Bekijk de opdracht ook op opdrachtinformatiemanagement.nl voor aanvullende ondersteuning binnen het vakgebied Informatiemanagement.

Programmamanager Informatievoorziening

Soestdijkseweg Zuid 173, 3721 AH Bilthoven, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen
€124 32 Utrecht

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 mrt 2025

Uren per week:

32

Publicatiedatum:

6 aug 2024

Organisatie / Wie zijn wij?
De gemeenten De Bilt, Baarn, Bunnik, Soest, Utrechtse Heuvelrug, Wijk bij Duurstede en de Regionale Sociale Dienst Kromme Rijn Heuvelrug (RSD) werken samen op het gebied van informatievoorziening via het Programma Regionale Samenwerking Informatievoorziening (Programma IV).

De organisaties zijn gezamenlijk eigenaar van de Gemeenschappelijke Regeling Regionale Informatie Dienst Utrecht (RID). De RID voorziet in een werkende infrastructuur en ICT-oplossingen.

Opdracht / Wat kom je bij ons doen?
Vanaf 08-2022 is de samenwerking op het gebied van informatievoorziening georganiseerd in het Programma Informatievoorziening (Programma IV). Dit Programma heeft tot doel om de onderlinge IV-samenwerking te verbeteren, én uitvoering te geven aan de projecten op het gebied van informatievoorziening. Deze projecten richten zich op (1) kaders en strategie voor informatievoorziening, (2) applicatieharmonisatie, en (3) informatiebeveiliging. Voor de continuïteit van de samenwerking op het gebied van IV wordt een Programmamanager IV gezocht.

De RID-Deelnemers staan aan de vooravond van een aantal belangrijke strategische keuzes op het gebied van ICT en IV.  De regionale (IV) samenwerking groeit hierin mee. Namens het gemeenschappelijk directeuren overleg van de IV-Samenwerking (GDO) zoekt de gemeente De Bilt – namens alle andere RID-Deelnemers – daarom een ervaren Programmamanager IV.

De Programmamanager draagt bij aan de strategische keuzes van het GDO op het gebied van informatiebeveiliging, informatievoorziening en ICT. De Programmamanager stuurt voor de RID-Deelnemers op de voortgang, monitoring en communicatie van de IV-projecten via projectleiders. En verantwoord ook de voortgang, kosten en risico’s aan de RID-Deelnemers via een voortgangsrapportage, beslispunten en overleggremia (Stuurgroepen, SOO, GDO).

i-Visie in de Regio Utrecht

De RID-Deelnemers in de regio Utrecht hebben reeds een i-Visie opgesteld om een richting te geven aan de inhoud van informatievoorziening. Hier ligt een Samenwerkingsconvenant (2022) en Harmonisatieconvenant (2019) aan ten grondslag. Het is de verantwoordelijkheid van de Programmamanager om

(1) op de iv-onderwerpen de samenwerking uit te dragen, te initiëren en te bevorderen (onder het motto ‘samen doen waar het samen kan’), en

(2) de initiatieven, besluiten, (project)uitvoering en oplevering in goede banen te leiden door middel van een programmatische en projectmatige aanpak (onder het motto ‘samen krachtiger en slagvaardiger dan zelf doen’).

Daarnaast zijn er (3) diverse initiatieven om de samenwerking te formaliseren via bindende afspraken via een regie- of gastheergemeente en/of de RID. De Programmamanager zet in op dit proces. Door kennis en kunde te bundelen kunnen krachten worden gebundeld om kwetsbaarheden te verminderen, risico’s te mitigeren en kosten beheersbaar te houden. Dit komt ten goede aan een prettige en professionele werkplek voor medewerkers en aan een continue, veilige en betrouwbare informatievoorziening voor burgers en bedrijven.

Opdracht / Rolomschrijving / Profiel / Waar ga je ons mee helpen?

Strategische ontwikkeling

  • De Programmamanager werkt in nauwe afstemming met de gemeentesecretarissen, directeuren bedrijfsvoering en/of managers van de aangesloten gemeenten en de sociale dienst (RSD) die verantwoordelijk zijn voor de informatievoorziening, en die gezamenlijk opdrachtgever zijn voor de ontwikkelingen in de regionale IV.

  • De Programmamanager is verantwoordelijk voor het plegen van interventies en/of escalaties teneinde de IV-samenwerking te bevorderen.

Denk hierbij aan de thema’s opdrachtgeverschap-opdrachtnemerschap, projectmatig werken, cocreatie en co-uitvoering over de organisatiegrenzen heen. Ook met de RID.

  • Vanuit het partnerschap zoekt de Programmamanager IV actief naar samenwerking met de RID. De Programmamanager betrekt de RID bij IV-vraagstukken, en moedigt de onderlinge samenwerking (onderlinge dienstverlening) aan.

  • De Programmamanager neemt actief deel aan Duurzame Investeringsplanning (DIP), Positionering ICT, IV & IB in de regionale samenwerking (‘Stip op de horizon’) en het begeleiden van de organisatieontwikkeling (IV) bij de RID-Deelnemers (Propositie).

  • De Programmamanager zet nadrukkelijk in op Domeingericht werken, waarbij de proceseigenaar inhoudelijke sturing geeft op visie, strategie en doelstellingen. Deze worden ondersteunend door het Programma IV. De Programmamanager initieert de samenwerking op de domein: Dienstverlening, Bedrijfsvoering, Sociaal en Ruimtelijk.

Uitvoering Programma IV

  • De Programmamanager geeft leiding aan het Programma IV, bestaande uit regionale gezamenlijke projecten en activiteiten zoals verwoord in het Uitvoeringsplan Programma IV.

Dat betekent uitvoering geven aan de i-Visie door leiding te geven aan het Programma IV bestaande uit regionale gezamenlijke projecten en activiteiten rondom strategie en kaders, applicatieharmonisatie, en  informatiebeveiliging (IB&P).

  • De stuurgroepen en projectgroepen zijn samengesteld uit medewerkers van de RID-Deelnemers die aan de slag gaan met het (bij)sturen, uitvoeren en implementeren van onderdelen op de i-samenwerking.

Denk hierbij aan proceseigenaren, managers, projectleiders, informatie-adviseurs, service level managers (SLMO), functionarissen IB&P, functioneel beheerders, etc. De Programmamanager begeleid hen bij het verder ontwikkelen van de i-samenwerking.

  • De Programmamanager verantwoordt de financiële en inhoudelijke taakstelling aan het strategisch opdrachtgeversoverleg (SOO) en collectief van gemeentesecretarissen (GDO).

  • De Programmamanager heeft een externe blik, heeft weet van externe ontwikkelingen po het gebied van informatiemanagement en brengt dit aan bij de RID-Deelnemers.

Vereisten / knock-outcriteria

  1. Afgeronde opleiding op minimaal WO-niveau;

  2. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als Programma-, Transitie-, Change- en/of Implementatiemanager

  3. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar met samenwerkingen, of projectorganisaties, van lokale en/of regionale overheidsorganisaties

Gunningscriteria (weging, totaal 100 punten)

  1. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar met het opzetten en aansturen van programma’s en/of projecten op het gebied van informatievoorziening en/of informatiemanagement (15 punten)

  2. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar met veranderprocessen op het gebied van Informatievoorziening en/of informatiemanagement (15 punten);

  3. Minimaal 6 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als Programma-, Transitie-, Change- en/of Implementatiemanager bij een overheidsorganisatie (25 punten);

  4. Aantoonbare werkervaring in een leidinggevende rol bij een gemeentelijke organisatie (20 punten);

  5. Een afgeronde opleiding op de volgende deelgebieden (totaal 30 punten):

    1. Een afgeronde WO opleiding in de richting van bedrijfskunde, bedrijfsinformatie of bestuurlijke informatiekunde (20 punten)

    2. Een afgeronde opleiding op het gebied van communicatie, verandermanagement of procesmanagement (10 punten)

  6. Uurtarief maximaal €124,- exclusief BTW / inclusief reiskosten woon-werk en fee Flextender (5 punten).

Competenties

  1. Je bent een verbindend leider, toont eigenaarschap en geeft vertrouwen aan de professionals waar je mee samenwerkt

  2. Je neemt de leiding als het gaat om vraagstukken op het gebied van informatievoorziening.

  3. Je weet om te gaan met het mandaat van bestuurlijke opdrachten en bent in staat om rekening te houden met lokale verschillen van de organisaties die met elkaar samenwerken

  4. Je sluit aan op initiatieven voor strategisch beleid en weet deze te vertalen naar opgaven, doelen en een aanpak voor de uitvoering ervan

  5. Je hebt gevoel voor politiek-bestuurlijke verhoudingen en helpt het management en bestuur om op informatievoorziening te sturen en verantwoorden.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 13. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s (A-4), opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk:  ja

Planning
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op dinsdag 13 augustus 2024. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 12 augustus 2024 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Voor de zzp'er

  • De gemeente vraagt om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG).

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • De gemeente vraagt van de opdrachtnemer bij het contract onder leiding en toezicht dat ze gebruik maken van een G-rekening. (Bij NEN-gecertificeerde ondernemingen 25% en bij niet NEN-gecertificeerde ondernemingen 55%).

Reiskosten & parkeren
Het in de offerte vermelde uurtarief dient inclusief de reiskosten te zijn van woon-werk-, werk-werkverkeer en parkeerkosten.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.