Bekijk de opdracht ook op opdrachtinformatiemanagement.nl voor aanvullende ondersteuning binnen het vakgebied Informatiemanagement.

Business Analist Sociaal Domein

Graaf Wichman 10, 1276 KB Huizen, Nederland

Sluit over 6 dagen
80 36 Noord-Holland

Begindatum:

1 aug 2025

Einddatum:

1 jan 2026

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

5 jul 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Wil jij bijdragen aan maatschappelijke opgaven en datagedreven werken binnen het sociaal domein? Wij zoeken een business analist die als schakel fungeert tussen beleid, uitvoering en IT/data.

Je werkt vanuit het datateam: een multidisciplinair team van data-analisten en data-engineers dat dashboards ontwikkelt in Power BI en ArcGIS. Samen brengen jullie belangrijke maatschappelijke vraagstukken in kaart en beantwoorden deze met heldere inzichten, bijvoorbeeld op het gebied van jeugdhulp, participatie of ondersteuning.

Opdracht
In deze  maanden ligt de nadruk op van de volgende werkzaamheden:

  1. Je haalt informatiebehoeften op bij beleidsmedewerkers, teamleiders en bestuurders en vertaalt deze naar heldere requirements.

  2. Je begeleidt implementaties van dashboards of informatiesystemen binnen de organisatie.

  3. Je organiseert en faciliteert sessies om dashboards te duiden, het gebruik te stimuleren en feedback op te halen.

  4. Je bent betrokken bij de inrichting van registratieprocessen, zodat de benodigde data op de juiste manier wordt verzameld.

  5. Je denkt mee over strategische informatievragen en adviseert over het gebruik van data in beleid en uitvoering.

  6. Je informeert wethouders over nieuwe ontwikkelingen uit het datateam en vertaalt hun informatiebehoeften naar concrete dataproducten.

  7. Je begrijpt de verschillende behoeftes en kunt deze vertalen naar procesoptimalisaties.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Uiterlijk beschikbaar per 1 augustus 2025 voor 36 uur per week;
  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar als business-analist bij een gemeente.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar als business-analist binnen het Sociaal Domein van de gemeente (benoem een duidelijk voorbeeld in het CV)
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met het ophalen en vertalen van requirements en het begeleiden van dataproducten binnen in de complexe en bestuurlijke omgeving van het Sociaal Domein(benoem dit duidelijk in het CV)
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met Power-BI, SQL, Python of andere datatools (benoem dit duidelijk in het CV)

Competenties

  • Je hebt goede analytische vaardigheden;
  • Je werkt gestructureerd en accuraat;
  • Je bent communicatief sterk en weet de relaties te onderhouden;
  • Je werkt graag samen binnen -en buiten het team;
  • Je bent goede match met onze kernwaarden: samenwerken, toegevoegde waarde, energie / werkplezier en resultaatgerichtheid.

Organisatie en team

Wij zijn er voor onze inwoners. Jouw bijdrage voor de inwoners, de samenleving en de organisatie wordt gezien en gewaardeerd. De lijnen zijn kort en Huizen is tegelijkertijd groot genoeg om impact te maken. We stimuleren jou om verantwoordelijkheid te nemen voor je werk en je krijgt volop ruimte om jouw talenten te ontdekken, in te zetten en te ontwikkelen. Fouten maken mag; leren en ontwikkelen zijn vanzelfsprekend onderdeel van werken in Huizen. Net als plezier! We waarderen goede ideeën en goed werk en zijn eerlijk over waar het beter kan. 

Als Business Analist Sociaal Domein werk je vanuit het datateam en vorm je de verbindende schakel tussen de organisatie en IT/data. Je beweegt je soepel tussen beleid, uitvoering en techniek, en zorgt dat wensen en behoeften uit de organisatie goed landen bij ontwikkelteams op het gebied van RPA, softwareontwikkeling en data. Daarbij heb je oog voor de onderliggende processen.

Je haalt informatie- en procesbehoeften op bij beleidsmedewerkers, teamleiders en bestuurders en vertaalt deze naar heldere informatievragen, functionele wensen of requirements. Je begeleidt implementaties, geeft uitleg over nieuwe inzichten of dashboards en zorgt dat gebruikersfeedback wordt opgepakt.

Je hebt een scherp oog voor kansen om processen te verbeteren of datagedreven te werken. Je begrijpt hoe het sociaal domein functioneert en weet wat stakeholders nodig hebben om goed geïnformeerde beslissingen te nemen. Daarnaast stem je regelmatig af met het bestuur en informeer je wethouders over relevante dataproducten en nieuwe ontwikkelingen vanuit het datateam. Je haalt hun informatiebehoeften op, onderzoekt informatiestromen en zorgt dat deze een plek krijgen binnen het team.

Je werkt in een dynamische omgeving met veel verschillende partijen en onderwerpen. Je schakelt soepel tussen strategie en uitvoering, en weet betrokkenen op natuurlijke wijze mee te nemen in veranderingen.

Gespreksinformatie

De fysieke gesprekken bij de gemeente zijn gepland op donderdag 24 juli 2025 tussen 10.00 uur en 12.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 23 juli 2025 bericht. De overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht geen fee in rekening bij de winnende leverancier. 

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg.

Overige informatie

  • De aanbestedende dienst vraagt om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG).

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de gemeente Huizen mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de gemeente Huizen. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is (ongeacht of dit een eenmanszaak of een BV is).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl of met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl of met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur