Bekijk de opdracht ook op opdrachtinformatiemanagement.nl voor aanvullende ondersteuning binnen het vakgebied Informatiemanagement.

Domeinarchitect Fysieke Leefomgeving

Nassaulaan 12, 2514 JS Den Haag, Nederland

Sluit over 9 dagen
115 Zuid-Holland

Begindatum:

1 aug 2025

Einddatum:

31 jul 2028

Uren per week:

24 - 28

Publicatiedatum:

1 jul 2025

Omschrijving

Opdracht
De Omgevingswet wordt gefaciliteerd door het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Binnen het programma Omgevingswet levert het team Regie & Demand een intensieve bijdrage aan de ontwikkeling en werking van de functionaliteiten in het DSO, variërend van de nieuwe landelijke voorzieningen (LVBB en DSO-LV) tot de software die wordt ingezet bij gemeenten en omgevingsdiensten.

Dit doet het team door het uitvoeren van het portfolioproces (lange termijn ontwikkeling DSO) en het demandproces. Dit proces loopt van het inventariseren van wensen (demand) van gemeenten en omgevingsdiensten, het analyseren van vraagstukken binnen het DSO, het laten realiseren van demand en het ketentesten van gerealiseerde functies. Het gehele interbestuurlijke programma heeft gekozen voor een Agile werkwijze, waarbij het demandproces zich ieder kwartaal weer opnieuw voltrekt.

Voor team Regie & Demand is de VNG op zoek naar een domein architect fysieke leefomgeving / DSO. De functie valt onder de coördinator R&D. De domein architect coördineert en draagt bij aan de activiteiten voor het realiseren van de domeinarchitectuur binnen het Regie- en Demandteam.

Werkzaamheden en verantwoordelijkheden
Als domein architect DSO heb je o.a. de volgende taken:

  • Vervullen rol Business Liaison Architect (BLA) gemeenten in het Stelselarchitectuurteam DSO-LV en richting de Tactisch Beheer Organisatie DSO-LV;

  • Inhoudelijk bijdragen aan de uitwerking van de DSO architectuur / architectuur fysieke leefomgeving inclusief afstemming tussen VNG beleid, VNG realisatie en het Programma Omgevingswet;

  • Het coördineren en uitvoeren van informatie analyses binnen de fysieke leefomgeving;

  • Vanuit architectuur perspectief bijdragen visie DSO, portfolio DSO en demand;

  • Het PMT op strategisch niveau voorzien van advies t.a.v. ontwikkelrichting domeinarchitectuur fysieke leefomgeving, in het bijzonder Omgevingswet;

  • Coördineren van werkzaamheden van bedrijfs-en informatiearchitecten rondom domeinarchitectuur fysieke leefomgeving / DSO;

  • Je vertaalt de geïnventariseerde behoefte binnen het Thema Omgevingswet naar specifieke architectuurproducten en werkt deze als onderdeel van de GEMMA uit.

Resultaat van de opdracht
De domeinarchitect levert een inhoudelijke bijdrage aan het versterken van de informatievoorziening en architectuur binnen het programma Omgevingswet. Door de vertaling van behoeften naar concrete architectuurproducten wordt de aansluiting tussen beleid, uitvoering en techniek versterkt. De opdracht resulteert in:

  • Een uitgewerkte en gedragen domeinarchitectuur Fysieke Leefomgeving binnen GEMMA;

  • Inhoudelijke analyses op thema’s als digitalisering van de fysieke leefomgeving, DSO & AI, de rol van de stelselcatalogus en geometriebeheer bij omgevingsplannen;

  • Een geaccepteerde overdracht van de architectuur aan de VNG-lijnorganisatie en borging van beheer;

  • Een marketing- en communicatieplan gericht op borging bij gemeenten, leveranciers en de Tactisch Beheer Organisatie (TBO).

Eisen

Uit het cv en of de aangeleverde motivatiebrief blijkt minimaal dat de aangeboden kandidaat aantoonbaar (door opleidingen, cursussen, werkervaring, voorbeeldprojecten et cetera.) beschikt over:

  1. Maximaal uurtarief: € 115,-

  2. WO opleiding afgerond in de richting van informatiekunde, informatica, ICT, Business Informatie Management;

  3. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als architect in het gemeentelijk ICT domein, inclusief interbestuurlijke keten architectuurvraagstukken;

  4. Minimaal 5 jaar ervaring als architect in de context van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO);

  5. Minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring van GEMMA, de referentiearchitectuur voor Nederlandse Gemeenten;

Wensen en competenties

Wensen

  1. Aantoonbare ervaring met het opstellen van enterprise- en projectarchitectuur blijkend uit CV en/of motivatie. Aantoonbaar in cv en motivatie

    • Geen ervaring of minder dan 2 jaar = 0 punten

    • Tussen 2 jaar en 4 jaar = 2 punten

    • Tussen 4 jaar en 6 jaar = 6 punten

    • Meer dan 6 jaar = 10 punten

  2. Ervaring met de architectuur methoden/tools TOGAF, ArchiMate, SAFe en DEMO. Benoem voorbeelden in de motivatiebrief.

    • Geen ervaring = 0 punten

    • Ervaring met 1 onderdeel = 2 punten

    • Ervaring met 2 onderdelen = 5 punten

    • Ervaring met 3 onderdelen = 7 punten

    • Ervaring met 4 onderdelen = 10 punten

  3. Kennis op gebied van de informatievoorziening en de digitale stelsels (o.a. DSGO en DS-VTH) binnen het domein fysieke leefomgeving. Aantoonbaar in cv en motivatie

