Nassaulaan 12, 2514 JS Den Haag, Nederland
Begindatum:
20 jan 2026Einddatum:
31 dec 2026Publicatiedatum:
18 dec 2025Per januari 2026 zoekt het programma GO, een senior programmasecretaris.
Wij zoeken een senior programmasecretaris die gedijt in een dynamische, netwerkgerichte omgeving en een essentiële rol speelt in het realiseren van de ambities van het Geïntegreerd Ondersteuningsaanbod. Je bent een verbinder met een sterk organisatorisch talent, die overzicht houdt en actief bijdraagt aan een soepele samenwerking binnen en buiten het programma.
Als senior programmasecretaris ben je de spil in het programma. Je zorgt ervoor dat alle lopende activiteiten binnen het programma goed worden gemonitord en dat de voortgang helder wordt gerapporteerd.
Je schrijft voortgangsrapportages, houdt actie- en besluitenlijsten bij en waarborgt dat privacy gerelateerde zaken goed geregeld zijn. Je brengt structuur aan in het bredere team van GO en signaleert tijdig knelpunten, zodat afspraken uit het plan van aanpak daadwerkelijk worden gerealiseerd.
Daarnaast werk je nauw samen met de programmacoördinator GO en de secretarissen en programmacoördinatoren van de andere OZJ-programma's. Je houdt ontwikkelingen in het bredere netwerk in de gaten en zorgt dat hierop geanticipeerd wordt. Je weet hoe je complexe vraagstukken inzichtelijk maakt en hebt oog voor zowel centrale beleidskaders als decentrale uitvoeringspraktijken.
Werkzaamheden en verantwoordelijkheden:
Bijdragen en schrijven aan de planvorming en de coördinatie bij het opstellen van plannen van aanpak voor programma's en projecten;
Voorbereiden en ondersteunen van vergaderingen, waaronder het opstellen van agenda's en opvolgen van actiepunten;
Zorgdragen voor de juiste en tijdige communicatie binnen het team;
Inhoudelijk bijdragen aan rapportages en coördineren van de planning binnen de programma-organisatie;
Bijdragen leveren aan het door ontwikkelen van het leernetwerk in de vorm van het bieden van overzicht en contactbeheer;
Beheren en bijhouden van programma- en projectdocumenten, projectplannen, rapportages en (opvragen) budgetoverzichten;
Verantwoordelijk voor een overzichtelijk en goed geordend archief van programma gerelateerde documenten waaronder het ondersteuningsregister;
Verzorgen van accurate voortgangsrapportages en evaluaties;
Opstellen van nieuwsbrieven, updates en andere programmagerelateerde communicatie;
Monitoren en bewaken van de planning en voortgang van onderliggende projecten en Programma's;
Faciliteren van randvoorwaarden en structuur binnen het team;
Verantwoordelijk voor personele aangelegenheden, waaronder het opvragen van offertes en de afstemming met inkoop en het projectenbureau voor contractering;
Signaleren van knelpunten en waarborgen van de realisatie van het plan van aanpak;
Actief schakelen binnen het bredere netwerk en inspelen op ontwikkelingen;
Bijdragen aan een goede relatie met opdrachtgevers.
De opdracht wordt als succesvol afgerond beschouwd wanneer de volgende resultaten zijn opgeleverd:
De programmasecretaris heeft gezorgd voor een duidelijke structuur binnen het programma GO. Hierdoor verlopen processen efficiënt en wordt besluitvorming goed ondersteund.
De voortgang van het programma is zorgvuldig gemonitord en de rapportages zijn tijdig opgesteld, afgestemd en verwerkt binnen bestuurlijke besluitvorming. Dit heeft geleid tot transparante en goed onderbouwde besluiten.
Daarnaast is de archivering en monitoring van de ondersteuningsvraagstukken optimaal ingericht, wat zorgt voor overzichtelijke en toegankelijke documentatie.
Dankzij deze inspanningen is niet alleen de operationele slagkracht van het programma GO versterkt maar is ook een solide basis gelegd voor verdere doorontwikkeling.
Samengevat:
Heldere structuur binnen GO zorgt voor efficiëntere processen en betere Besluitvorming;
Programmavoortgang is zorgvuldig gemonitord; rapportages tijdig en correct verwerkt in Besluitvorming;
Goede monitoring en archivering van ondersteuningsvraagstukken;
Er is een sprake van goed stakeholder management;
Werkprocessen zijn geoptimaliseerd;
Er is een bijdrage geleverd aan de doorontwikkeling van het leernetwerk;
Stevige basis gelegd voor toekomstige doorontwikkeling.
Aantoonbare toegang tot een actief landelijk en regionaal netwerk in het jeugddomein (binnen gemeentelijke overheid, Rijksoverheid, aanbieders, beroepsorganisaties, cliënt organisaties, kennis- en wetenschapsinstituten). (max 15 punten)
Werkervaring met het opzetten van een programma. (max 30 punten)
Werkervaring met het begeleiden van complexe besluitvormingsprocedures met meerdere externe partijen binnen het publieke domein. (max 30 punten)
Werkervaring binnen het domein van Jeugdzorg. (max 15 punten)
Je hebt een scherp oog voor processen en behoudt overzicht in een dynamische omgeving;
Je bent communicatief sterk en weet mensen met verschillende belangen bij elkaar te brengen;
Goede schriftelijke vaardigheden;
Je werkt zorgvuldig, proactief en resultaatgericht;
Je bent flexibel en functioneert goed in een omgeving waar de agenda continu in beweging is;
Je hebt affiniteit met politiek-bestuurlijke besluitvorming en voelt je thuis in een netwerkorganisatie;
Je neemt eigenaarschap over je werk en waardeert zelfstandigheid in je opdracht.
Wij zijn de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. De vereniging heeft als doel om de lokale overheid te versterken, zodat gemeenten hun inwoners optimaal kunnen bedienen. Dat dragen we in ons hart en daar werken we iedere dag met veel bevlogenheid aan. 342 gemeenten bepalen onze en dus ook jouw agenda. Vaak wordt die beïnvloed door de dagelijkse actualiteit, maar altijd vanuit het belang van onze leden. We zijn een lerende organisatie, we stellen ons continu de vraag waar we staan en wat we kunnen verbeteren.
Het Ondersteuningsteam Zorg voor Jeugd (OZJ) bouwt mee aan een lerend jeugdstelsel dat kinderen en jongeren in Nederland helpt gelukkig en veilig op te groeien. Het OZJ ondersteunt initiatieven in het hele land die bijdragen aan vernieuwing en verbetering van de jeugdhulp, en helpt mee aan kennisuitwisseling, samenwerking en innovatie. Meer informatie over het OZJ is hier te vinden.
Samen met partijen zoals de VNG, Platform Sociaal Domein, het Ketenbureau i-Sociaal Domein en Met Andere Ogen regio's biedt OZJ verschillende vormen van ondersteuning voor de jeugdzorgregio's bij de complexe opgaven binnen de Hervormingsagenda Jeugd. Deze ondersteuning is toegankelijk voor elke regio en loopt van online toegankelijke ondersteuning tot intensieve ondersteuning op maat. De geboden ondersteuning is enkel vraaggericht.
Onderdelen van het ondersteuningsaanbod zijn:
Online informatie- en raadpleegfunctie (VNG/PSD/OZJ);
Community/lerend netwerk (OZJ samen of in afstemming met VNG/PSD/MAO/KB/KBL);
Ondersteuning door regioadviseurs (PSD);
Ondersteuning op de Hervormingsagenda voor robuuste en veerkrachtige regio's (OZJ);
Specialistische ondersteuning (OZJ/VNG/VWS/KB/PSD/e.a.).
In 2025 is vanuit OZJ kleinschalig gestart met de geïntegreerde ondersteuning op de Hervormingsagenda en met het coördineren en doorontwikkelen van het bredere ondersteuningsaanbod. Het doel van de ondersteuning is een bijdrage leveren aan een duurzame voedingsbodem voor de transformatie in de jeugdzorg. De looptijd van het Ondersteuningsaanbod is tot 2028.
De geplande datum voor het eerste gesprek is dinsdag 13 januari 2026, tussen 13:00 en 15:00 uur. De gesprekken zullen plaatsvinden via MS Teams.
Na evaluatie worden één of meerdere (in de regel drie) kandidaten uitgenodigd voor het gesprek. In dit gesprek wordt de kandidaat beoordeeld op werk- en opdrachtinhoudelijke aspecten, de match met de organisatie en de benodigde competenties. Op basis van de uitkomst van deze gesprekken vindt gunning van de opdracht plaats en/of wordt een kandidaat geselecteerd voor een eventueel tweede gesprek.
In dit gesprek wordt de kandidaat beoordeeld op werk- en opdrachtinhoudelijke aspecten, de match met de organisatie en de benodigde competenties. Op basis van de uitkomst van deze gesprekken vindt gunning van de opdracht plaats en/of wordt een kandidaat geselecteerd voor een eventueel tweede gesprek.
Het is de verantwoordelijkheid van de inschrijver dat de kandidaat op het afgesproken tijdstip aanwezig is. Als de kandidaat, zonder voorafgaande afmelding, op de door ons gecommuniceerde datum en tijdstip afwezig is, kan dit leiden tot uitsluiting van de procedure.
Als u binnen vier werkdagen na de sluitingstermijn geen uitnodiging heeft ontvangen voor een gesprek, kunt u ervan uitgaan dat u niet geselecteerd bent voor een eerste gesprek en niet voor gunning in aanmerking komt.
Als uit het gesprek blijkt dat aan één of meer eisen niet wordt voldaan, behoudt VNG (Realisatie) zich het recht voor om de kandidaat alsnog uit te sluiten van de verdere procedure en de betrokken aanbieder uit de database van het desbetreffende perceel te verwijderen. Indien een kandidaat wordt uitgesloten staat het de opdrachtgever vrij de eerstvolgende kandidaat uit te nodigen.
Optie tot verlenging: Daarna is in overleg verlenging mogelijk.
Hybride: Geen verdere informatie
Aantal professionals of FTE: 1 persoon
Documenten bij gunning
Iedere in te huren medewerker dient voorafgaand aan de start van de werkzaamheden de volgende documenten aan te leveren:
Persoonsgegevens;
Ondertekende geheimhoudingsverklaring.
Beroepsaansprakelijkheidsverzekering
Zoals in artikel 14.1 van de Algemene Inkoopvoorwaarden van de VNG dient Opdrachtnemer verplicht zich adequaat te verzekeren tegen wettelijke aansprakelijkheid en beroepsaansprakelijkheid.
Overig algemeen: De opdrachtnemer dient zelf te beschikken over laptop en telefoon om de werkzaamheden uit te voeren.