Logo van Werkorganisatie Druten Wijchen (WDW)
Logo van Werkorganisatie Druten Wijchen (WDW)

Adviseur Planeconomie

Kasteellaan 27, 6602 BS Wijchen, Nederland

Sluit over 8 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 jan 2027

Uren per week:

16 - 20

Publicatiedatum:

23 dec 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 16 - 20
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Bij Werkorganisatie Druten Wijchen werk je aan innovatieve projecten die écht impact maken op de leefomgeving. Jij vertaalt complexe ruimtelijke en financiële vraagstukken naar haalbare plannen en speelt een sleutelrol in het ontwikkelen van gebieden die klaar zijn voor de uitdagingen van morgen.

Als planeconoom werk je aan een breed scala aan projecten – van kleinschalige initiatieven tot grootschalige gebiedsontwikkelingen. Je voert haalbaarheidsanalyses uit, stelt grondexploitaties op, bewaakt budgetten en voert onderhandelingen met private partijen. Je bent een strategisch adviseur én een scherpe rekenaar die risico’s weet te beheersen en kansen weet te benutten.

Je taken omvatten onder andere:

  • Het opzetten, analyseren, adviseren en beheren van grondexploitaties en risicoanalyses;

  • Het opzetten, analyseren en adviseren over residuele grondwaardeberekeningen en/of opstalexploitaties van derden;

  • Onderhandelen met private partijen over grond- en exploitatieovereenkomsten;

  • Strategisch beoordelen van en adviseren over de financieel-economische en markttechnische haalbaarheid van plannen;

  • Het opstellen van haalbaarheidsstudies en/of plankostenberekeningen met betrekking tot de kosten en risico's bij de verwerving van gronden voor nieuwe woningbouwlocaties en bedrijventerreinen;

  • Het berekenen van exploitatiebijdragen bij zelfontwikkeling van gronden door particuliere eigenaren;

  • Het opstellen van exploitatieberekeningen en plankostenscans bij faciliterend grondbeleid, inclusief de financiële componenten in de anterieure overeenkomst.

Met deze diverse en uitdagende taken draag je bij aan de succesvolle ontwikkeling en realisatie van ruimtelijke en vastgoedprojecten.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • De kandidaat stelt zich voor in een korte (persoonlijke) motivatie en waarom deze geschikt is voor deze opdracht. De motivatie dient geschreven te zijn door de kandidaat zelf;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als adviseur planeconomie;
  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring bij een gemeente.

Wensen en competenties

Wensen (Selectiecriteria)

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als adviseur planeconomie;
  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring als adviseur planeconomie bij een gemeente;
  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in de richting van planologie of ruimtelijke ordening.

Competenties

  • Graag samenwerkt en de communicatie moeiteloos aanpast aan verschillende gesprekspartners en situaties;
  • Een verbinder die goed kan schakelen tussen beleid en uitvoering;
  • Een gestructureerde werker die voldoening haalt uit het behalen van resultaten;
  • Een collega die een goed gevoel heeft voor politieke en bestuurlijke verhoudingen;
  • Een communicatief sterke professional, zowel mondeling als schriftelijk, met goede onderhandelingsvaardigheden.

Organisatie en team

De Werkorganisatie Druten Wijchen werkt voor twee gemeenten, met ieder hun eigen bestuur, gemeenteraden en ambities. Om dit in goede banen te leiden werken we met zelforganiserende teams met veel eigen verantwoordelijkheid. In onze organisatie telt iedereen mee, ongeacht achtergrond, leeftijd, opleiding en werkervaring. De cultuur is open, informeel en positief.

Gespreksinformatie

Beoordeling

Stap 1: Beoordeling cv’s op minimumeisen
De administratieve partner beoordeelt de cv’s op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie 10 cv’s die aan de organisatie worden voorgelegd
De administratieve partner beoordeelt de cv’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door de administratieve partner”.

De 10 kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door de administratieve partner zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.

  • Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.

  • Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 8 januari 2026. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 6 januari 2026 bericht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging: Optie tot verlenging: 2x 6 maanden

Hybride: In overleg / Onderlinge afstemming.

Aantal professionals of FTE: 1 professional

Overig algemeen:

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen Ja

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl of met Nikki Nowack via nikki.nowack@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo