Configuratiebeheer Specialist

Korte Ouderkerkerdijk 7, 1096 AC Amsterdam, Nederland

Sluit over 12 dagen
85 Noord-Holland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 sept 2026

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

20 aug 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Beschrijving probleemstelling

Binnen het Werkplek team zijn we op zoek naar een medewerker configuratiebeheer die samen met het team verantwoordelijk is voor het beheer en up to date houden van de configuratiegegevens van de decentrale hardware die in beheer is bij de afdeling I&W van Waternet.

Omschrijving van de opdracht

Als afdeling streven we naar een sluitende registratie van alle ITcomponenten in onze Configuratie Management Database (CMDB) binnen TOPdesk. De specialist configuratiebeheer is samen met zijn/haar team verantwoordelijk voor een correcte en volledige registratie, controle en optimalisatie van de IT-componenten die in beheer is bij onze afdeling.

Op dit moment bereiden we bijvoorbeeld een migratie van al onze mobiele abonnementen naar een nieuwe mobiele provider voor. Ook in dit project speelt een correcte registratie van onze mobiele abonnementen en simkaarten in onze TOPdesk CMDB een grote rol. We zijn op zoek naar een specialist configuratiebeheer die onder andere dit traject kan begeleiden en uitvoeren en ook niet bang is om de mouwen op te stropen om andere administratieve soortgelijke werkzaamheden op te pakken.

De dagelijkse werkzaamheden in deze rol omvatten:

  • Correcte en volledige registratie van IT-componenten in de CMDB.

  • Behandelen van meldingen en wijzigingsactiviteiten in TOPdesk.

  • Invulling geven aan het door Configuratiemanagement opgestelde Verificatieplan voor Werkplek gerelateerde hardware en het organiseren en uitvoeren van geplande periodieke verificaties, ad-hoc verificaties en steekproeven.

  • Het periodiek opleveren van rapportages, analyseren van trends en het continue implementeren van verbetervoorstellen.

  • Het gevraagd en ongevraagd adviseren van het team en de Product Owner over alle aspecten aangaande registratie van ICT-componenten.

  • Opstellen en onderhouden van werkinstructies.

  • Continu verbeteren en automatiseren van processen in lijn met de doelstellingen van de organisatie.

  • Actief bijdragen aan samenwerking binnen het team.

Eisen

  • Maximaal uurtarief € 85,- all-in ex. BTW
    Interne inschaling: Schaal 10;

  • Aantoonbaar HBO werk- en denkniveau;

  • In de afgelopen 5 jaar minimaal 3 jaar aantoonbare ervaring als CMDB Specialist;

  • In de afgelopen 5 jaar minimaal 3 jaar aantoonbare ervaring met configuratiemanagement in een ITIL gedreven organisatie;

  • In de afgelopen 5 jaar minimaal 3 jaar aantoonbare ervaring met TOPdesk m.b.t. CMDB en Change management;

  • Goede beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift;

  • Rijbewijs B (i.v.m. mogelijk bezoek aan nevenlocaties).

Wensen en competenties

Wensen

  • Kennis en ervaring met Agile werken (25 punten);

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare ervaring bij non-profit organisaties (25 punten);

  • Aantoonbare ervaring met ITIL-processen in TOPdesk (25 punten);

  • Kennis en ervaring met verbetertrajecten op het gebied van Configuratiemanagement en CMDB (25 punten);

  • Prijs (30 punten).

Competenties

  • Samenwerken

  • Probleemoplossend vermogen

  • Analytisch denken

  • Resultaatgerichtheid

  • Leervermogen

  • Communicatieve vaardigheden

  • Innovatief vermogen

  • Pro actief werken

Organisatie en team

De ICT-organisatie van Waternet is ondergebracht in de afdeling Infrastructuur en Werkplek met 2 Solutions: Infrastructuur en Werkplek. De Solution waar je deel van uitmaakt is Werkplek, dat verantwoordelijk is voor alle digitale werkplekken aan de (circa 2300) medewerkers van Waternet met als doelstelling: “iedereen kan altijd en overal veilig werken”. Solution Werkplek bestaat uit 4 teams: Enable, Service, Support en Desktop. Zij bestaan in totaal uit 34 FTE. Je komt te werken in het Support team. Binnen de gehele afdeling I&W wordt Agile gewerkt, zowel met Scrum als Kanban.

Het Support team is naast het managen van onze leveranciers verantwoordelijk voor inkoop, productmanagement, Life Cycle Management, budgetbewaking en configuratiemanagement van alle Decentrale hardware van Waternet en het magazijn.

Gespreksinformatie

Data matchgesprek:    
9 september 2025 – 11:00 tot 12:30 uur Gesprekken vinden plaats via MS Teams

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

Overige informatie

  • Mogelijkheid tot verlenging bij detachering:  
    Ja. Er is bij detachering een maximale inhuurperiode van 48 maanden óf een opdrachtwaarde van maximaal €500.000,-

  • Plaats tewerkstelling:  
    Hoofdkantoor, Korte Ouderkerkerdijk 7 in Amsterdam en remote (minimaal 50% op kantoor)

  • Waternet hanteert de WNT norm.

  • Na de maximale inhuurperiode, zoals beschreven op pagina 1, dient er een minimale onderbreking van 6 maanden te zijn, voor er opnieuw werkzaamheden voor Waternet uitgevoerd mogen worden.

  • Offertes waar meer persoonsgegevens in staan dan alleen de voornaam en eerste letter achternaam worden terzijde gelegd.

Let op!: Deze functie is niet geschikt voor een zzp’er of zzp via intermediair

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur