Logo van Gemeente Alphen aan den Rijn
Logo van Gemeente Alphen aan den Rijn

Plaatsvervangend Sectormanager en Kwartiermaker Ruimtelijke Regie & Innovatie

Stadhuisplein 1, 2405 SH Alphen aan den Rijn, Nederland

Sluit over 15 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

18 dec 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 32 - 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

De gemeente Alphen aan den Rijn is volop in ontwikkeling en groeit. De opgaven die daar bij horen (groene verstedelijking, energietransitie, economische vernieuwing en de transitie van het landelijk gebied) vragen om stevig ambtelijk leiderschap en regie om deze opgaven daadkrachtig en in samenhang met elkaar en onze partners op te pakken. Mede in dat licht is afgelopen jaar een reorganisatie doorgevoerd en is het fysiek domein ingedeeld in 4 sectoren onder aansturing van een directeur, elke sector wordt aangestuurd door een sectormanager.

Vanwege de tijdelijke uitval van één van onze sectormanagers zijn we (per direct) op zoek naar een plaatsvervangend sectormanager Ruimtelijk en economische ontwikkeling (REO) en kwartiermaker clusterteam regie & innovatie.

De sector REO bestaat uit circa 80 FTE verdeeld over 4 teams (allen geleid door een teammanager), en een cluster (10 FTE) dat direct onder aansturing van de sectormanager valt:

  • Cluster Regie & Innovatie;

  • Team Mobiliteit & Wonen;

  • Team Economie;

  • Team Groen, Water, Bodem;

  • Programmateam Energietransitie.

De werkzaamheden bestaan uit drie onderdelen:

  • Plaatsvervangend sectormanager REO:
    voor deze sector ben jij de schakel tussen directie, bestuur, je mede-sectormanagers en de teammanagers. Je begeleidt de (onlangs gestarte) teammanagers in de doorontwikkeling van hun rol, geeft sturing aan de processen die nodig zijn om deze sector optimaal te laten functioneren en zorgt voor een effectief functionerend MT REO waar strategische en operationele zaken 2-wekelijks samenkomen.

  • Kwartiermaker voor het cluster Regie & Innovatie.
    Je focust je op de doorontwikkeling van dit (nieuwe) cluster (en de mensen daarbinnen). Je creëert met dit cluster de randvoorwaarden voor een goed functionerende strategische unit die team- en sectoroverstijgend werkt, in lijn met de recentelijk vastgestelde Ruimtelijk Economische Koers van de gemeente. Een cluster waarin enerzijds gewerkt wordt aan de inhoudelijke totstandkoming van de ruimtelijke kaders/instrumenten, waaronder het ruimtelijk ontwikkelperspectief en de diverse thematische en gebiedsgerichte programma’s onder de omgevingswet. En anderzijds het ruimtelijk programmeren en prioriteren van onze projecten verbreed en doorontwikkeld dient te worden.

  • Plaatsvervangend ambtelijk opdrachtgever voor een aantal grotere programma’s.
    We denken (afhankelijk van ervaring en achtergrond van de externe kandidaat) in eerste instantie aan het (concernbrede) warmteprogramma en ons warmtebedrijf i.o (wat in de opstartfase gekoppeld is aan de gebiedsontwikkeling van het Havenfront en de Zeeheldenbuurt).

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;

  • ‘Bring your own device’ is van toepassing. Bij de uitvoering van de opdracht worden geen IT-middelen ter beschikking gesteld. Onder IT-middelen wordt verstaan: laptop, telefoon en toebehoren;

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring kwartiermaker binnen het ruimtelijke domein binnen een 80.000+ gemeente;

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als sectormanager/teamleider binnen het Ruimtelijk Economisch Domein;

  • Minimaal een aantoonbaar afgeronde wo bachelor opleiding;

  • Beschikbaar om te starten in januari 2026 voor gemiddeld 32 tot 36 uur.

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbare werkervaring bij tenminste 3 gemeentes als manager waarbij teamvorming en de inrichting van organisatieonderdelen (inrichten en bouwen en collega’s daarin meenemen) een onderdeel zijn, motiveer dit duidelijk in het cv;
  • Aantoonbare werkervaring als opdrachtgever voor complexere opdrachten binnen het fysiek domein, daarover een korte beschrijving van jouw aanpak en punten waarin je bent gegroeid als opdrachtgever;
  • Aantoonbare ervaring als kwartiermaker op inhoudelijke ruimtelijk economische kaders alsook het programmeren en prioriteren van projecten op domeinniveau;
  • De kandidaat stelt zich voor in een korte (persoonlijke) motivatie en waarom deze geschikt is voor deze opdracht. De motivatie dient geschreven te zijn door de kandidaat zelf.

Competenties

  • Warm-zakelijke instelling;
  • Analytisch sterk;
  • Daadkrachtig en resultaatgericht;
  • Verbindend en samenwerkingsgericht;
  • Open, duidelijke en toegankelijke communicatiestijl;
  • Politiek sensitief;
  • Oog voor sociaal en maatschappelijke belangen;

Organisatie en team

Wij zijn een 100.000 plus gemeente, onderdeel van het regionaal samenwerkingsverband Holland Rijnland en deelnemer aan de G40.

 In de groen-blauwe stad midden in het Groene Hart vind je een unieke combinatie van stedelijke projecten en ruimtelijke vraagstukken in een landelijk gebied. 132,5 km², waarvan 6 km² water en 8 kernen, midden in het Groene Hart: dat is Alphen aan den Rijn. 

Proberen, experimenteren en in de praktijk ontwikkelen. Wij zijn Gemeente Alphen aan den Rijn. Bij ons is het leuk werken. We leveren toonaangevende dienstverlening en zijn een wendbare organisatie. Dat wil zeggen dat we meebewegen met de ontwikkelingen in de maatschappij en continu vernieuwen. We leren door te doen. Samenwerkingsgericht, resultaatgericht, klantgericht en veranderingsbereid zijn onze kerncompetenties. Met elkaar werken we samen voor het beste resultaat voor onze inwoners.

Gespreksinformatie

Beoordeling

Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CV’s van de kandidaten die door administratieve partner zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria:

  • Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten;

  • Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste drie kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 13 januari 2026, 10:30 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 6 januari 2026 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging: 2x 3 maanden

Hybride: Geen verdere informatie

Aantal professionals of FTE: 1 persoon

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 14.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Overig algemeen:

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi);

  • Bring Your Own Device; in alle gevallen faciliteert de gemeente de laptop, mobiel dient zelf te worden meegebracht.

  • Beroepsaansprakelijkheid voor €250.000 euro per aanspraak: Ja

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr