Begindatum:
Z.S.M.Einddatum:
1 jun 2026Publicatiedatum:
18 dec 2025De clustermanager Wijkteam geeft integraal leiding aan een cluster van circa 90 professionals binnen het Sociaal Wijkteam.
De opdracht omvat:
Strategische sturing op kwaliteit, samenwerking en resultaten.
Doorontwikkeling van het wijkteam langs vier sporen: datagedreven werken, integrale aanpak, verbinding met sociale basis en planmatig organiseren.
Actieve bijdrage vanuit de uitvoering aan de regionale samenwerking (gespecialiseerde jeugdhulp en toekomstscenario jeugd).
Deelname aan het CMD (team clustermanagers en directieteam) voor gemeente-brede organisatieontwikkeling.
Implementatie van trajecten Doorontwikkeling Wijkteam en Toekomstbestendig Wijkteam.
De doorontwikkeling van het wijkteam richt zich op vier sporen:
Volgende stap in planmatig organiseren – om meer doelmatig en gestructureerd te werken aan continue verbetering van hulpverlening en dienstverlening.
Versterken van informatievoorziening en datagedreven werken – om beter onderbouwd te sturen op resultaten en trends.
Doorontwikkelen van de integrale aanpak – zodat inwoners één aanspreekpunt ervaren en domeinoverstijgende samenwerking wordt geborgd.
Versterken van de verbinding met de sociale basis – door nauwe samenwerking met maatschappelijke partners en vrijwilligersinitiatieven.
Daarnaast wordt op korte termijn een strategische afweging gemaakt over de toekomstige organisatievorm van het wijkteam (Toekomstbestendig Wijkteam). De clustermanager is hierin een belangrijke gesprekspartner en uitvoerder, die koers houdt in een dynamische omgeving en richting geeft aan verandering.
Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
‘Bring your own device’ is van toepassing. Bij de uitvoering van de opdracht worden geen IT-middelen ter beschikking gesteld. Onder IT-middelen wordt verstaan: laptop, telefoon en toebehoren;
Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi), incl. juiste SBI Code;
Indien de opdrachtnemer personeel te beschikkingstelt moet de inschrijver beschikken over een geldige certificering van de Stichting Normering Arbeid (SNA) op basis van de norm NEN 4400-1 (voor Nederlandse ondernemingen) of NEN 4400-2 (voor buitenlandse ondernemingen) licht toe of het alternatief aanwezig is;
Een aantoonbaar afgeronde hbo-bacheloropleiding in een relevante richting (bijv. Bestuurskunde, Management, Sociaal Domein), met vermelding van instelling, jaartal en diploma in het cv;
Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als leidinggevende van een team =25 fte, met vermelding van rol, context en behaalde resultaten;
Beschikbaar uiterlijk vanaf februari 2026 tot en met mei 2026 inclusief verlengingsopties (tot 12 maanden);
Een maximum uurtarief van € 135,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer, werk-werkverkeer én parkeerkosten.
Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als leidinggevende in het sociaal domein, met een rol in het versterken van samenwerking, professionalisering en organisatieontwikkeling Maak per relevante functie in het cv inzichtelijk welke leidinggevende verantwoordelijkheden zijn vervuld, hoe is bijgedragen aan het versterken van teams en aan professionalisering en organisatieontwikkeling, en over welke periode (met jaartallen) deze ervaring is opgedaan;
Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring als schakel tussen politiek-bestuurlijke omgeving en uitvoering, motiveer deze rol duidelijk in de werkervaring;
Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met met het sturen op kwaliteit en financiën binnen een politiek-bestuurlijke context waarin meerdere ketenpartners betrokken zijn en belangen verschillend of tegenstrijdig kunnen zijn — bij voorkeur binnen de jeugdhulp. Omschrijf welke opgave speelde, welke rol de kandidaat speelde in besluitvorming, afstemmen in sturing en benoem de behaalde resultaten;
Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met implementatie van zelforganisatie in een multidisciplinair team van ten minste 30 medewerkers;
Minimaal een aantoonbaar afgeronde wo bachelor opleiding.
Leiderschap: Geeft richting en ruimte, stimuleert eigenaarschap.
Veranderkracht: Initieert en implementeert veranderingen succesvol.
Samenwerkingsgericht: Verbindt interne en externe partners.
Resultaatgericht: Houdt koers in dynamische context en borgt kwaliteit.
