Raadhuisplein 1, 7901 BW Hoogeveen, Nederland
Begindatum:
1 sept 2025Einddatum:
1 mrt 2026Uren per week:
32 - 36Publicatiedatum:
25 jul 2025De gemeentecontroller maakt deel uit van de afdeling Directiestaf, dat de gemeentesecretaris ondersteunt en adviseert in zijn rol als adviseur van het college. Op deze afdeling werken de SWO-controller, gemeentecontrollers, internal audit en businesscontrollers nauw samen. Bovendien zijn er korte lijnen met collega's die de rollen van HR-, beleids-, informatie- en juridische controller vervullen.
De functie van gemeentecontroller is breed en onafhankelijk. Je neemt initiatief wanneer verbeteringen mogelijk zijn en ondersteunt de gemeentesecretaris en het college bij het doorvoeren van deze verbeteringen. Risico's worden gesignaleerd en je adviseert over de benodigde bijsturing.
Belangrijk is dat een gemeentecontroller een brede blik heeft, waarbij niet alleen financiële aspecten maar ook juridische, HRM- en beleidskwesties worden meegenomen. Financiële specialisatie heeft zijn plaats, net als andere disciplines binnen het team. Een accountant achtergrond is geen vereiste.
Taken van de gemeentecontroller omvatten onder andere:
Advisering over bestuurlijke en bedrijfseconomische risico’s: Je signaleert risico’s, adviseert het college via de gemeentesecretaris (gevraagd en ongevraagd) en initieert verbetertrajecten.
Organiseren en coördineren van de interne auditfunctie: Je bent verantwoordelijk voor het opstellen en uitvoeren van het jaarlijkse controleplan samen met je collega-controllers. Je geeft aanwijzingen aan de organisatie, stuurt het intern auditteam op inhoud aan en ziet toe op opvolging van aanbevelingen.
Bewaken van de controlmaatregelen: Je houdt toezicht op de werking van beheersmaatregelen (tweede lijn) en doet verbetervoorstellen. Je ziet toe op doelmatigheid, rechtmatigheid en doeltreffendheid van processen en beleid.
Risicomanagement: Je organiseert en borgt organisatiebreed risicomanagement, voert risicoanalyses uit en stuurt op een goede inrichting van werkprocessen.
Toezicht op P&C-documenten: Je adviseert over de opzet en inrichting van onder meer de kadernota, begroting, jaarstukken en tussentijdse rapportages.
Rapportages en rechtmatigheidsverantwoording: Je levert input voor de paragraaf bedrijfsvoering in de jaarstukken en de paragraaf Weerstandsvermogen op basis van risicoanalyses.
Escalatiebevoegdheid: Bij meningsverschillen over rapportages kun je via de gemeentesecretaris het college informeren en bij blijvend verschil de voorzitter van het college direct inlichten.
Het verstrekken van analyses, adviezen en verbetervoorstellen met betrekking tot sturing en beheersing, waarbij kaders en richtlijnen worden getoetst.
Toezicht houden op een doeltreffende en doelmatige bestuurlijke control-organisatie voor gemeentelijke taken, waarbij je adviseert en rapporteert aan de gemeentesecretaris en indien nodig de directie.
Voorstellen doen voor (de ontwikkeling van) kaderstellingen met betrekking tot het sturen en beheersen van de organisatie.
Periodiek onderzoek uitvoeren naar de doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van het bestuur van het college.
Samenwerken met de SWO-controller en de gemeentecontroller van de gemeente Hoogeveen aan plannen om de controlfunctie te verbeteren en indien nodig overleg organiseren.
Adviseren over aandeelhoudersbelang bij verbonden partijen vanuit een bestuurlijk perspectief.
Toetsing van college- en raadsvoorstellen.
Gedelegeerde controleverantwoordelijkheid (vanuit gem secretairs)
In deze rol is het van belang om een integrale benadering te hanteren, waarbij financiële expertise wordt gecombineerd met inzichten in andere relevante disciplines binnen de gemeentelijke context.
Wat vragen wij?
Je bent een stevige persoonijkheid die op basis van ruime ervaring, kennis en kunde weet wat van belang is voor gemeenten om verder in control te komen en te blijven;
Een afgeronde hbo- of academische opleiding bijvoorbeeld op het gebied van control, finance bestuurskunde of bedrijfseconomie;
Je hebt kennis van wat er op gemeenten afkomt en weet dit te vertalen in te nemen acties waardoor we niet voor verrassingen komen te staan;
Je hebt voldoende kennis van gemeentelijke P&C cycli;
Je kunt goed samenwerken met externe controle-instanties zoals accountant en provinciaal toezichthouder;
Je kunt, met behoud van de relatie, de belanghebbenden overtuigen van te nemen maatregelen en acties;
Je weet hoe het samenspel tussen raden, colleges en het ambtelijk apparaat werkt;
Up to date kennis van BBV is een pre;
Ervaring met gemeentelijke samenwerkingsverbanden is een pre.
Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als concern/gemeente controller bij een gemeente (50 punten);
Aantoonbare werkervaring met BBV in het afgelopen jaar. Benoem dit duidelijk in het CV (25 punten);
Aantoonbare werkervaring bij een geemeentelijk samenwerkingsverband (25 punten).
Analytisch vermogen;
Betrouwbaar;
Integriteit;
Oordeelsvorming;
Klantgerichtheid.
Samenwerkingsorganisatie De Wolden Hoogeveen (SWO) geeft met ruim 900 medewerkers uitvoering aan de gemeentelijke taken en verleent diensten aan ongeveer 80.000 inwoners van de twee gemeenten. Dit maakt ons de op één na grootste gemeentelijke organisatie in Drenthe. Daarnaast zijn wij een unieke organisatie door het werken voor 2 heel verschillende gemeenten. We zijn centraal gelegen en goed bereikbaar, zowel met de auto als het openbaar vervoer. Kijk voor meer informatie over onze organisatie op www.werkenbijdeswo.nl
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 7 augustus 2025, van 09:00 uur tot 17:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 6 augustus 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 13. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
Fee externe partij
De externe partij brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: maandag tot en met vrijdag.
Voor de zzp'er
De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen
Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.
Het overeengekomen tarief is van toepassing voor de gehele duur van de inzet van Professional. Aanpassing van het tarief is uitsluitend mogelijk na wederzijds overleg én mits er sprake is van detachering en kan slechts ingaan indien Inlener schriftelijk aan Opdrachtgever heeft bevestigd dat de tariefsaanpassing is goedgekeurd, met dien verstande dat verhogingen van het loon of andere arbeidsvoorwaarden, volgend uit de cao binnen de branche waarin Professional werkzaam is of bepaald door wetgeving, te allen tijde kunnen worden doorberekend.
Andere verhogingen zijn niet mogelijk aangezien deze als een wezenlijke wijziging gezien worden waarmee de oorspronkelijke uitvraag onrechtmatig wordt (voor meer informatie: zie https://www.pianoo.nl/nl/regelgeving/jurisprudentie/jurisprudentieoverzicht/type-opdracht/wezenlijke-wijziging).
Huidige/ zittende leverancier is uitgenodigd om deel te nemen aan deze aanbesteding.