Bekijk de opdracht ook op opdrachtinformatiemanagement.nl voor aanvullende ondersteuning binnen het vakgebied Informatiemanagement.

Projectmanager WOO

Archimedeslaan 6, 3584 BA Utrecht, Nederland

Sluit over 6 dagen
110 16 Utrecht

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

16

Publicatiedatum:

3 jul 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

De Provincie heeft voor de Woo een project gedraaid om alle facetten van de Woo in te bedden in de organisatie. Hier zijn grote vorderingen mee gemaakt. Het project loopt sinds 2022, staat en is opgezet door een kwartiermaker WOO en voortgezet door een projectmanager. Voor het vervolg van het project Woo zoeken wij een projectmanager die verantwoordelijk is voor het voortzetten van het project, d.w.z. de voortgang monitoren, het projectplan bewaken, de realisatie verantwoorden, het budget bewaken en communicatie naar de organisatie te verzorgen. Kennis van de Wet open overheid en de implicaties daarvan voor provincies is een pre. Van de projectmanager wordt verwacht dat deze het bestaande project voortzet, waarbij vaardigheden op het vlak van projectbeheersing en communicatie met de stakeholders van belang zijn.

Er zijn diverse werkpakketten gedefinieerd die door het Woo projectteam al afgerond zijn, geïmplementeerd worden of nog gestart moeten worden. Daarbij moet je o.a. denken aan werkpakketten zoals:

  • Bewustwording en gedragsverandering m.b.t. onze organisatie;

  • Invoering van actieve openbaarmaking van de informatiecategorieën;

  • Werkprocesverbetering van de Woo-verzoeken;

  • Invoering van een Woo-contactpersoon in onze organisatie;

  • Essentiële zaken vanuit een informatiehuishoudingsperspectief afgeleid van een architectuurvisie en Woo vereisten.

Resultaat
Het projectteam richt zich bij de projectuitvoering op veranderingen op het gebied van beleid, gedrag, organisatie, processen en het realiseren van de benodigde informatiemiddelen.

Van jou verwachten we stakeholdermanagement, d.w.z. het afstemmen en voorbereiden van stuurgroepbijeenkomsten, managementoverleggen en portefeuilleoverleggen om informatie te delen, acties en besluiten vast te stellen en in gesprek te gaan over de Woo. Daarnaast houd je ook de rest van de organisatie op de hoogte van de voortgang.

Je hebt daarbij contact met zowel de stakeholders als de projectmedewerkers op het vlak van de projectvoortgang en informatiehuishouding. Je communicatieve vaardigheden en politieke sensitiviteit zijn dan ook belangrijk.

Een bijzonder en belangrijk aandachtspunt vormt het vastleggen, monitoren en sturen op de financiële aspecten zoals projectbudget, besteding en verantwoording aan de stuurgroep en de SIM IV als ambtelijke opdrachtnemer. Inzicht en resultaatgericht sturen is daarbij belangrijk.

Je rapporteert aan de projectstuurgroep. Het project valt onder de verantwoordelijkheid van een gedeputeerde (bestuurlijk opdrachtgever), de concernmanager Bedrijfsvoering (ambtelijk opdrachtgever) en de Strategisch inhoudelijke manager Informatievoorziening (SIM IV) (ambtelijk opdrachtnemer uit de organisatie).

Je werkt nauw samen met de ambtelijk opdrachtnemer.

