thumbnail
thumbnail

Persvoorlichter

Archimedeslaan 6, 3584 BA Utrecht, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen
100
28-32 Utrecht

Begindatum:

1 nov 2024

Einddatum:

1 aug 2025

Uren per week:

28-32

Publicatiedatum:

28 sept 2024

Organisatie
Utrecht is een provincie om trots op te zijn. Gevarieerd, bruisend en met een rijke historie. Met veel verschillende levensstijlen, culturen en persoonlijke voorkeuren. Onze regio is een topregio met een innovatieve kenniseconomie. 

Het is de taak van Provincie Utrecht de aantrekkelijkheid van onze provincie te vergroten en groei zo te faciliteren dat de kwaliteit van onze ruimte behouden blijft. Samen met inwoners, bedrijven, organisaties en andere overheden werken het provinciebestuur en medewerkers met enthousiasme en daadkracht aan een gezonde en duurzame leefomgeving. Wij willen dat iedereen in de provincie Utrecht fantastisch woont, werkt en leeft. Daarom zorgen wij voor een goede balans tussen groen en groei.

We zoeken een persvoorlichter die met één van onze woordvoerders gaat samenwerken om journalisten adequaat en zorgvuldig van informatie te voorzien. Je werkt samen met de woordvoerder aan bestuurlijke dossiers die veel aandacht krijgen van lokale, regionale en landelijke media en vakpers. Denk daarbij aan (online) kranten, radio- en tv-programma’s. De onderwerpen die spelen vallen onder het thema ‘toekomst landelijk gebied’ en gaan bijvoorbeeld over het Utrechts Programma Landelijk Gebied, de Gebiedsgerichte Aanpak voor de transitie in het landelijk gebied, natuur en landbouw, biodiversiteit, fauna (waaronder wolven) en bossen.

Je werkt vanuit het team van woordvoerders, dit team kenmerkt zich door goede collegiale verhoudingen en openheid. Humor en relativeringsvermogen zorgen voor een fijne werksfeer.

Je begrijpt wat nieuws is en hebt daar veel interesse in, je snapt politieke gevoeligheid. Een netwerk in de media is een pré. Je kunt je dossiers snel eigen maken en weet feitelijke informatie snel en helder te vergaren en samen te vatten. Je weet hoofd- van bijzaken te scheiden. Met jouw expertise kun je adviseren op het gebied van communicatie en mediawoordvoering. Je draagt daarmee bij aan heldere informatievoorziening aan journalisten, die bij communicatie voor onze  inwoners, stakeholders en doelgroepen een belangrijke schakel zijn. Je werkt dagelijks samen met de woordvoerder, met andere collega-communicatieadviseurs en met inhoudelijke collega’s die expert zijn op de verschillende onderwerpen. De bestuurlijk politieke onderwerpen worden door de woordvoerder van de gedeputeerde opgepakt en afgehandeld.

Opdracht
Wat ga je doen?

Als persvoorlichter ben je verantwoordelijk voor het verzamelen en verwerken van informatie over verschillende onderwerpen. Deze informatie, vaak van technisch inhoudelijke aard, is bedoeld om persvragen te beantwoorden. Dat doe je samen met de woordvoerder van de gedeputeerde. Van de informatie maak je heldere boodschappen, vragen en antwoorden. Deze kunnen we meegeven aan journalisten of kunnen we publiceren in een persbericht of in andere content, op onze website of social media kanalen.

Je vertaalt ingewikkelde beleidstaal naar een communicatief verhaal dat bruikbaar is voor verschillende doelgroepen, communicatiekanalen en momenten. Je verzorgt samen met de woordvoerder de input voor de interviews, voor tv-, of radio-optredens.

Je voert regelmatig overleg met de woordvoerder en adviseert over pers- en publiciteitsmomenten, vorm en inhoud. Daarbij adviseer je ook over het gebruik van social media, en bereid je teksten, fotografie en filmpjes voor die onderdeel zijn van de mediastrategie. Ook het organiseren van persevents behoort tot je taken.

Als onderdeel van het corporate communicatieteam zorg je ervoor dat de boodschap van de provincie Utrecht op een heldere en consistente manier naar het brede publiek wordt gebracht. Dit doe je niet alleen, dit doe je samen met de woordvoerder en ook met Team Media dat de corporate website en socials beheert.

Je bent verantwoordelijk voor onder andere de volgende werkzaamheden:
- Je verzamelt informatie die we aan journalisten willen aanbieden en werkt deze uit in communicatieboodschappen en mogelijke vragen en antwoorden (Q en A’s);
- Je bereidt de beantwoording van vragen van journalisten voor;
- Je schrijft en redigeert (pers)berichten, Q en A’s en content voor onze website en social media;
- Je verzorgt fotografie en video’s bij pers- en nieuwsberichten;
- Je verstrekt feitelijke informatie aan de pers om vragen te beantwoorden, in afstemming met de woordvoerder;
Je adviseert over onderwerpen en informatie die je als kans ziet om te publiceren via ons corporate format, persberichten, woordvoering, interviews, website en social mediakanalen.

Wie ben jij?
Je weet mensen aan je te binden en hebt een natuurlijke overtuigingskracht die enthousiasme bij collega’s opwekt. Je bent een samenwerker ‘pur sang’. We zoeken een collega met organisatiesensitiviteit en een goed gevoel voor timing, tone of voice en humor. Je beschikt over sterke mondelinge en schriftelijke overtuigingskracht. Je hebt een scherpe blik en proactieve houding. Je krijgt te maken met de hectiek van actualiteiten die spelen in de media, daar ga je relaxed mee om en je laat je niet alleen maar door de waan van de dag regeren.

Wie zoeken wij?
De ideale kandidaat heeft actuele ervaring met persvoorlichting in een politiek bestuurlijke omgeving. Je bent een kei in het verwoorden van complexe inhoudelijke onderwerpen in begrijpelijke taal. Je bent in staat om nieuwe thema’s je snel eigen te maken.

Je kunt daarnaast uitstekend content op maat maken voor de verschillende social mediakanalen. Je weet hoe je moet opereren in grotere en complexe organisaties. Die ervaring heb je opgedaan binnen de overheid of het bedrijfsleven.

Je bent een doorpakker: je krijgt dingen voor elkaar in je tactische aanpak en je praktische manier van werken. Je bent hands-on, flexibel en draait waar nodig mee onder hoge druk. Op de juiste momenten kun je afstand nemen, prioriteren en handelen.

  • Aantoonbare actuele ervaring als journalist of in tactische communicatie-advisering.

  • Ervaring met journalisten en publiciteit via social media.

  • Uitstekende beheersing van het Nederlands in woord en geschrift en een vlotte pen.

  • Goede adviesvaardigheden.

  • Slagvaardig, stressbestendig en kan zowel zelfstandig als in teamverband werken.

  • In het bezit van overtuigingskracht vanuit het vakgebied.

Vereisten / knock-outcriteria
1. Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
2. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als journalist, persvoorlichter of communicatieadviseur;
3. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in een journalistieke of politiek bestuurlijke omgeving;
4. Minimaal beschikbaar voor 28 uur per week;

Gunningscriteria (weging, totaal 100 punten)
5. Een afgeronde HBO of WO opleiding in communicatie of journalistiek of een HBO- of WO-opleiding met 3 jaar werkervaring (30 punten);
6. Uurtarief van maximaal € 100,- exclusief btw en inclusief reiskosten woon- werkverkeer (20 punten);
7. Uitstekende schrijfvaardigheid, aan te tonen door middel van een motivatie bij de reactie op deze vacature én minimaal 1 voor web geschreven tekst inclusief bronvermelding (de motivatiebrief en web tekst moet als een document met het cv worden aangeboden) (50 punten);

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk: hybride (in overleg), minimaal 2 tot 3 dagen op kantoor.

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op vrijdag 18 en maandag 21 oktober 2024. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 16 oktober bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Voor de zzp'er

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Opdracht Adviseur

Ben jij de Persvoorlichter die deze organisatie zoekt?

Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.