Bekijk de opdracht ook op opdrachtinformatiemanagement.nl voor aanvullende ondersteuning binnen het vakgebied Informatiemanagement.

Data-analist Sociaal Wijkteam

Grote Kerkplein 15, 8011 PK Zwolle, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen
Geen maximum 32 Overijssel

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 nov 2025

Uren per week:

32

Publicatiedatum:

17 mrt 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Let op! “Uitvoeringsvoorwaarde:
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de gemeente Zwolle mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de gemeente Zwolle. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is".

Organisatie
In Zwolle geloven we dat het leven beter wordt als we samenwerken met inwoners, ondernemers en partners in de stad. En dat blijkt te werken, want Zwolle scoort hoog op ‘kwaliteit van leven’. Inwoners hebben een groot hart voor de stad, houden van het groen, werken, ondernemen met plezier en voelen zich veilig. We kijken uit naar een toekomst met meer dan 160.000 inwoners. Het is onze missie om onze brede welvaart te behouden en te versterken. Dit doen we door unieke talenten samen te brengen en onze passie voor de stad en haar inwoners te delen.

In Zwolle kun je jezelf ontwikkelen, je interesses en vaardigheden verkennen en de vrijheid ervaren om te doen wat je leuk vindt en waar je goed in bent. We zijn een organisatie, waar we elkaar waarderen, accepteren en respecteren om wie we zijn. Diversiteit verrijkt onze organisatie en zorgt voor een kleurrijk Zwolle, waar iedereen zich thuis voelt.

Het Sociaal Wijkteam (SWT) is een vooruitstrevende afdeling binnen het sociaal domein die inwoners ondersteunt op het gebied van Wmo, jeugd, participatie en leerplicht/doorstroompunt. Met ongeveer 250 medewerkers is het SWT een dynamische en innovatieve afdeling van de gemeente Zwolle. Momenteel werken we aan een professionaliseringsslag waarbij data een cruciale rol speelt. Tot nu toe huurden we data-analisten in, maar vanwege het strategische belang wordt een eigen datateam opgezet.

Opdracht
Als data-analist bij het Sociaal Wijkteam van de gemeente Zwolle speel je een belangrijke rol in het datateam Sociaal Domein. Je bent verantwoordelijk voor het verwerken van data tot waardevolle inzichten die bijdragen aan de doelen van het Sociaal Wijkteam. Je helpt de collega's bij het duiden van inzichten uit data.

In deze rol werk je nauw samen met een scrummaster (voor een vlot ontwikkelproces), analytics translators (die de behoeften van de afdeling vertalen naar data-opdrachten en gebruikers van data adviseren) en data stewards (die de databronnen en datakwaliteit beheren). Je draagt ook bij aan de organisatiebrede ontwikkeling van datagedreven werken, dat door de afdeling Informatievoorziening wordt getrokken. Momenteel wordt bijvoorbeeld een datawarehouse (dataplatform) ingericht, waarover je vanuit de behoeften van het sociaal domein advies zult uitbrengen.

Dit doe jij
Belangrijkste taken en verantwoordelijkheden:

  • Data verzamelen, opschonen en voorbereiden: je identificeert welke data nodig is om specifieke vragen te beantwoorden en verwerkt de gegevens zodanig dat ze een antwoord geven op de gestelde vragen.

  • Rapporten en dashboards bouwen en automatiseren: je presenteert de gegevens op een duidelijke en bruikbare manier. Je houdt dashboards up-to-date, spoort fouten op en lost deze op.

  • Zakelijke vragen beantwoorden met data: je beantwoordt vragen met behulp van data.

  • Data beheren en kwaliteit waarborgen: je draagt bij aan de monitoring van de datakwaliteit.

  • Beheer en doorontwikkeling: Je bent onderdeel van een vast datateam voor beheer en doorontwikkeling. Je hebt kennis van het achterliggende datamodel en de betekenis van de weergegeven inhoud. Je beheert gebruikerstoegang en ondersteunt hen bij vragen.

  • Advisering over dataplatform: je adviseert over de inrichting van het datawarehouse (dataplatform) in relatie tot de behoeften van het SWT om optimaal gebruik te kunnen maken bij de ontwikkeling van dashboards.

Vereisten / knock-outcriteria
1. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
2. Aantoonbare afgeronde wo master opleiding; 
3. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar binnen een instelling in het gemeentelijke sociale domein;
4. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar met statistiek én data;
5. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als data-analist;
6. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met het ontwikkelen en beheren van een forecastmodel uitgaven Wmo / Jeugdwet.

Selectiecriteria (weging, totaal 100 punten)
7. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar binnen een instelling in het gemeentelijke sociale domein (30 punten);
8. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als data-analist binnen een instelling in het gemeentelijke sociale domein (35 punten);
9. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met Power BI, SQL én DAX (maak dit duidelijk aantoonbaar in het cv) (25 punten);
10.  Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met  met advisering over dataplatforms of datawarehouses (10 punten)

Competenties

  • Dashboardontwikkeling en -beheer;

  • Communicatieve- en presentatievaardigheden;

  • Analytische vaardigheden;

  • Zelfstandigheid;

  • Kennis van datamanagement;

  • Advies vaardigheden;

  • Samenwerkingsvaardigheden;

  • Sterke analytische en probleemoplossende vaardigheden;

  • Nauwkeurigheid en oog voor detail;

  • Goede presentatievaardigheden en het vermogen om complexe informatie helder uit te leggen;

  • Proactieve en initiatiefrijke houding: je hebt creatieve ideeën voor analyse en visualisaties. Tegelijk weet je de benodigde tijdsbesteding voor dataopdrachten goed in te schatten en draagt zorg voor goed verwachtingsmanagement richting opdrachtgevers.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Benodigd aantal professionals
1-2.
(Vaste uren zijn 32 uur, maar zullen afnemen in de loop van de tijd doordat het werk uiteindelijk overgenomen zal worden door een vaste medewerker). 

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
Is hybride werken mogelijk: Ja
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever worden zo spoedig mogelijk gepland. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk zo spoedig mogelijk bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Voor de zzp'er

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • De opdrachtgever zal om een Geheimhoudingsverklaring vragen.

  • De opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl of met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur
Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.