Voor het uitoefenen van de opdracht wordt vanuit de provincie Utrecht verwacht dat de opdrachtnemer haar eigen (ICT)middelen inzet.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als projectmanager/leider binnen de publieke sector;
  • Aantoonbare werkervaring met methodieken als Prince2, IPMA, PMBOK, MSP, financiele monitoring, rapportage en sturing, geef hiervan een aparte toelichting in het cv waarin 2 succesvol afgeronde projecten worden genoemd.
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met informatievoorziening binnen (middel)grote overheidsorganisaties (1000+ medewerkers) vergelijkbaar met de provincie Utrecht;

Wensen en competenties

Wensen

  • Je hebt een proactieve werkhouding

  • Je bent kwaliteits- en resultaatgericht

  • Je bent flexibel

  • Je weet jouw omgeving te enthousiasmeren en je kunt stakeholders meenemen

  • Je zoekt de verbinding met de gebruikers, de leveranciers en je collegas

Functiewensen (gespreksronde)
Persoonlijke eigenschappen 200/100/50/0

  1. Je hebt een proactieve werkhouding

  2. Je bent kwaliteits- en resultaatgericht

  3. Je bent flexibel

  4. Je weet jouw omgeving te enthousiasmeren en je kunt stakeholders “meenemen”

  5. Je zoekt de verbinding met de gebruikers, de leveranciers en je collega’s

Vaardigheden 200/100/50/0

  1. Je hebt een uitstekende beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift

  2. Je hebt sterke, breed inzetbare projectmanagement vaardigheden

  3. Je hebt overtuigingskracht

  4. Je bent analytisch sterk

Kennis 300/200/100/0

  1. Je hebt kennis van projectmanagementmethodieken

  2. Je hebt kennis van financiële verantwoording over projecten in een overheidsorganisatie

  3. Je hebt kennis van inkooptrajecten (aanbesteden) en weet hierover te schakelen met leveranciers

Competenties

  • Organisatiebewust: de aangeboden kandidaat is in staat om op verschillende niveaus gesprekspartner te zijn in de organisatie. Hierbij heeft hij de organisatiedoelen helder voor ogen en weet deze te verbinden aan de projectopdracht. Zo creeert de kandidaat dragvlak voor de verandering.

  • Besluitvaardig: de aangeboden kandidaat is in staat om op basis van de vastgestelde uitgangspunten in het project weloverwogen koers uit te zetten en besluiten te nemen dan wel gemotiveerd voor te leggen aan het daartoe bevoegde management.

  • Communicatief: de aangeboden kandidaat is sterk in zijn eigen communicatie maar is ook actief luisterend naar alle stakeholders. Zo worden kansen geidentificeerd, zorgen of belemmeringen geadresseerd en risicos helder geinventariseerd.

Organisatie en team

Utrecht is een provincie om trots op te zijn. Gevarieerd, bruisend en met een rijke historie. Met veel verschillende levensstijlen, culturen en persoonlijke voorkeuren. Onze regio is een topregio met een innovatieve kenniseconomie. Het is onze opgave om de aantrekkelijkheid van onze provincie te vergroten en groei zo te faciliteren dat de kwaliteit van onze ruimte behouden blijft. Samen met inwoners, bedrijven, organisaties en andere overheden werken het provinciebestuur en medewerkers met enthousiasme en daadkracht aan een gezonde en duurzame leefomgeving. Wij willen dat iedereen in de provincie Utrecht fantastisch woont, werkt en leeft. Daarom zorgen wij voor een goede balans tussen groen en groei. Per 1 mei 2022 is de Wet open overheid (Woo) in werking getreden. De Woo is bedoeld om overheden transparanter te maken en moet ervoor zorgen dat overheidsinformatie beter vindbaar, uitwisselbaar, eenvoudig te ontsluiten en goed te archiveren is.

Het project valt onder de verantwoordelijkheid van een gedeputeerde (bestuurlijk opdrachtgever), de concernmanager Bedrijfsvoering (ambtelijk opdrachtgever) en de Strategisch inhoudelijke manager Informatievoorziening (SIM IV) (ambtelijk opdrachtnemer uit de organisatie). Je werkt nauw samen met de ambtelijk opdrachtnemer.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 16 juli 2025, van 11:00 uur tot 15:00 uur. De gesprekken zullen digitaal via MS Teams plaatsvinden. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 15 juli 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van Flextender. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur