Opgavemanager verbinden schuldendomein

Nassaulaan 12, 2514 JS Den Haag, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen
125 24-32 Zuid-Holland

Begindatum:

16 sept 2024

Einddatum:

31 dec 2025

Uren per week:

24-32

Publicatiedatum:

12 jul 2024

Over VNG
Wij zijn de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. De vereniging heeft als doel om de lokale overheid te versterken, zodat gemeenten hun inwoners optimaal kunnen bedienen. Dat dragen we in ons hart en daar werken we iedere dag met veel bevlogenheid aan. 342 gemeenten bepalen onze en dus ook jouw agenda. Vaak wordt onze strategische agenda beïnvloed door de dagelijkse actualiteit, maar altijd vanuit het belang van onze leden. We zijn een lerende organisatie, we stellen ons continu de vraag waar we staan en wat we kunnen verbeteren.

Over Directie Inclusieve Samenleving/Team Bestaanszekerheid
In de directie Inclusieve Samenleving werken we in gezamenlijkheid aan de opgaven binnen het sociale domein. We leggen daarbij verbinding met democratische, ruimtelijke en economische opgaven. In het team Bestaanszekerheid geven we vorm aan de belangenbehartiging van gemeenten op het brede terrein van bestaanszekerheid: werk, inkomen, schuldhulpverlening, herstel toeslagen, inburgering en asiel. Enerzijds staan we aan de lat om in de huidige crises met Rijkspartijen en andere ketenpartners te komen tot korte termijnoplossingen voor de nood waarin onze inwoners zitten, anderzijds ontwikkelen we een eigen lange termijn perspectief op de bestaanszekerheid in Nederland.

Omschrijving van de opdracht
Vanuit de VNG wordt een meerjarig multidisciplinaire programma met zeer verschillende deelprojecten op het gebied van schulden uitgevoerd door VNG Realisatie. De opgavemanager/senior beleidsmedewerker stuurt vanuit VNG-beleid op deze programma’s. Binnen het Programma Verbinden Schuldendomein wordt beleidsmatig ondersteuning geboden aan beleid en de implementatie van de wetten (Wvbvv, wskd, ags en wgs) ondersteund. Daarnaast is in een zeer intensief traject met gemeenten een richtinggevende integrale visie op schulden ontwikkeld zowel qua proces en uitvoering als qua informatiearchitectuur gebaseerd op Common Ground. Tot slot worden lopende projecten binnen VNG met elkaar verbonden.

In het programma Verbinden Schuldendomein is de ondersteuning bij de implementatie van wetten in april 2019 gestart en heeft per 2022 een driejarige verlenging gekregen met daarbij horende extra ambities. Ook ligt er druk op specifieke doelgroepen zoals ZZP’ers en ondernemers. Voor de VNG zijn dit zeer belangrijke, politiek en qua media-aandacht, uiterst gevoelige, dossiers. Het is van essentieel belang dat zowel de bestuurlijke lobby als het programma optimaal functioneren.

Omschrijving van de rol
De opgavemanager stuurt de programma’s aan en draagt zorg voor het realiseren van gestelde doelen en de bestuurlijke afstemming met VNG-bestuurders en Rijkspartijen. Daarbij opereert de opgavemanager in een complexe omgeving met meerdere ketens: keten van derdenbeslag, schuldhulpverleningsketen, samenwerking rondom hersteloperatie, ketens van publieke en private schuldeisers.

De opgavemanager zorgt voor strategische voorbereiding en ondersteuning bij bestuurlijke overleggen in het kader van de commissie Participatie, Schuldhulpverlening en Participatie (PSI) van de VNG, de stuurgroep en programmateam samenwerking UHT gemeenten en de stuurgroep keten van derdenbeslag. Hierbij heeft de opgavemanager de opdracht om namens gemeenten en VNG standpunten en visies richtinggevend te beïnvloeden.

Werkzaamheden en verantwoordelijkheden

  • Verantwoordelijk voor ontwikkeling en realisatie van strategische doelstellingen van het programma verbinden schuldendomein en data-delen armoede en schulden en de verbinding met het programma aanpak geldzorgen en armoede;

  • Verantwoordelijk voor de opdrachtgeverschap aan complex programma met uiteenlopende inhoud, met fundamentele en richtinggevende invloed op de ontwikkeling van beleidslijnen, strategie van programma, de lobby en inzet van VNG en gemeenten;

  • Draagt zorg voor inrichting van programmaorganisatie en diverse onderliggende projecten;

  • Voert overleg over de verschillende onderdelen van programma met meerdere opdrachtgevers (zowel intern VNG R als extern) en beïnvloedt opdrachtgevers richtinggevend bij het formuleren van de opdracht;

  • Draagt zorg voor het laten opstellen van plannen van aanpak.

  • Draagt zorg voor de aanvraag van verschillende subsidies bij verschillende subsidieverstrekkers en het beoordelen van aanpalende subsidieverzoeken van VNGprojecten op het domein van schulden;

  • Met kennis van en in verbinding met omgeving input verzamelen voor behoefte, inhoud en reikwijdte van programma;

  • Verbinden van het programma gebruikmakend van kenniscentra o.a. communicatie, expertteam werk en inkomen, impactanalyses.

Eisen

  • Afgeronde WO-opleiding in de richting bestuurskunde, politicologie, sociologie of vergelijkbaar;

  • Minimaal 10 jaar senior werkervaring als coördinator of manager binnen het sociaal domein

  • Minimaal 5 jaar werkervaring in een politiek bestuurlijke context in grote overheidsorganisaties (rijk, provincie, grote gemeenten) in de rol van adviseur, projectmanager of manager

  • Minimaal 3 jaar werkervaring met het beleidsthema schulden

  • We gaan uit van gebruik van eigen telefoon en laptop

Wensen

  • Aantoonbare recente werkervaring in een verbindende rol tussen een koepelorganisatie, het rijk en marktpartijen (vervulde opdrachten of dienstverband). op het terrein van crisismanagement in relatie tot het sociaal domein.

  • Aantoonbare werkervaring met bestuursadvisering in het sociaal domein

  • Aantoonbare actuele inhoudelijke kennis en werkzaamheden op de gemeentelijke uitvoeringspraktijk binnen het schuldendomein (Aantal jaren geleden met aantoonbare kennisproducten en werkzaamheden op de gemeentelijke uitvoeringspraktijk binnen schuldendomein)

  • Ervaring met afronding en borging van programma’s.

  • Aantoonbaar (blijkend uit CV) werkervaring met het ontwikkelen en realiseren van integrale (advies- en kennisproducten voor de implementatie van wet- en regelgeving in de rol van adviseur, projectleider of manager

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Leya Schoonderwoerd via 06 43 60 79 99 / leya.schoonderwoerd@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Leya Schoonderwoerd
Leya Schoonderwoerd
Opdracht Adviseur
Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.