Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Financieel adviseur Openbaar Vervoer

Vervoerregio Amsterdam

Jodenbreestraat 25, 1011 NH Amsterdam, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen
Geen maximum 16-32 Noord-Holland

Begindatum:

1 jan 2025

Einddatum:

1 jan 2026

Uren per week:

16-32

Publicatiedatum:

7 dec 2024

Organisatie
Wij zijn een samenwerkingsverband van 14 gemeenten. Het verbinden van verschillende partijen en belangen is onze kracht. We werken aan de meest innovatieve en uitdagende projecten op het gebied van mobiliteit. Werken bij de Vervoerregio betekent hét verschil kunnen maken in de OV-keten in de Amsterdamse regio. Bij alles dat we doen, leveren wij een essentiële bijdrage en geven we richting aan het verbeteren van mobiliteit, de bereikbaarheid en leefbaarheid in de regio Amsterdam. Wil jij dat ook? Dan zijn wij op zoek naar jou! 

Opdracht
Bij de Vervoerregio zijn we verantwoordelijk voor 3 concessiegebieden voor het openbaar vervoer: Amsterdam, Amstelland Meerlanden en Zaanstreek Waterland. In de functie van financieel adviseur OV speel je een cruciale rol in het zorgen voor een gezonde financiële positie van de organisatie en je helpt bij het nemen van strategische beslissingen die zowel economisch als maatschappelijk verantwoord zijn. Je adviseert over financiële vraagstukken die uit de concessies komen. Daarnaast ondersteun je de organisatie bij financieel economische kwesties van de aanbesteding of inbesteding van de concessies.

Je taken zijn o.a.:

  • Je geeft zowel ambtelijk als bestuurlijk financieel advies over vraagstukken binnen de concessies.

  • Je identificeert financiële risico’s en geeft advies hoe hiermee om te gaan.

  • Je vertaalt rijks(subsidie)regelingen naar ons regionaal niveau.

  • Je toetst subsidieaanvragen, en legt hierbij onderlinge verbanden.

  • Je stelt in samenwerking met het projectteam de financieel economische kaders binnen een aanbesteding/inbesteding.

  • Je analyseert en beoordeelt biedingen van vervoerders in een aanbesteding/inbestedingstraject.

  • Je analyseert kostenstructuren van vervoerders en toetst kostenefficiëntie.

  • Je levert, in overleg met het verantwoordelijk team, input voor de planning en control producten.

Vereisten / knock-outcriteria
1. Minimaal 10 jaar aantoonbare werkervaring als financieel adviseur;
2. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met kostenstructuren binnen het openbaar vervoer;
3. Geef een voorbeeld van betrokkenheid bij minimaal 3 aanbestedingstrajecten;

Gunningscriteria (weging, totaal 100 punten)
4. Relevante ervaring met OV-concessies en financiële vraagstukken (40 punten)
- Minimaal 10 jaar ervaring als financieel adviseur, waarvan minimaal 5 jaar binnen de OV-sector (20 punten);
- Aantoonbare ervaring met kostenstructuren binnen het openbaar vervoer en betrokkenheid bij minimaal 3 aanbestedingstrajecten (20 punten);
5. Strategisch en financieel inzicht binnen OV-projecten (35 punten)
- Ervaring met het adviseren over financiële risico’s, opstellen van economisch verantwoorde kaders en analyseren van biedingen bij aanbestedingen (15 punten);
- Vaardigheid in het toepassen van rijks- en subsidiesystemen op regionaal niveau en het opstellen van relevante financiële rapportages (10 punten);
- Bijdrage aan de planning- en control cyclus van complexe projecten (10 punten);
6. Stakeholdermanagement en samenwerking in complexe financiële trajecten (25 punten)
- Effectieve samenwerking met verschillende stakeholders, zoals vervoerders, overheden en interne teams, met aantoonbare resultaten (10 punten);
- Vermogen om complexe financiële informatie helder over te brengen aan bestuurlijke en ambtelijke partijen (10 punten);
- Ervaring in multidisciplinaire teams en het nemen van initiatief binnen financiële projecten (5 punten).

Competenties

  • Analyseren- Het vermogen om complexe financiële gegevens en trends te doorgronden en deze te vertalen naar inzichtelijke adviezen voor besluitvorming binnen OV-projecten;

  • Kostenbewustzijn- Focussen op het beheersen van kosten en het optimaal benutten van financiële middelen binnen concessies, subsidies en exploitatie;

  • Sectorkennis-Diepgaand begrip van financieringsstructuren, wet- en regelgeving en dynamieken binnen de OV-sector;

  • Stakeholdermanagement- Effectief communiceren en samenwerken met uiteenlopende partijen, zoals overheden, vervoerders en interne teams;

  • Projectmanagement-Ervaring in het plannen, organiseren en uitvoeren van financiële projecten, met oog voor deadlines en kwaliteit;

  • Strategisch denken-Het ontwikkelen van lange-termijnoplossingen en anticiperen op trends zoals duurzaamheid en nieuwe mobiliteitsmodellen;

  • Samenwerken-Werken in multidisciplinaire teams en bijdragen aan gemeenschappelijke doelen met duidelijke en open communicatie;

  • Innovatiegerichtheid-Proactief inspelen op verbeterkansen, bijvoorbeeld door efficiëntere financieringsmodellen of moderne IT-oplossingen te introduceren;

  • Accuratesse-Zorgvuldigheid in het opstellen en controleren van financiële rapportages en berekeningen;

  • Communicatie-Complexe financiële informatie helder en begrijpelijk overbrengen naar verschillende doelgroepen;

  • Zelfstandigheid-Zonder veel begeleiding initiatieven nemen en verantwoordelijkheid dragen voor eigen werkzaamheden;

  • Resultaatgerichtheid-Focussen op concrete, meetbare resultaten die bijdragen aan de efficiëntie en effectiviteit van OV-projecten;

  • IT-vaardigheden-Vaardigheid in het gebruik van financiële en visualisatie-tools zoals Excel of Power BI om data te presenteren en analyseren.

Functieschaal
Deze opdracht is ingedeeld in functieschaal 12.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Hybride werken: 50% thuiswerken bespreekbaar, dagen in overleg

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 19 december 2024. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo spoedig mogelijk bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Voor de zzp'er

  • De opdrachtgever heeft er voor gekozen om Flextender als broker in te zetten. Na gunning verzorgt Flextender derhalve de contractafhandeling, urenregistratie en facturatie. Dit betekent dat u een overeenkomst afsluit met Flextender. De overeenkomsten zijn als model bijgevoegd in het reactieformulier (Model 4 in geval u een ZZP’er bent, Model 5 in geval u een Toeleverancier bent die een zzp’er aanbiedt en Model 6 in het geval u een Toeleverancier bent de Tijdelijke medewerker detacheert). U zal in casu factureren aan Flextender middels de facturatiemodule van Flextender. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding. Door in te schrijven gaat u ermee akkoord middels deze constructie de opdracht uit te voeren.

  • Voor het uitvoeren van de opdracht is afgifte van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) een vereiste.

  • Uitzend-/ en uitleenbedrijven moeten voldoen aan de voorwaarden voor disculpatie als gesteld in de wijziging leidraad invordering nr. BLKB2012/1062M.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.