Bekijk de opdracht ook op opdrachtinformatiemanagement.nl voor aanvullende ondersteuning binnen het vakgebied Informatiemanagement.

Business Analist EAM

Korte Ouderkerkerdijk 7, 1096 AC Amsterdam, Nederland

Sluit over 9 dagen
115 Noord-Holland

Begindatum:

1 sept 2025

Einddatum:

1 sept 2026

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

8 jul 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Beschrijving probleemstelling
Voor het scrumteam Enterprise Asset Management (EAM) in de Solution Assetdiensten zijn we op zoek naar Business Analist.

Omschrijving van de opdracht
De Business Analist (BA) kun je opvatten als de rechterhand van de Product Owner. De BA kent de organisatie van onze interne klanten en wordt op alle niveaus als waardevolle gesprekspartner ervaren. Hij of zij kent het assetmanagement proces in de beheer- en onderhoudsfase en de daarin gebruikte gegevens en systemen.

Je bent de intermediair tussen business (interne klanten en andere Scrum Teams) en het Scrum Team. Je schept duidelijkheid, bijvoorbeeld door het maken van (architectuur)producten als interfaceplaten of procesbeschrijvingen. Jouw focus ligt op de beheeren onderhoudsfase van de fysieke assets en het digitaliseren van deze gegevens. De BA kent de processen en de daarin gebruikte gegevens en systemen.

Je bent enthousiast over de Agile Scrum manier van werken. We verwachten een betrokken houding en input tijdens alle overleggen, zowel naar je teamleden als naar onze (interne) klanten. Tijdens onze refinement sessies en de uitwerking van de user stories verwachten we een open blik richting alle facetten van de oplossing. Je weet het probleem wat er ligt te vertalen naar backlog items.

Jouw positiviteit, nieuwsgierigheid, open houding maar vooral teamgerichte manier van werken, dragen daaraan bij. Je krijgt energie van samen een goed resultaat neerzetten.
Stakeholders overtuig je op een natuurlijke en krachtige manier, en je zet complexe situaties om in constructieve oplossingen die voor iedereen werken. Het modelleren van bedrijfsprocessen beheers je uitstekend, en je hebt ervaring met Agile- en Lean-methodieken. Niet onbelangrijk: je hebt passie voor je vak en gelooft dat persoonlijke groei de basis is voor succes. Dit draag je met trots uit en pas je toe in je werk, waarbij je elke dag opnieuw het verschil maakt.

Je dagelijkse werkzaamheden bestaan uit:

  • In samenwerking met de stakeholders de gewenste situatie van bedrijfsprocessen beschrijven en deze uitwerken naar voor het team duidelijke features en userstory’s

  • Het schrijven en toevoegen van requirements aan features en userstory's. Detailniveau: je bent in staat om de inhoud en impact van requirements, userstory's en features voor het team goed in te schatten. Als Business Analist schakel je met de Product Owner, Business, de IT solution teams, leveranciers en teamleden (ook van andere scrum teams).

  • In de aanloop naar de nieuwe sprint en tijdens de lopende sprint: het bij elkaar brengen van het team en de bij de userstory betrokken partijen.

  • Je hebt een vooruitziende blik bij het tot stand komen van nieuwe userstory's: Wat moet wie wanneer doen? Jij weet het! Vooral bij userstory's waar ook andere scrumteams en/of leveranciers bij betrokken zijn, is het maken van een inschatting voor de maakbaarheid en benodigde refinement heel belangrijk.

  • Samen met de Product Owner en het team draag je zorg voor het vastleggen en onderhouden van afspraken tussen klanten en andere scrumteams.

  • Maakt (impact)analyses; brengt risico's en kansen in kaart.

  • Maakt duidelijke architectuurplaten, interfaceplaten en procesbeschrijvingen

  • Het adviseren van de Product Owner en teamleden voor wat betreft het toevoegen van userstory's met een vooral technisch/functioneel karakter.

  • Het adviseren van de Product Owner voor wat betreft de prioritering van userstory's.

  • Het adviseren van de Scrum Master voor, aan de userstory's gerelateerde, extra benodigde kennis en inzet van mensen.

  • De business analist maakt zich de organisatie snel zelf eigen en is op alle niveaus een waardevolle gesprekspartner

  • Opleiden en bijstaan van de eindgebruikers en projectteam voor specifieke functionaliteiten.

Eisen

  • Maximaal uurtarief: € 115,- all-in, excl. BTW Interne inschaling: Schaal 11;

  • HBO werk- en denkniveau;

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring als business analist;

  • In de afgelopen 5 jaar minimaal 3 jaar ervaring lid van een Scrumteam;

  • Goede beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift;

  • Aantoonbare kennis en ervaring met het modelleren van bedrijfsprocessen;

  • Aantoonbare ervaring met plannen en coördineren van werkzaamheden;

Wensen en competenties

Wensen

  • Kennis en ervaring met het gebruik van Maximo (25p);

  • Kennis en ervaring van assetmanagement (25p);

  • Kennis en ervaring schrijven met het gebruik van User Stories (25p);

  • Kennis en ervaring met stakeholdermanagement (25p).

Beste Prijs Kwaliteit verhouding
30 punten Weging Prijs
100 punten Weging Kwaliteit

Competenties

  • Verbinden:
    medewerkers motiveren, verbinden en de samenwerking stimuleren zowel binnen als buiten het team.

  • Duidelijk communiceren:
    goed je eigen mening kunnen onderbouwen met heldere argumenten. Werkinstructies kunnen schrijven.

  • Innovatief:
    Innovatief zijn, ideeën verbeteren en probleemoplossend werken?

  • Analytisch:
    Breed analyseren en in staat om hoofd- en bijzaken te scheiden.

  • Vermogen om snel inzicht te krijgen in andere gebruikte applicaties binnen Waternet, ten gunste van het creëren van passende interfaces tussen deze applicaties en Maximo.

Organisatie en team

Beschrijving afdeling/team
Binnen de Solution Assetdiensten zetten vijf zelforganiserende scrumteams zich elke dag in om IT producten te beheren en ontwikkelen waarmee ze een data-gedreven Assetmanagement proces ondersteunen.

Dat doen we door onderdelen van de Assetmanagement-processen te digitaliseren en daarbij goed te luisteren naar wat onze klanten nodig hebben. Naast Solution Assetdiensten werken ook Solution Klantdiensten en Solution Informatiediensten aan de digitalisering van onze diensten.

Waternet werkt in de digitalisering met scrumteams en houdt voor de hele organisatie een drie wekelijkse sprintcadans aan.

Gespreksinformatie

Data matchgesprek:    
24 juli 2025 – 09:00 uur tot 14:00 uur
Gesprekken vinden op locatie plaats, gelieve hier rekening mee houden.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Overige informatie

  • Mogelijkheid tot verlenging bij detachering:  
    Ja. Er is bij detachering een maximale inhuurperiode van 48 maanden óf een opdrachtwaarde van maximaal €500.000,-

  • Plaats tewerkstelling:  
    Hoofdkantoor Waternet en vanuit huis

  • Waternet hanteert de WNT norm.

  • Na de maximale inhuurperiode, zoals beschreven op pagina 1, dient er een minimale onderbreking van 6 maanden te zijn, voor er opnieuw werkzaamheden voor Waternet uitgevoerd mogen worden.

  • Offertes waar meer persoonsgegevens in staan dan alleen de voornaam en eerste letter achternaam worden terzijde gelegd.

Let op!: Deze functie is niet geschikt voor een zzp’er of zzp via intermediair

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur