Programma manager Zuid-Hollands Programma Landelijk Gebied

Zuid Hollandplein 1, 2596 AW Den Haag, Nederland

Sluit over 9 dagen
180 Zuid-Holland

Begindatum:

1 sept 2025

Einddatum:

30 jun 2026

Uren per week:

32

Publicatiedatum:

16 jul 2025

Omschrijving

De provincie werkt aan een Gebiedsprogramma Zuid-Holland Programma Landelijk Gebied inclusief een ambitieus projectportfolio. Daarnaast heeft het Rijk een budget van ca. € 180 mln. beschikbaar gesteld voor de uitvoering. Aan de provincies is gevraagd om via een gebiedsgerichte aanpak de naar de provincie vertaalde doelstellingen te gaan realiseren.

We onderscheiden drie kerngebieden: Veenweiden, Zuid-Hollandse Delta en Kust & Duinen. Binnen die kerngebieden liggen in het totaal 16 deelgebieden. Voor elk van die deelgebieden dient de komende jaren een breed gedragen en integraal uitvoeringsprogramma met concrete projecten te worden ontwikkeld en uitgevoerd.

Omschrijving van de opdracht

Als programmamanager ben je verantwoordelijk voor de aansturing van het programmateam, de coördinatie van de integrale gebiedsgerichte aanpak en de afstemming met aanpalende opgaven. Je bent het dagelijks aanspreekpunt voor externe partners, en de regieorganisatie Realisatie Transitie Landelijk Gebied (r-RTLG). Je vervult een verbindende rol tussen de organisatieonderdelen van het programma, te weten het Programma kernteam, de 3 Gebiedsteams en het Team Uitvoeringsorganisatie/ bedrijfsvoering. Ook leg je verantwoording af over de voortgang van het programma aan de coördinerend ambtelijk opdrachtgever en informeer en werk je samen met de coördinerend bestuurlijk opdrachtgever en de andere bestuurders wiens portefeuille inhoudelijk raakt aan het ZH-PLG. Je geeft leiding aan het Programma kernteam en werkt nauw samen met onder andere de drie gebiedsmanagers van de kerngebieden en de manager van de uitvoeringsorganisatie van het ZH-PLG.

Er is sprake van een functie waarin de functiehouder verantwoordelijk is voor het verder concretiseren van de koers voor het ruimtelijk beleid van de provincie en het leggen van verbinding tussen de organisatieonderdelen van het programma. Daarmee is de indeling in de functiefamilie Proces & Realisatie aan de orde. De functiefamilie Proces & Realisatie ontwikkelt, geeft vorm aan en realiseert een maatschappelijke opgave en/of organisatiedoelstellingen en/of ondersteunt hier (direct) bij.

Als programma manager ZH-PLG voer je de regie op strategisch complexe en omvangrijke organisatorische, sectorale, bestuurlijke en/of maatschappelijke aandachtsgebieden, stuurt en verbindt politiek-bestuurlijke maatschappelijke vraagstukken en ontwikkelingen en verbindt en beïnvloedt richtinggevend in- en externe politiek-bestuurlijke en maatschappelijke stakeholders.

Je beschikt over diepgaand inzicht in sociaal maatschappelijke, financieel-economische en politiek-bestuurlijke aangelegenheden (WO werk- en denkniveau). Als programmamanager ZH-PLG heb je grote invloed en sturing op de doeltreffendheid van de strategie en daarbij invloed op de brede positionering van de provinciale organisatie in de externe omgeving. Je voert de regie op het proces en de realisatie voor strategisch complexe én omvangrijke organisatorische, sectorale, bestuurlijke of maatschappelijke aandachtsgebieden en speelt in op (inter)nationale maatschappelijke en/ of politiekbestuurlijke ontwikkelingen. Je beïnvloedt in-/ extern richtinggevend standpunten op de eigen aandachtsgebieden op sectoraal, politiek-bestuurlijk en/ of maatschappelijk niveau.

Informatie over de programmaomgeving:

  • Je werkt aan een programma met veel bestuurlijke dynamiek.

  • Je beheert een programmabudget van € 180 mln.

  • Je verbindt actief beleidsontwikkeling met waar de realisatie in gebieden tegen aan loopt en draagt hiermee bij aan realisatiekracht van de provincie.

  • De impact van dit programma op het Zuid-Hollandse landelijk gebied en haar inwoners is groot. Je maakt een impact voor ruim 3,6 miljoen inwoners van ZuidHolland.

  • Je hebt een autonome rol. Zowel richting bestuur, richting de ambtelijke organisatie en richting de betrokken externe partners. Hierdoor heb je veel vrijheid in je werk.

  • Je werkt dicht op het hart van het openbaar bestuur.

Werkzaamheden:

  • Coördineren van de uitvoering van het programma ZH-PLG en de deelgebiedsprogramma’s door het aansturen van het programma kernteam en de kerngebiedsmanagers;

  • Opstellen van een integraal afwegingskader en uitvoeringsorganisatie met daarin onder andere de programmadoelen en gewenste resultaten, inclusief een (meerjarige-) begroting;

  • Voorbereiden van besluitvorming in het ambtelijk en bestuurlijk opdrachtgevers overleggen van het ZH-PLG;

  • Adviseren van en afstemmen met het en r-RTLG van het Rijk en IPO;

  • Monitoren en verantwoording afleggen over tijdige uitvoering van het programma landelijk gebied;

  • Anticiperen op landelijke en regionale (bestuurlijke) dynamiek om binnen veranderende kaders strategisch koersvast te blijven;

  • Stimuleren van een lerende aanpak over alle onderdelen van de programmaorganisatie heen.

Kandidaat omschrijving

Je bent een verbindende manager met een visie op wat nodig is om de doelen in het landelijk gebied te realiseren en ziet in welke veranderingen dat vraagt in de organisatie. Je beschikt over het vermogen om de strategische doelstellingen van het ZH-PLG te begrijpen en regie te voeren op de realisatie daarvan. Je stuurt zowel op het bereiken van doelen als op draagvlak. Je stimuleert een cultuur waarin samenwerken en leren van elkaar centraal staan. Daarnaast kan je je goed manoeuvreren in een politiekbestuurlijke omgeving en behoud je een helikopterview in een complexe omgeving.

Eisen

Door het indienen van een inschrijving verklaart de Inschrijver zich akkoord met alle hieronder genoemde eisen:

  1. Beschikbaarheid:
    De aangeboden kandidaat is gedurende de periode van 1 september 2025 tot 30 juni 2026 beschikbaar voor gemiddeld 32 uren per week voor de voorbereiding uitvoering en realisatie van het project en is flexibel inzetbaar. De kandidaat moet op 1 september 2025 kunnen starten, of in onderling overleg op een ander te bepalen datum;

  2. Vormvereiste CV:
    De inschrijver heeft de Curriculum Vitae van de kandidaat uitsluitend beschreven in bijgevoegd ‘Invulformulier Kwaliteit DOS-2025-0002771’ en toegevoegd in tabblad ‘aanmelding’ op het aanbestedingsplatform. Alleen CV’s die in het aangeboden format worden ingevuld, worden beoordeeld.
    NOOT apart bijgevoegde CV’s (zoals in eigen format) worden niet meegenomen in de beoordeling;

  3. Vormvereiste invulformulier Kwaliteit:
    Per subcriterium staat voorgeschreven hoeveel A4 u ervoor mag gebruiken in het ‘Invulformulier Kwaliteit DOS-2025- 0002771 Bevat uw uitwerking meer dan het gestelde maximum aantal pagina’s, dan worden de pagina’s die meer zijn dan het gestelde maximum niet beoordeeld;

  4. Vormvereiste Tarief:
    Bijlage ‘Invulformulier Uurtarief DOS-2025-0002771’ wordt ingevuld en apart bijgevoegd in tabblad “aanmelding” op het aanbestedingsplatform;
    BELANGRIJK: Uurtarief mag ENKEL ingevuld worden in het voornoemde ‘Invulformulier Uurtarief DOS-2025-0002771 zodat de kwaliteit beoordeeld kan worden zonder kennis van het Uurtarief;

  5. Bandbreedte opdrachtwaarde en integrale uurtarief:
    Het aangeboden uurtarief bedraagt in het ‘Invulformulier Uurtarief DOS-2025-0002771 minimaal €170,00 en maximaal €180,00 exclusief BTW, inclusief alle overige kosten, bijvoorbeeld reis- , verblijf-, telefoon- en parkeerkosten;

  6. Kennis en expertise:
    Uit het ‘Invulformulier Kwaliteit DOS-2025-000277’ blijkt minimaal dat de kennis en expertise van de aangeboden kandidaat aantoonbaar en verifieerbaar is (middels opleidingen, cursussen, werkervaring) beschikt over:

    • WO werk/denkniveau op het gebied programmamanagement;

    • Minimaal 10 jaar voor deze functie relevante werkervaring;

    • Kennis van en ervaring met het functioneren van openbaar bestuur en de daarmee samenhangende besluitvormingsprocessen;

    • Aantoonbare ervaring met leidinggeven aan een team van minimaal 3 FTE in een politiek-bestuurlijke omgeving;

    • Aantoonbare en relevante ervaring met opstarten en het monitoren van nieuwe beleidsprogramma’s;

  7. Verklaring omtrent gedrag (VOGnp):
    De inschrijver zal in het geval deze de opdracht gegund krijgt een VOGnp van de kandidaat aanleveren via het aanbestedingsplatform binnen 4 weken na definitieve gunning. Het aanvragen van de VOGnp kan inschrijver zelf doen of hiervoor een dienstverlener inschakelen.
    Uitgangspunten hierbij zijn:

    • Provincie Zuid-Holland ondertekent het aanvraagformulier voor de VOG niet. Raadpleeg voor instructies hierover hoofdstuk 2 van het openbare document Aanvraagformulier Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG);

    • Selecteer bij de aanvraag het algemeen screeningsprofiel als uitgangspunt. Aanvullend vinkt u, op basis van de aard van de toekomstige werkzaamheden, de relevante risicogebieden aan.

Wensen en competenties

Wensen

  • Een afgeronde WO opleiding in de richting van Management
    (Max. te behalen punten: 30 punten):

    • Een afgeronde relevante cursus op WO niveau in de richting van Projectmanagement (10 punten);

    • Een afgeronde WO bachelor opleiding in de richting van Projectmanagement (20 punten);

    • Een afgeronde WO master opleiding in de richting van Projectmanagement (30 punten).

  • Mate van aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als Projectleider/ manager
    (Max. te behalen punten: 30 punten);

    • Tussen 1 en 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als Projectleider/Manager (10 punten);

    • Meer dan 3 en minder dan 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als Projectleider/Manager (20 punten);

    • 5 jaar of meer aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als Projectleider/Manager (30 punten).

  • Mate van aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar in bestuurlijk politieke omgeving
    (Max. te behalen punten: 30 punten);

    • Tussen 1 en 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als Projectleider/Manager (10 punten);

    • Meer dan 3 en minder dan 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als Projectleider/Manager (20 punten);

    • 5 jaar of meer aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als Projectleider/Manager (30 punten).

  • Subgunningscriterium Uurtarief
    Totaal aantal te behalen punten voor het subgunningscriterium Uurtarief: 10. Voor het bepalen van de score voor het uurtarief wordt de volgende formule gehanteerd:

    maximale punten uurtarief – ((aangeboden uurtarief – minimale toegestane uurtarief) x (maximale punten uurtarief / (maximale toegestane uurtarief - minimale toegestane uurtarief)) = score prijs.

    Het aangeboden uurtarief bedraagt minimaal €170,00 en maximaal €180,00 exclusief BTW (inclusief alle overige kosten) en bij elke Euro hoger dan €180,00, geldt een mindering van 1 punt.

    De Balkenende norm op jaarbasis is in 2025 €246.000,-. Daarom mag (gerekend op jaarbasis) nooit meer betaald worden dan €246.000,- excl. BTW.

EMVI: Prijs-Kwaliteitverhouding
PZH hanteert het gunningcriterium ‘Economisch Meest Voordelige Inschrijving (EMVI) - variant de Beste Prijs-Kwaliteitverhouding (PKV)’. De verhouding voor deze uitvraag is conform onderstaande:

  • Kwaliteit 90 punten

  • Uurtarief 10 punten

Competenties

  • Leiderschap;

  • Communicatievaardigheden;

  • Goede verbinder;

  • Organisatorisch sterk;

  • Relatiesterk.

Organisatie en team

De provincie is gestart met het Zuid-Hollands Programma Landelijk Gebied (ZH-PLG) om de opgaven in het landelijk gebied integraal en gebiedsgericht aan te pakken. Met dit programma wil de provincie de doelen in het landelijk gebied bereiken voor natuur (VHR en stikstof), voor water (KRW, Nitraat- en Grondwaterrichtlijn), klimaat, landbouw en landgebruik (volgend uit het Klimaat- en Coalitieakkoord).

Gespreksinformatie

Geplande datum verificatiegesprek
Woensdag 30 juli 2025 van 11:00 - 12:00 uur
Donderdag 31 juli 2025 van 15:00 - 16:00 uur
Microsoft Teams

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Aanvullende informatie

  • Verlenging:
    4 keer 6 maanden tegen dezelfde tarieven en voorwaarden.

  • Beschikbaarheid:

  • Vormvereiste CV:

  • Tarief:

Let op!: Met de inwerkingtreding van de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties en het vervallen van de VAR-verklaring is er risico ontstaan bij de aanbestedende diensten met betrekking tot schijnzelfstandigheid en de afdracht van belastingen. Om dit risico te beperken vragen wij bij inzet van ZZP’ers de modelovereenkomst te ondertekenen door de in te zetten ZZP’er. In dit kader stelt de aanbestedende dienst nadrukkelijk dat:

  • Opdrachtnemer als zelfstandige werkzaamheden verricht en expertise heeft op het gebied van de voorliggende verder omschreven werkzaamheden en bereid is deze buiten dienstbetrekking ten behoeve van de Opdrachtgever te verrichten;

  • Als gevolg van het voornoemde geen hiërarchische aansturing zal plaatsvinden;

  • Opdrachtnemer over eigen apparatuur beschikt voor de uitvoering van zijn/haar werkzaamheden;

  • Opdrachtgever en Opdrachtnemer uitsluitend met elkaar wensen te contracteren op basis van een overeenkomst van opdracht in de zin van artikel 7:400 e.v. BW;

  • Opdrachtgever en Opdrachtnemer uitdrukkelijk niet beogen een arbeidsovereenkomst aan te gaan in de zin van artikel 7:610 e.v. BW;

  • Opdrachtgever en Opdrachtnemer uitdrukkelijk niet beogen een aanstelling in dienst van Opdrachtgever in de zin van artikel 1 Ambtenarenwet jo. B.1 CAP tot stand te laten komen.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Leya Schoonderwoerd via 06 43 60 79 99 / leya.schoonderwoerd@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Leya Schoonderwoerd
Leya Schoonderwoerd
Opdracht Adviseur