    • Niet of beperkte kennis = 0 punten

    • Af en toe mee te maken gehad/beperkte kennis = 10 punten

    • Gemiddeld: heeft enige kennis en kan ze globaal beschrijven = 20 punten punten

    • Ruimschoots tot uitgebreide: heeft ruime tot uitgebreide kennis en kan ze vanuit eigen ervaring en diepgaand beschrijven = 30 punten

  4. Aantoonbare ervaring met referentie architecturen binnen de overheid zoals NORA en GEMMA als mede de gemeentelijke informatiekundige visie Common Ground. Aantoonbaar in cv en motivatie

    • Geen of minder dan 1 jaar = 0 punten

    • Tussen 1 en 3 jaar ervaring = 10 punten

    • Tussen 3 en 5 jaar ervaring = 20 punten

    • 5 jaar of meer ervaring = 30

  5. De score op prijs telt voor 20% mee. Dat wordt als volgt bepaald:
    De inschrijver met het laagste uurtarief krijgt het maximaal aantal punten. Alle overige inschrijvers worden gerelateerd aan de inschrijving met de laagste prijs via de volgende formule:

    ("uurtarief laagste inschrijving" / "uurtarief uw inschrijving") x "maximaal aantal punten"

Competenties

De functie vereist de volgende competenties, die worden getoetst in de (eventuele) gespreksronde:

  • Resultaatgerichtheid

  • Kwaliteitsgerichtheid

  • Omgevingsbewustzijn

  • Samenwerken

  • Integriteit

  • Netwerken

Organisatie en team

Organisatie
De VNG representeert de ruim 300 Nederlandse gemeenten en werkt samen met haar afdelingen aan een krachtige lokale overheid. VNG Realisatie stelt daarbij de lokale uitvoering van de maatschappelijke opgaven door gemeenten centraal. Onder meer door actief te participeren in de netwerken van gemeenten en hun partners, door samenwerking te stimuleren via ‘samen organiseren’ en waar mogelijk standaarden te ontwikkelen die de dienstverlening van gemeenten verbeteren.

VNG Realisatie draagt bij aan vier gemeentelijke speerpunten:

  • Werken als één overheid, met leden en partners, aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken op sociaal, fysiek en veiligheidsdomein;

  • Verbeteren van de dienstverlening;

  • Een efficiënte en wendbare organisatie;

  • Anticiperen op de toekomst.

Programma Omgevingswet
Met de Omgevingswet wordt het stelsel van ruimtelijke regels volledig herzien. Minder en overzichtelijkere regels, meer ruimte voor initiatieven en lokaal maatwerk en vertrouwen als uitgangspunt. Het doel van een concreet voorstel van burger of bedrijf (bijvoorbeeld voor nieuwbouw, een evenement of ideeën rondom duurzame energie) moet centraal staan in plaats van de vraag: ‘mag het wel?’. De VNG ondersteunt gemeenten bij deze opgave via het programma Omgevingswet. Het programma Omgevingswet valt onder de verantwoordelijkheid van VNG Beleid. We zijn een programma, waarbij beleid en uitvoering nauw met elkaar verbonden en verweven zijn. Het team bestaat uit ongeveer 90 betrokken medewerkers en bestaat uit mensen vanuit zowel VNG Beleid als VNG Realisatie.

Voorbeelden van projectteams binnen de programmaorganisatie zijn:
Regionale Implementatie Coaches Omgevingswet (RIO’s), Financiën (over structurele effecten van de Omgevingswet), Toepasbare regels (combinatie van juridische en technische aspecten), Omgevingsplan, Leveranciersmanagement en Regie & Demand (R&D). Voor dit laatste team zoeken wij de functie van domein architect.

Gespreksinformatie

Er is geen informatie over gespreksrondes, planning of locatie beschikbaar.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

Aanvullende informatie

  • Plaats tewerkstelling: 
    Den Haag, Utrecht of hybride

  • Mogelijke contractduur en aantal contracturen: 
    Eerste contract is tot 31 juli 2028 Daarna is in overleg verlenging mogelijk. De uiteindelijke duur is afhankelijk van de specifieke opdracht en invulling daarvan, maar op basis van de condities in deze uitvraag uiterlijk 36 maanden.

    Het aantal uren in het eerste contract is gelijk aan het opgegeven aantal in deze uitvraag. Bij een eventuele verlenging kan het aantal uren worden aangepast. Leverancier blijft vrij wel of niet in te stemmen met een verlenging.

  • Gemiddeld aantal uren per week: 
    Gemiddeld 24 tot 28 uren per week. De maximale geschatte opdrachtwaarde bedraagt 3525 uur over een periode van 36 maanden.

  • Geplande datum eerste gesprek: 
    Donderdag 17 juli 2025, van 15.00 tot 17.00
    De gesprekken zullen plaatsvinden via MS Teams.

  • De opdrachtnemer dient zelf te beschikken over laptop en telefoon om de werkzaamheden uit te voeren.

  • Iedere in te huren medewerker dient voorafgaand aan de start van de werkzaamheden de volgende documenten aan te leveren:

    • Persoonsgegevens;

    • Ondertekende geheimhoudingsverklaring

De gunning van de opdracht mag niet leiden tot een totstandkoming van een dienstbetrekking tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. In dat verband dienen ZZP-inschrijvers de volledig ingevulde en ondertekende ZZP-verklaring met bijlage, bij hun inschrijving te overleggen. Het niet indienen van het ingevulde en ondertekende formulier leidt tot uitsluiting. Indien uit de aangeleverde gegevens volgt dat gunning van de opdracht aan inschrijver leidt tot (een (verhoging van het) risico op) schijnzelfstandigheid, dan kan dit reden zijn voor uitsluiting op basis van een wettelijke verplichting

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur