. Rijke cultuurhistorie, een veelzijdig woningaanbod, ruime onderwijsvoorzieningen en een actief (sport)verenigingsleven maken Aalten tot een ideale plek om te wonen, werken en recreëren. Dit alles in een groene en landelijke omgeving. De gemeente bestaat uit de 2 hoofdkernen Aalten en Dinxperlo, het vestingstadje Bredevoort en de kleine kernen Barlo, De Heurne, Haart, Lintelo en IJzerlo.

Ruim 180 medewerkers zetten zich in om onze 27.000 inwoners een prettig woon- en werkklimaat te bieden. Hierbij zijn durf, omgevingsbewustzijn, ondernemen, verantwoordelijkheid en zelfontwikkeling de kerncompetenties. We werken hard aan optimalisering van de dienstverlening en zijn volop in ontwikkeling. Door de relatief kleine organisatie zijn de lijnen kort en heerst er een open en informele sfeer.

Omschrijving van de opdracht
Wij zoeken een collega die ons helpt om van visie naar uitvoering te gaan.

  • Je zet activiteiten uit de ‘Nota van armoedebeleid naar financiële bestaanszekerheid’ in gang.

  • Je actualiseert beleidsregels en werkinstructie op een integrale manier.

  • Je leidt het project Effectmeting Armoedebeleid, inclusief de ontwikkeling van een armoedemonitor, enquête, gesprekken met ketenpartners en het uitwerken van beleidsscenario’s in samenwerking met het onderzoeksbureau KWIZ.

  • Je werkt nauw samen met de klankbordgroep van inwoners onder begeleiding van procesbegeleider.

  • Je versterkt de samenwerking met netwerkpartners rondom armoede en schulden.

  • Je onderzoekt de samenhang tussen diverse subsidierelaties binnen het armoedebeleid en behandelt subsidieaanvragen.

  • Je neemt actief deel aan lokale en regionale werkgroepen gericht op de ontwikkeling van basisvaardigheden (zoals het tegengaan van laaggeletterdheid).

  • Je levert een bijdrage aan de planning & control cyclus.


Schuldhulpverlening (SHV):

  • Je vertaalt verschillende (nieuwe) onderdelen vanuit de basisdienstverlening SHV naar concrete uitvoeringsvoorstellen.

  • Je past het bestaande lokale convenant vroegsignalering (van betalingsachterstanden) aan naar de nieuwste landelijke versie.

  • Je bevordert de samenwerking tussen de gemeente en beschermingsbewindvoerders (schuldenbewind) en maakt hierover schriftelijke afspraken.

  • Je gaat in gesprek met een aantal belangrijke netwerkpartners/stakeholders (vindplaatsen van schulden) zoals Laborijn, Ondersteuningsteam Jeugd, werkgevers en huisartsen om meer inwoners met (beginnende/problematische) schulden te bereiken.

  • Je maakt een eerste aanzet voor beleidsregels vanuit integrale schuldhulpverlening.

  • Accounthouder en aanspreekpunt voor het Bureau voor Financiële Ondersteuning van de gemeente Doetinchem (zij voeren voor de gemeente Aalten de curatieve SHV uit).

  • Actualiseren van de dienstverleningsovereenkomst met BvFO.

  • Je levert een bijdrage aan de planning- en control cyclus. 

Vereisten / knock-outcriteria

  1. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;

  2. Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;

  3. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als beleidsadviseur bij een gemeente;

  4. Aantoonbare werkervaring met het schrijven van (complexe) collegevoorstellen en beleidsnotities.

Gunningscriteria (weging, totaal 100 punten)

  1. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als Beleidsadviseur bij een gemeente (50 punten);

  2. Aantoonbare werkervaring met de raakvlakken van Armoede en Schulden, zoals bijvoorbeeld de participatiewet (30 punten);

  3. Een maximum uurtarief van € 105,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer, werk-werkverkeer, parkeerkosten én Fee (20 punten).

Competenties

  • Je bent in staat verbindingen te leggen

  • Je bent een teamspeler;

  • Je stelt je onafhankelijk op;

  • Schrijfvaardigheid.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht €1,90 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier. 

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk: Ja

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 5 juni 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 3 juni 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie
De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de Gemeente Aalten mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de Gemeente Aalten. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is (ongeacht of dit een eenmanszaak of een BV is).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur