Nassaulaan 12, 2514 JS Den Haag, Nederland
Begindatum:
1 sept 2025Einddatum:
31 dec 2025Uren per week:
32Publicatiedatum:
12 aug 2025Gemeenten hebben een cruciale rol in de vergunningverlening, handhaving en toezicht en hebben daarbij ook de regie over ruimtelijke ontwikkelingen. Daarnaast zijn de gemeenten zelf opdrachtgever voor de (ver)bouw van onder meer maatschappelijk vastgoed. Via deze link is meer informatie te vinden over bouwregelgeving: Bouwregelgeving | VNG.
In de functie van juridisch adviseur Bouwregelgeving lever je een bijdrage aan de kwaliteit, toegankelijkheid, veiligheid en duurzaamheid van gebouwen. Wij verwachten de komende jaren een forse actualisatie van het Besluit bouwwerken leefomgeving en de daaraan gekoppelde ontwikkeling van standaards en normen voor de bouw.
De werkzaamheden liggen inhoudelijk met de nadruk van het adviseurschap op de bouwregelgeving. Met bijzondere aandacht voor circulair bouwen en andere innovaties. Speciale attentie van de VNG gaat uit naar de uitvoerbaarheid van de regelgeving. Het team gaat de komende tijd meer doen aan vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) op het fysieke domein in brede zin.
Onder de werkzaamheden vallen onder andere:
De rol van gemeente en de positie van de VNG hierin op specifieke bouwtechnische onderwerpen zoals fundering, schimmel, optoppen van bestaande bouw, klimatologische veranderingen, schoon en emissieloos bouwen;
Beleid van VNG ontwikkelen en uitdragen;
Bevorderen van de positie van de gemeenten in de kwaliteitsborging. In het bijzonder op het vakgebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving;
Concretiseren hoe gemeenten door samenwerking en standaardisatie efficiënter kunnen werken en tot versnelling van woningbouwprojecten kunnen komen;
Periodiek organiseer je de VNG-contactgroep Bouw/VTH, waarin kennis en ervaringen worden gedeeld met gemeenten;
Onderhouden van contacten met het ministerie, omgevingsdiensten en andere partners.
Praktische verbetervoorstellen voor de bouwregelgeving, opgesteld op basis van inhoudelijke analyse en signalen uit de praktijk.
Ingediende reacties op consultaties van (nieuwe) regelgeving, namens de Nederlandse gemeenten.
Inhoudelijke en procesmatige ondersteuning van bestuurlijke en ambtelijke overleggen, inclusief duidelijke en tijdige voorbereiding en verslaglegging.
Actieve gemeentelijke inbreng in landelijke gremia zoals de Juridisch-technische commissie Bouwregelgeving, de NEN-beleidscommissie Bouw, en het platform Brandveiligheid.
Initiatie en begeleiding van relevante onderzoeken, gericht op knelpunten en verbeterkansen in het domein van bouwregelgeving.
Publicaties en handreikingen voor gemeenten, waarmee zij regelgeving eenduidig en praktisch kunnen toepassen.
Webinars en bijeenkomsten voor gemeentelijke professionals, die zorgen voor kennisdeling en versterking van het netwerk.
Beantwoording van inhoudelijke vragen van individuele gemeenten, wat leidt tot betere toepassing van regelgeving en versterking van gemeentelijke kennis en capaciteit.
Minimaal afgeronde hbo opleiding in een juridische richting;
Minimaal 5 jaar werkervaring als adviseur, consultant, beleidsmedewerker of vergelijkbaar op het vlak van vergunningverlening, toezicht en handhaving of bouwrecht;
Minimaal 3 jaar werkervaring bij of in opdracht van een gemeente.
Geef aan hoeveel jaren de aangeboden kandidaat werkzaam is geweest als adviseur, consultant, beleidsmedewerker of vergelijkbaar op het vlak van vergunningverlening, toezicht en handhaving of bouwrecht;
(20 punten)
Tussen 5 en 6 jaar = 0 punten
Tussen 6 en 7 jaar = 4 punten
Tussen 7 en 8 jaar = 8 punten
Tussen 8 en 9 jaar = 12 punten
Tussen 9 en 10 jaar = 16 punten
Meer dan 10 jaar = 20 punten
Geef aan hoeveel jaren de aangeboden kandidaat werkzaam is geweest bij of in opdracht van een gemeente;
(15 punten)
Tussen 3 en 4 jaar = 0 punten
Tussen 4 en 5 jaar= 3 punten
Tussen 5 en 6 jaar= 6 punten
Tussen 6 en 7 jaar = 9 punten
Tussen 7 en 8 jaar = 12 punten
Meer dan 8 jaar = 15 punten
Geef aan hoeveel jaren de aangeboden kandidaat werkzaam is geweest bij of in opdracht van een omgevingsdienst;
(15 punten)
Tussen 0 en 1 jaar = 0 punten
Tussen 1 en 2 jaar = 3 punten
Tussen 2 en 3 jaar = 6 punten
Tussen 3 en 4 jaar = 9 punten
Tussen 4 en 5 jaar= 12 punten
Meer dan 5 jaar = 15 punten
Geef aan voor hoeveel gemeenten de aangeboden kandidaat direct werkzaam is geweest (dus niet via een omgevingsdienst);
(15 punten)
1 = 0 punten
2 = 8 punten
3 of meer = 15 punten
De kandidaat heeft aantoonbare voorbeelden met het geven van praktisch toepasbare juridische adviezen op basis van de geldende bouwregelgeving, waarbij gebruik wordt gemaakt van inhoudelijke analyses en signalen uit de praktijk.
(15 punten)
Minder dan 2 voorbeelden = 0 punten
2 voorbeelden = 4 punten
3 voorbeelden = 8 punten
4 voorbeelden = 12 punten
5 of meer voorbeelden = 15 punten
De score op prijs telt voor 20% mee. Dat wordt als volgt bepaald:
De inschrijver met het laagste uurtarief krijgt het maximaal aantal punten. Alle overige inschrijvers worden gerelateerd aan de inschrijving met de laagste prijs via de volgende formule:
("uurtarief laagste inschrijving" / "uurtarief uw inschrijving") x "maximaal aantal punten"
Analyseren
Bestuurssensitiviteit
Creativiteit
Klantgerichtheid
Netwerken
Omgevingsbewustzijn
Organisatiesensitiviteit
Overtuigingskracht
Plannen en organiseren
Organisatie
De VNG representeert de ruim 300 Nederlandse gemeenten en werkt samen met haar afdelingen aan een krachtige lokale overheid. VNG Realisatie stelt daarbij de lokale uitvoering van de maatschappelijke opgaven door gemeenten centraal. Onder meer door actief te participeren in de netwerken van gemeenten en hun partners, door samenwerking te stimuleren via ‘samen organiseren’ en waar mogelijk standaarden te ontwikkelen die de dienstverlening van gemeenten verbeteren.
Over team Leefomgeving
De VNG heeft adviseurs op alle beleidsterreinen die voor gemeenten belangrijk zijn. Als Beleidsadviseur Bouwregelgeving ben je onderdeel van het team Leefomgeving. Dit team bestaat uit ongeveer 50 medewerkers die kennis hebben van het fysieke domein. Binnen dit team maak je deel uit van het cluster Bouwen en Wonen. De medewerkers van het cluster zijn beleidsadviseurs volkshuisvesting, grondzaken en bouwzaken.
Als juridisch adviseur Bouwregelgeving ga je nauw samenwerken met een collega die zich vooral richt op de technische aspecten van dit vakgebied. Daarnaast werk je samen met een collega die zich bezighoudt met de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb).
Vanuit de VNG zetten we ons samen met provincies en het ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening in om een bijdrage te leveren aan de bouwregelgeving en de uitvoeringskracht van gemeenten.
Geplande datum eerste gesprek:
Vrijdag 29 augustus 2025, van 09:00 tot 13:00
De gesprekken zullen plaatsvinden op locatie in Den Haag, VNG, Willemshof, Nassaulaan 12.
De gunning van de opdracht mag niet leiden tot een totstandkoming van een dienstbetrekking tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. In dat verband dienen ZZP-inschrijvers de volledig ingevulde en ondertekende ZZP-verklaring met bijlage, bij hun inschrijving te overleggen. Het niet indienen van het ingevulde en ondertekende formulier leidt tot uitsluiting. Indien uit de aangeleverde gegevens volgt dat gunning van de opdracht aan inschrijver leidt tot (een (verhoging van het) risico op) schijnzelfstandigheid, dan kan dit reden zijn voor uitsluiting op basis van een wettelijke verplichting.
Documenten bij gunning
Iedere in te huren medewerker dient voorafgaand aan de start van de werkzaamheden de volgende documenten aan te leveren:
Persoonsgegevens;
Ondertekende geheimhoudingsverklaring;
Kopie van behaalde opleidingen conform instapkwalificaties.
Aanvullende informatie
Plaats tewerkstelling:
Den Haag, hybride
Mogelijke contractduur en aantal contracturen:
Eerste contract is tot 31 december 2025.
Daarna is in overleg verlenging mogelijk. De uiteindelijke duur is afhankelijk van de specifieke opdracht en invulling daarvan, maar op basis van de condities in deze uitvraag uiterlijk 36 maanden.
Het aantal uren in het eerste contract is gelijk aan het opgegeven aantal in deze uitvraag. Bij een eventuele verlenging kan het aantal uren worden aangepast. Leverancier blijft vrij wel of niet in te stemmen met een verlenging.
Gemiddeld aantal uren per week:
Gemiddeld 32 uren per week. Dat is maximaal 501 uur voor de initiële contractperiode. De maximale geschatte opdrachtwaarde bedraagt 4512 uur over een periode van 36 maanden.
De opdrachtnemer dient zelf te beschikken over laptop en telefoon om de werkzaamheden uit te voeren.