Nassaulaan 12, 2514 JS Den Haag, Nederland
Begindatum:
1 okt 2025Einddatum:
31 dec 2025Uren per week:
36Publicatiedatum:
14 aug 2025De opdracht bestaat uit het ontwikkelen, begeleiden en (deels) realiseren van een verbeter- en harmonisatietraject op het gebied van financiële informatievoorziening, procesinrichting en control binnen de centrale bedrijfsvoering van VNG.
Doel van de opdracht is:
Het definiëren en realiseren van concrete verbetermaatregelen;
Het borgen van samenhang tussen financiële processen, systemen en rollen en informatievoorziening;
Het opstellen van een impactanalyse en heldere businesscases ter onderbouwing van besluitvorming en investeringen;
Het begeleiden van pilots en implementaties met oog voor draagvlak en effectiviteit.
De opdracht is tijdelijk van aard en resultaatgericht, waarbij specifieke resultaten fasegewijs worden opgeleverd.
Werkzaamheden en verantwoordelijkheden:
Het uitvoeren van een impactanalyse op basis van de 100-dagenanalyse en input van stakeholders;
Het opstellen van Business Case en aanpak voor verbetering van FC/P&C/BI-processen;
Het formuleren en onderbouwen van businesscases inclusief kosten/baten, afhankelijkheden en scenario’s;
Het begeleiden van besluitvorming over FC/P&C/BI-inrichting (tools, processen, KPI’s);
Het begeleiden van één of meerdere pilots (bijv. inrichting verplichtingenadministratie volgens lean-principes);
Het adviseren over borging van resultaten binnen lijnorganisatie en informatievoorziening;
Het formuleren van risico’s en mitigerende maatregelen.
Fase 1 Q4 2025 t/m Q2 2026
In bovenstaande periode worden onderstaande resultaten opgeleverd
Deel A: Drie gerichte opdrachten/resultaten (Q4 ‘25-Q1’26)
De opdrachtnemer herijkt, verbetert en richt het Verplichtingenproces voor VNG en Bedrijven in.
De opdrachtnemer verbetert de huidige projectrapportages VNGR via PowerBI en richt dit in.
De opdrachtnemer zorgt voor een integrale bedrijfsvoeringsrapportage via PowwerbI en richt dit in.
Opdrachtnemer maakt per gewenst resultaat eerst een korte impact analyse en business case waarin de wensen van de opdrachtgever en klant zijn meegenomen.
De resultaten moet uiterlijk Q1 ’26 werkend zijn.
Deel B: Impactanalyse Q4 ’25-Q2 ‘26
De opdrachtnemer levert een impactanalyse op basis van de 100-dagenanalyse en input van stakeholders. De impactanalyse vormt de basis voor het opstellen van 1 of meerdere business case in fase 2.
Onderdelen van de impactanalyse zijn minimaal:
Beschrijving van huidige situatie en knelpunten
Inventarisatie van benodigde verbeteringen en quick wins
Risico-inventarisatie en afhankelijkheden
Relatie met de bredere bedrijfsvoeringsstrategie
Thema’s: o.a. financiële processen, systemen, Informatievoorzieining/Business Intelligence, rollen/verantwoordelijkheden.
Deel C: Opstellen concept overall Business Case(s)/PVA Q1’26 - Q2’26
Op basis van de impactanalyse wordt een plan van aanpak (overall Business Case) opgesteld.
Stappenplan per thema
Fasering op basis van prioriteit, capaciteit en haalbaarheid
Aandachtspunt voor verankering binnen de bredere bedrijfsvoeringsstrategie
Aandacht voor communicatie
Deel D: Decharges van deel A, B en C’aan opdrachtgever
Uiterlijk Q2 2026. Op basis van de decharge zal fase 2 starten
Fase 2 Uitwerken business cases Q2 26-Q2 27
Op basis van de impactanalyse en de overall business case is duidelijk welke business case uitgewerkt moeten gaan worden.
Onderdelen daarvan zijn, o.a:
Oplevering per deelonderwerp
Financiële en kwalitatieve onderbouwing op hoofdlijnen
Besluitvormingsadvies en Communicatie
Het adviseren over borging van resultaten binnen lijnorganisatie en informatievoorziening;
Het formuleren van risico’s en mitigerende maatregelen.
Decharge fase 2: Decharge zal naar verwachting per business case plaatsvinden. Als de 1e business case gereed is gaat fase 3 voor dat onderdeel in. Vandaar dat fase 2 en 3 simultaan kunnen gaan lopen.
Fase 3 Implementatie, borging en eind advies Q2 ’26 – Q2‘ 28
In deze fase worden de geaccordeerde business cases uit fase 2 geïmplementeerd en geborgd. Het kan zijn dat, zoals bij fase 2 vermeld, fase 3 parallel gaat lopen met fase 2 omdat een business case die gereed is, als geïmplementeerd kan of moet worden.
Minimaal 1 business case wordt na een “GO” op het advies in fase 2 door de opdrachtnemer geïmplementeerd. De opdrachtnemer zal bij de implementatie van de business case de rol van begeleider/Coach op zich nemen en een team samenstellen dat bestaat uit de direct betrokkenen uit de organisatie. Indien er geen projectleider beschikbaar is binnen de staande organisatie zal in overleg met de opdrachtgever de opdrachtnemer deze taak op zich nemen.
Aandachtspunt is: Integratie in reguliere processen, lijnorganisatie en systemen, governance
Risico’s
Een aantal risico’s waar de opdrachtgever en -nemer mee te maken kunnen hebben:
Wijzigende prioriteiten binnen VNG-organisatie;
Beperkte capaciteit bij interne teams;
Technische afhankelijkheden (bijv. systemen);
Onvoldoende draagvlak bij implementatie.
Van de opdrachtnemer wordt verwacht dat hij risico’s vroegtijdig signaleren, benoemen en voorzien van benodigde acties. In alle fases wordt stuurt hij op meetbaar resultaat, betrokkenheid van stakeholders en borging in reguliere organisatie.
Overige
De opdrachtnemer werkt resultaatgericht, zelfstandig en in afstemming met de opdrachtgever Directeur Bedrijfsvoering, en andere stakeholders zoals het MT Bedrijfsvoering en relevante stakeholders binnen het VNG-concern.
De opdrachtgever houdt zich het recht voor om in elke fase tijdens de decharge ervoor te kiezen om de volgende fase via een DAS uit te zetten.
De opdrachtnemer zorgt in het kader van kennisoverdracht voor een goede vastlegging en archivering van de opdrachtresultaten die:
De opdrachtgever in staat stelt voortgang, resultaat en kwaliteit tussentijds en bij beëindiging van de overeenkomst te testen en te beoordelen;
De opdrachtgever in staat stelt de uitkomsten van de opdracht te integreren in de gerelateerde processen in de organisatie.
Uit het cv en of de aangeleverde motivatiebrief blijkt minimaal dat de aangeboden kandidaat aantoonbaar (door opleidingen, cursussen, werkervaring, voorbeeldprojecten et cetera.) beschikt over:
Maximaal uurtarief: € 135,-
Minimaal een afgeronde opleiding op wo niveau in bedrijfskunde, mba, accountancy of controlling.
In de afgelopen 15 jaar minimaal 10 jaar aantoonbare werkervaring als (financieel) business controller in complexe organisaties.
In de afgelopen 15 jaar minimaal 10 jaar werkervaring met verbeteringsprojecten op het gebied van informatievoorziening en IT in het domein van financiën & control.
Werkervaring in de rol van business controller in zowel publieke als private sector, met minimaal drie opdrachten bij een overheidsorganisatie.
Minimaal 10 jaar aantoonbare werkervaring met opstellen van businesscases en verandertrajecten.
Aantal jaren werkervaring als business controller Financiën & Control (incl. P&C & Business Intelligence);
25%
0 tot 10 jaar = 0
10 tot 12 jaar = 25
12 tot 15 jaar = 50
15 jaar of meer = 100
Aantal referentieprojecten met opdrachten op het gebied van informatievoorziening en IT in het domein van financiën & control in de afgelopen 8 jaar;
20%
0 referenties = 0
1 referentie = 30
2 referenties = 70
3 of meer referenties = 100
Kan concrete voorbeelden geven met het zelfstandig uitvoeren van businesscases of impactanalyses;
15%
0 voorbeelden = 0
1 voorbeeld = 30
2 voorbeelden = 70
3 of meer = 100
Aantoonbare werkervaring met Lean of procesoptimalisatie in het financiële domein;
15%
Nee = 0
Ja, met 1 voorbeeld = 30
Ja, aantoonbaar met 2 voorbeelden = 70
Ja, aantoonbaar met 3 voorbeelden (of meer) = 100
Werkervaring in/bij een koepelorganisatie, zoals de VNG.
15%
Nee = 0
Ja = 100
De score op prijs telt voor 10% mee. Dat wordt als volgt bepaald:
De inschrijver met het laagste uurtarief krijgt het maximaal aantal punten. Alle overige inschrijvers worden gerelateerd aan de inschrijving met de laagste prijs via de volgende formule:
("uurtarief laagste inschrijving" / "uurtarief uw inschrijving") x "maximaal aantal punten"
Analytisch en conceptueel sterk;
Organisatiesensitief en politiek-bestuurlijk bewust;
Resultaatgericht;
Zelfstandig en proactief;
Overtuigend en verbindend;
Coachend.
Wij zijn de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. De vereniging heeft als doel om de lokale overheid te versterken, zodat gemeenten hun inwoners optimaal kunnen bedienen. Dat dragen we in ons hart en daar werken we iedere dag met veel bevlogenheid aan. 342 gemeenten bepalen onze en dus ook jouw agenda. Vaak wordt die beïnvloed door de dagelijkse actualiteit, maar altijd vanuit het belang van onze leden. We zijn een lerende organisatie, we stellen ons continu de vraag waar we staan en wat we kunnen verbeteren.
Bedrijfsvoering
De bedrijfsvoering binnen VNG Bureau en VNG Realisatie is per 1 januari 2025 gecentraliseerd. Deze eenheid is verantwoordelijk voor de dienstverlening aan zowel interne klanten als aan partners binnen het VNG-concern. De herinrichting beoogt meer uniformiteit, transparantie en doelmatigheid in de bedrijfsvoering.
De opdracht speelt zich af binnen de aandachtsgebieden Finance & Control, Planning & Control en Business Intelligence. De ambitie is om te komen tot een toekomstbestendige informatievoorziening en procesinrichting. Dit vereist harmonisatie van processen en systemen, betere benutting van data en dashboards en een samenwerking tussen control, advisering en management.
Geplande datum eerste gesprek:
maandag 8 september 2025, van 16:00 tot 17:00
dinsdag 9 september 2025, van 13:30 tot 14:30
woensdag 10 september 2025, van 16:00 tot 17:00
Eventueel tweede gesprek:
Nader te bepalen (verwacht 3 e week september)
Locatie
Den haag, VNG, Willemshof, Nassaulaan 12
Gesprek
In dit gesprek wordt de kandidaat beoordeeld op werk- en opdrachtinhoudelijke aspecten, de match met de organisatie en de benodigde competenties. Op basis van de uitkomst van deze gesprekken vindt gunning van de opdracht plaats en/of wordt een kandidaat geselecteerd voor een eventueel tweede gesprek.
Het is de verantwoordelijkheid van de inschrijver dat de kandidaat op het afgesproken tijdstip aanwezig is. Als de kandidaat, zonder voorafgaande afmelding, op de door ons gecommuniceerde datum en tijdstip afwezig is, kan dit leiden tot uitsluiting van de procedure.
Als uit het gesprek blijkt dat aan één of meer eisen niet wordt voldaan, behoudt VNG (Realisatie) zich het recht voor om de kandidaat alsnog uit te sluiten van de verdere procedure en de betrokken aanbieder uit de database van het desbetreffende perceel te verwijderen. Indien een kandidaat wordt uitgesloten staat het de opdrachtgever vrij de eerstvolgende kandidaat uit te nodigen.
ZZP
De gunning van de opdracht mag niet leiden tot een totstandkoming van een dienstbetrekking tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. In dat verband dienen ZZP-inschrijvers de volledig ingevulde en ondertekende ZZP-verklaring met bijlage, bij hun inschrijving te overleggen. Het niet indienen van het ingevulde en ondertekende formulier leidt tot uitsluiting. Indien uit de aangeleverde gegevens volgt dat gunning van de opdracht aan inschrijver leidt tot (een (verhoging van het) risico op) schijnzelfstandigheid, dan kan dit reden zijn voor uitsluiting op basis van een wettelijke verplichting.
Documenten bij gunning
Iedere in te huren medewerker dient voorafgaand aan de start van de werkzaamheden de volgende documenten aan te leveren:
Persoonsgegevens;
Ondertekende geheimhoudingsverklaring.
Aanvullende informatie
Plaats tewerkstelling:
Den Haag, Hybride
Mogelijke contractduur en aantal contracturen:
Eerste contract is tot 31-12-2025.
Daarna is in overleg verlenging mogelijk. De uiteindelijke duur is afhankelijk van de specifieke opdracht en invulling daarvan, maar op basis van de condities in deze uitvraag uiterlijk 36 maanden.
Het aantal uren in het eerste contract is gelijk aan het opgegeven aantal in deze uitvraag. Bij een eventuele verlenging kan het aantal uren worden aangepast. Leverancier blijft vrij wel of niet in te stemmen met een verlenging.
Gemiddeld aantal uren per week:
Gemiddeld 36 uren per week. Dat is maximaal 423 uur voor de initiële contractperiode.
De opdrachtnemer dient zelf te beschikken over laptop en telefoon om de werkzaamheden uit te voeren.