De gemeente Katwijk werkt dagelijks aan een leefbare, veilige en toekomstgerichte omgeving voor onze inwoners en ondernemers. Onze ambities zijn groot: van de grootste woningbouwontwikkeling in onze geschiedenis, een nieuwe aanpak op de jeugdhulp tot het versterken van de kwaliteit van de openbare ruimte en het verbeteren van digitale dienstverlening. Onze organisatie telt zo’n 650 medewerkers en kenmerkt zich door een platte structuur. We zetten sterk in op persoonlijk leiderschap en geven onze mensen de ruimte om verantwoordelijkheid te nemen. Zo blijven we flexibel en wendbaar en kunnen we snel inspelen op maatschappelijke ontwikkelingen. In diezelfde geest zoeken we partners die vakmanschap combineren met betrokkenheid en die samen met ons werken aan duurzame resultaten voor Katwijk.
Het Sociaal Wijkteam van de gemeente Katwijk is een cruciale schakel in het sociaal domein en richt zich op het bieden van passende ondersteuning aan alle inwoners, van 0 tot 100 jaar. Het team werkt integraal en dichtbij de samenleving, met oog voor de menselijke maat. De professionals binnen het wijkteam bieden maatwerkoplossingen op uiteenlopende terreinen, zoals opvoedondersteuning, psychosociale en praktische ondersteuning jeugdhulp en het versterken van zelfredzaamheid. Het cluster waarin deze opdracht valt, bestaat uit circa 90 bevlogen medewerkers en vormt samen met een tweede cluster het fundament van het Sociaal Wijkteam.
De afgelopen jaren is stevig geïnvesteerd in een toegankelijke, integrale werkwijze. Tegelijkertijd zijn de maatschappelijke opgaven groot: toenemende zorgvragen, complexe jeugdhulp en arbeidsmarktkrapte vragen om een wendbare en toekomstgerichte organisatie. Binnen deze context speelt de clustermanager een sleutelrol in het versterken van samenwerking, het stimuleren van innovatie en het realiseren van een cultuur van leren en verbeteren.
Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door administratieve partner zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.
Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.
De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.
Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.
De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 8 januari 2026. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 7 januari 2026 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Optie tot verlenging: 2x 4 maanden
Hybride: Is hybride werken mogelijk: Nee
Aantal professionals of FTE: 1 professional
Fee administratieve partner
Administratieve partner brengt voor deze opdracht geen fee in rekening bij de winnende leverancier.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: ma-vr
Overige informatie
De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
De inschrijver is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en bevoegd om arbeidskrachten ter beschikking te stellen conform de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (WAADI). Toegestane codes zijn in ieder geval:
78201 – Uitzendbureaus
78202 – Banenpools en detachering
7830 – Payrolling en personeelsbeheer
Daarnaast kunnen onder voorwaarden ook inschrijvers worden toegelaten met een van de volgende SBI-codes, mits zij WAADI-geregistreerd zijn en aantoonbaar structureel personeel detacheren in het betreffende vakgebied:
6202 – Advisering op het gebied van informatietechnologie
7022 – Organisatieadviesbureaus
7112 – Ingenieurs en technische ontwerp- en adviesbureaus
In deze gevallen moet de inschrijver aantonen dat:
de ingezette professionals bij hem in loondienst zijn (geen tussenkomst-ZZP of eigen BV-constructie);
detachering een structureel en aantoonbaar onderdeel vormt van de bedrijfsactiviteiten;
en de onderneming beschikt over een geldige WAADI-registratie.
De gemeente Katwijk behoudt zich het recht voor aanvullende bewijsstukken op te vragen (zoals arbeidsovereenkomsten, cao-toepassing of verklaringen over fiscale afdrachten) indien de SBI-code afwijkt van de standaard-detacheringcodes.
De inschrijver moet beschikken over een geldige certificering van de Stichting Normering Arbeid (SNA) op basis van de norm NEN 4400-1 (voor Nederlandse ondernemingen) of NEN 4400-2 (voor buitenlandse ondernemingen). Dit certificaat waarborgt dat de onderneming voldoet aan verplichtingen op het gebied van loonheffingen, omzetbelasting en het voorkomen van illegale arbeid. Indien de inschrijver niet kan voldoen aan de gevraagde SNA-certificering, accepteren wij in dat geval een combinatie van:
* Een recente WKA-verklaring (verklaring betalingsgedrag keten- en inlenersaansprakelijkheid) van de Belastingdienst, en
* Het gebruik van een G-rekening voor de afdracht van loonheffingen.