Opleiden toezichthouders Jeugdhulpregio JeugdFV

Gemeente Ede

Bergstraat 4, 6711 DD Ede, Nederland

Sluit over 7 dagen
Geen maximum 16 - 20 Gelderland

Begindatum:

9 jun 2025

Einddatum:

31 okt 2025

Uren per week:

16 - 20

Publicatiedatum:

22 mei 2025

Organisatie
Gemeente Ede, smaakmakers van de Veluwe
Ede is veelzijdig: wonen, werken, recreëren kent in Ede vele smaken. Van het levendig centrum in de stad Ede tot het gevarieerde buitengebied en de natuur van de Veluwe. Een groot gebied met dorpen en stad. We kijken hoe we inwoners verder helpen door goed te luisteren. En geven duidelijk aan wat we te bieden hebben. Wist je dat we bij onze gemeente de nadruk op voedsel en gezondheid leggen? Tegelijkertijd focussen we met zo’n 1000 collega’s op andere belangrijke zaken. Denk aan het zorgen voor voldoende woningen en het werken aan leefbaarheid en duurzaamheid. Voor iedereen, want iedereen is welkom. Onze samenleving en omgeving is continu in ontwikkeling, wij bewegen mee en kijken vooruit. Dat maakt ons wendbaar en weerbaar.

Opdrachtomschrijving
We zoeken een ervaren professional op het gebied van toezicht en handhaving in het sociaal domein. De opdracht bestaat uit drie hoofdfasen: (1) inventarisatie van de huidige situatie, (2) kennisoverdracht en coaching-on-the-job aan toezichthouders, en (3) ondersteuning bij de doorontwikkeling van toezichtprocessen en samenwerkingsstructuren.

Doel van de opdracht:
Versterking van de toezicht functie binnen het sociaal domein door inzicht te krijgen in de huidige stand van zaken, de deskundigheid van medewerkers te vergroten, en samen met de organisatie processen en werkwijzen verder te ontwikkelen.

Werkzaamheden:
De opdracht start met een inventarisatiefase waarin de opdrachtnemer de huidige situatie analyseert. Dit omvat onder meer gesprekken met betrokken medewerkers, een beoordeling van het kennisniveau binnen het team, een overzicht van lopende en afgeronde onderzoeken en meldingen, en een analyse van bestaande processen, verordeningen en beleid. Ook wordt gekeken naar wat regionaal is vastgelegd of ontwikkeld.

Vervolgens begeleidt de opdrachtnemer toezichthouders ‘on the job’. Hierbij wordt aandacht besteed aan relevante wet- en regelgeving, het onderscheiden van kwaliteit en rechtmatigheid, het herkennen van fraudegevoelige situaties, en het gestructureerd uitvoeren van onderzoeken. Toezichthouders worden ondersteund in het voeren van gesprekken met cliënten en zorgaanbieders, het analyseren van documenten en financiële gegevens, en het samenwerken met ketenpartners zoals de politie, belastingdienst en RIEC.

Tot slot draagt de opdrachtnemer bij aan de ontwikkeling van processen, formats en, indien nodig, een regionaal fraudemeldpunt. Op basis van de uitkomsten van de inventarisatie kunnen aanvullende activiteiten worden opgepakt die bijdragen aan de professionalisering van het toezicht.

Eindresultaat:
De opdrachtnemer levert aan het einde van de opdracht de volgende concrete resultaten op:

  • Rapportage inventarisatie
    Een schriftelijke rapportage met analyse van de huidige stand van zaken rondom toezicht, meldingen, lopende en afgeronde onderzoeken, kennisniveau, processen en beleid.

  • Verslag coachingstraject
    Een overzicht van de uitgevoerde coaching en kennisoverdracht, inclusief geleerde lessen, aanbevelingen voor borging, en evaluatie per deelnemer of groep. Na vier maanden zal er dus geëvalueerd worden of het kennisniveau van de toezichthouders in voldoende mate is bereikt.

  • Procesadvies en formats
    Voorstellen voor verbeterde of nieuw te ontwikkelen toezichtprocessen, inclusief ondersteunende formats (zoals onderzoeksplannen, rapportagestructuur), en, indien nodig, een voorstel voor een regionaal meldpunt.

Vereisten / knock-outcriteria

  1. BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen laptop en mobiel;

  2. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar binnen een gemeente;

  3. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring binnen het sociaal domein;

  4. Een aantoonbare afgeronde wo bachelor opleiding;

  5. Woonachtend binnen een straal van 35 kilometer vanaf Ede centrum.

Selectiecriteria (weging, totaal 100 punten)

  1. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met het inventariseren en rapporteren binnen een gemeente (30 punten);

  2. Een aantoonbare afgeronde wo bachelor in de richting van zorg en of gezondheidszorg (15 punten);

  3. Aantoonbare werkervaring binnen de gemeente Gelderland en het sociaal domein (30 punten);

  4. Aantoonbare werkervaring met het afbakenen en afstemmen van werkzaamheden (20 punten);

  5. Aantoonbare werkervaring met het ondersteunen en inrichten van een toezichthouders team (5 punten).

Competenties

  • Analytisch vermogen

  • Onafhankelijkheid / Oordeelsvorming

  • Coachen en kennisoverdracht

  • Politiek-bestuurlijke sensitiviteit

  • Communicatieve vaardigheden (schriftelijk en mondeling)

  • Resultaatgerichtheid

  • Samenwerken

  • Integriteit en discretie

  • Flexibiliteit / Omgaan met weerstand

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11/12. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht €1,90 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier. 

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk: : Ja

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 3 juni 2025 14:00. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 2 juni 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Voor de ZZP'er

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur