Senior Jurist Omgevingswet

Nassaulaan 12, 2514 JS Den Haag, Nederland

Sluit over 13 dagen
125 16 - 36 Zuid-Holland

Begindatum:

1 sept 2025

Einddatum:

31 dec 2025

Uren per week:

16 - 36

Publicatiedatum:

24 jun 2025

Organisatie
De VNG representeert de ruim 300 Nederlandse gemeenten en werkt samen met haar afdelingen aan een krachtige lokale overheid. VNG Realisatie stelt daarbij de lokale uitvoering van de maatschappelijke opgaven door gemeenten centraal. Onder meer door actief te participeren in de netwerken van gemeenten en hun partners, door samenwerking te stimuleren via ‘samen organiseren’ en waar mogelijk standaarden te ontwikkelen die de dienstverlening van gemeenten verbeteren.

VNG Realisatie draagt bij aan vier gemeentelijke speerpunten:

  • Werken als één overheid, met leden en partners, aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken op sociaal, fysiek en veiligheidsdomein;

  • Verbeteren van de dienstverlening;

  • Een efficiënte en wendbare organisatie;

  • Anticiperen op de toekomst.

Programma Omgevingswet
Met de Omgevingswet is het stelsel van ruimtelijke regels volledig herzien. De VNG ondersteunt gemeenten bij deze invoeringsopgave via het programma Omgevingswet. Het programma Omgevingswet valt onder de verantwoordelijkheid van VNG Beleid. We zijn een programma, waarbij beleid en uitvoering nauw met elkaar verbonden en verweven zijn. Het programma werkt samen met interbestuurlijke partners.

Voorbeelden van projectteams/werkpakketten binnen de programmaorganisatie zijn: Regionale Implementatie Coaches Omgevingswet (RIO), Bureau Implementatieondersteuning Omgevingswet (BIO), Kerninstrumenten, Vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH), Regie en Demand DSO, Serviceketen en Leveranciersmanagement. Deze worden op dagelijkse basis aangestuurd door coördinatoren. Deelprogramma Wkb (Wet kwaliteitsborging) maakt ook onderdeel uit van de programmaorganisatie Omgevingswet.

Binnen de VNG word je onderdeel van het programma Omgevingswet. Wij zijn een energiek en gedreven team van ongeveer 70 collega’s. Maandelijks organiseren we een teamsessie, een aantal keer per jaar doen we gezamenlijk leuke activiteiten en doorlopend is er veel onderling contact, overleg en ondersteuning. Je collega’s staan voor je klaar om je te helpen en je thuis te laten voelen in ons team. De werkzaamheden worden hybride uitgevoerd (je werkt zowel op kantoor als thuis).

Omschrijving van de opdracht
De Omgevingswet staat voor een goede balans tussen het benutten en beschermen van de fysieke leefomgeving. De wet bundelt de diverse wetgeving en regels voor ruimte, wonen, infrastructuur, milieu, natuur en water. En daarmee kan het beheer en de ontwikkeling van de leefomgeving worden geregeld.

Voor gemeenten biedt de Omgevingswet de mogelijkheid om de leefomgeving meer in samenhang in te richten. Het biedt daarnaast meer ruimte voor lokaal maatwerk en het leidt tot een betere en snellere besluitvorming. De Omgevingswet kent verschillende kerninstrumenten die kunnen worden ingezet om de opgaven voor de fysieke leefomgeving te realiseren. Het betreft met name de kerninstrumenten: omgevingsvisie, programma, omgevingsplan en omgevingsvergunning. Het werken met deze kerninstrumenten betekent voor gemeenten veelal een ingrijpende veranderopgave. Niet alleen organisatorisch, maar ook beleidsmatig en juridisch.

Dit vraagt om een omvangrijke transitie langs verschillende sporen. Het is vanuit gemeenten wenselijk dat VNG daarvoor passende ondersteuning biedt. Als basis daarvoor heeft de VNG de tool Grip op de transitie gelanceerd (https://omgevingswet.vng.nl/grip/) om overzicht en inzicht te bieden in de transitie-opgave.

Binnen het Programma Omgevingswet zijn de teams Kerninstrumenten/Planketen en Omgevingsrecht bezig om gemeenten te ondersteunen en adviseren bij het opstellen (en digitaliseren) van de kerninstrumenten. De ondersteuning richt zich onder meer op:

  • Het bieden van overzicht in de transitiefase van de planketen (dit is incl. omgevingsvisie en programma);

  • Het opzetten van nieuwe producten voor specifieke onderwerpen, zoals FAQ’s voor de omgevingsvisie en voor programma en handreikingen/factsheets t.b.v. het omgevingsplan;

  • Kennisoverdracht via netwerksessies, werkplaatsen en informatievoorziening via de VNG website.

Als senior jurist werk je mee aan de bovenstaande werkzaamheden, zowel op proces als op inhoud. De meeste focus ligt hierbij op het bieden van ondersteuning rondom de omgevingsvisie en het programma. Daarnaast kan het nodig zijn dat je ondersteunt bij het omgevingsplan.

Bijvoorbeeld bij het omzetten van de bruidsschat. Je zorgt ervoor dat je altijd op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen en jurisprudentie en je begrijpt hoe deze veranderingen van invloed zijn op gemeentelijke processen en producten. Daarnaast deel je de kennis met collega’s.

Verder maak je optimaal gebruik van je eigen netwerk en gemeentelijke ervaring. Daarnaast werk je met software- en dienstenleveranciers en experts. Uiteraard is samenwerking met gemeenten en de interbestuurlijke ketenpartners van gemeenten en de VNG noodzakelijk.

Werkzaamheden en verantwoordelijkheden:
De belangrijkste werkzaamheden en verantwoordelijkheden voor de opdracht als senior jurist Omgevingswet zien er als volgt uit:

  • Het leveren van juridisch advies over het opstellen van de kerninstrumenten, in het bijzonder van de omgevingsvisie en het programma en in mindere mate het omgevingsplan (bruidsschat);

  • Het leveren van een stevige inhoudelijke, juridische bijdrage aan verschillende vormen van gemeentelijke ondersteuning, zoals handreikingen, inhoud voor webpagina’s, (netwerk)sessies en bijeenkomsten, in het bijzonder voor wat betreft de onderwerpen uit ‘Grip op de transitie’ en daarin de kerninstrumenten omgevingsvisie, programma en omgevingsplan;

  • Het toegankelijk maken van kennis over en ervaringen met de kerninstrumenten en deze kennis delen via netwerken (intern en extern);

  • Het bieden van een concreet handelingsperspectief waarmee gemeenten zelfstandig kunnen werken aan de kerninstrumenten.

Je wordt gevraagd om strategisch (mede) te adviseren ten aanzien van de aanpak om de Omgevingswet uit te voeren en in het bijzonder de kerninstrumenten aan het Programma Management Team Omgevingswet (PMT Ow).

Resultaat van de opdracht
De resultaten van de opdracht zullen bijdragen aan het ondersteunen van gemeenten bij de transitie van de planketen. De resultaten zijn hieronder opgesomd.

  • Resultaten die passen binnen en aansluiten op de VNG tool ‘Grip op de transitie’

  • Juridische kennis en ervaring zijn voor gemeenten toepasbaar en toegankelijk gemaakt door oplevering van producten waarmee gemeenten zelfstandig kunnen werken aan de kerninstrumenten;

  • Zorg gedragen voor een olievlekwerking door het actief verspreiden van deze kennis onder en binnen gemeenten;

  • Het zoveel als mogelijk gefaciliteerd hebben van activiteiten van gemeenten om de Omgevingswet uit te voeren.

Gemeenten blijven hierbij zelf verantwoordelijk voor het maken van de transitie van de planketen en de toepassing van de kerninstrumenten omgevingsvisie, programma en omgevingsplan conform de daarvoor geldende (juridische) kaders en eisen.

Eisen
Uit het cv en of de aangeleverde motivatiebrief blijkt minimaal dat de aangeboden kandidaat aantoonbaar (door opleidingen, cursussen, werkervaring, voorbeeldprojecten et cetera.) beschikt over:

  1. Maximaal uurtarief: € 125,-

  2. Een afgeronde WO-opleiding met een juridische achtergrond;

  3. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als juridisch adviseur op het gebied van gebiedsontwikkeling en/of omgevingsrecht in de afgelopen 10 jaar;

  4. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als Senior juridisch adviseur met de Omgevingswet;

  5. Ervaring met het minimaal één keer als jurist zelfstandig opstellen van een omgevingsvisie (al dan niet 'oude stijl') en/of een programma in het fysiek domein en/of een bestemmingsplan verbrede reikwijdte en/of een omgevingsplan

Competenties
De functie vereist de volgende competenties, die worden getoetst in de (eventuele) gespreksronde:

  • Omgevingsbewust

  • Resultaatgerichtheid

  • Nieuwsgierig

  • Communicatief en verbindend (zowel mondeling als in geschrift)

  • Samenwerkingsgericht

  • Analytisch sterk

  • Proactief, creatief in het zoeken van mogelijkheden

  • Sterk in plannen en organiseren

Documenten bij gunning
Iedere in te huren medewerker dient voorafgaand aan de start van de werkzaamheden de volgende documenten aan te leveren:

  • Persoonsgegevens;

  • Ondertekende geheimhoudingsverklaring.

Gunningscriteria

  1. Aantoonbare werkervaring als jurist met het zelfstandig opstellen van een omgevingsvisie (‘oude stijl’) en/of programma in het fysiek domein en/of bestemmingsplannen verbrede reikwijdte en/of omgevingsplannen. Aantoonbaar in cv en motivatie. - 30%

    • Eenmalig = 0 punten

    • 2 keer = 40 punten

    • 3 keer = 80 punten

    • 4 of meer = 100

  2. Aantoonbare werkervaring als jurist specifiek met omgevingsvisie en/of programma op grond van de Omgevingswet. Aantoonbaar in cv en motivatie. - 20%

    • Nee = 0 punten

    • Ja, specifiek met omgevingsvisie = 50 punten

    • Ja, specifiek met programma = 100 punten

  3. Aantoonbare werkervaring als jurist in het gemeentelijk veld in het fysiek domein. Aantoonbaar in cv en motivatie. - 15%

    • Tot 1 jaar werkervaring = 0 punten

    • Tussen 1 en 3 jaar werkervaring = 30 punten

    • Tussen 3 en 4 jaar werkervaring = 60 punten

    • Meer dan 4 jaar werkervaring = 100 punten

  4. Een relevant netwerk binnen het gemeentelijk veld, de diverse koepelorganisaties en onderzoek en adviesbureaus. Aantoonbaar in cv en motivatie. - 15%

    • Geen relevant netwerk = 0 punten

    • 1 relevant netwerk = 10 punten

    • 2 relevante netwerken = 30 punten

    • 3 relevante netwerken = 60 punten

    • 4 relevante netwerken = 100 punten

  5. De score op prijs telt voor 20% mee. Dat wordt als volgt bepaald:
    De inschrijver met het laagste uurtarief krijgt het maximaal aantal punten. Alle overige inschrijvers worden gerelateerd aan de inschrijving met de laagste prijs via de volgende formule:

    ("uurtarief laagste inschrijving" / "uurtarief uw inschrijving") x "maximaal aantal punten"

Aanvullende informatie

  • Plaats tewerkstelling: 
    Den Haag / Hybride

  • Mogelijke contractduur en aantal contracturen: 
    Eerste contract is tot 31 december 2025 Daarna is in overleg verlenging mogelijk. De uiteindelijke duur is afhankelijk van de specifieke opdracht en invulling daarvan, maar op basis van de condities in deze uitvraag uiterlijk 36 maanden.

    Het aantal uren in het eerste contract is gelijk aan het opgegeven aantal in deze uitvraag. Bij een eventuele verlenging kan het aantal uren worden aangepast. Leverancier blijft vrij wel of niet in te stemmen met een verlenging.

  • Gemiddeld aantal uren per week: 
    16 tot 36 uur gemiddeld per week. Dat is maximaal 564 uur voor 1 of 2 kandidaten samen voor de initiële contractperiode, september tot en met december.

  • Geplande datum eerste gesprek: 
    Dinsdag 15 juli 2025, let op de datum en tijdstippen kunnen nog wijzigen en worden in de NVI bekend gemaakt.
    De gesprekken zullen plaatsvinden via MS Teams.

  • De opdrachtnemer dient zelf te beschikken over laptop en telefoon om de werkzaamheden uit te voeren.

  • De gunning van de opdracht mag niet leiden tot een totstandkoming van een dienstbetrekking tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. In dat verband dienen ZZP-inschrijvers de volledig ingevulde en ondertekende ZZP-verklaring met bijlage, bij hun inschrijving te overleggen. Het niet indienen van het ingevulde en ondertekende formulier leidt tot uitsluiting. Indien uit de aangeleverde gegevens volgt dat gunning van de opdracht aan inschrijver leidt tot (een (verhoging van het) risico op) schijnzelfstandigheid, dan kan dit reden zijn voor uitsluiting op basis van een wettelijke verplichting.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl of met Nikki Nowack via 06 43 36 34 25 / nikki.nowack@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur