Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Financieel adviseur verbonden partijen

Luttenbergstraat 2, 8012 EE Zwolle, Nederland

Sluit over 10 dagen
135 16-24 Overijssel

Begindatum:

1 sept 2025

Einddatum:

1 mrt 2026

Uren per week:

16 - 24

Publicatiedatum:

8 aug 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

De opdracht is ter vervanging van een (bestaande) vacature. Is voor de duur van 6 maanden, maar kan 2x met 3 maanden worden verlengd. De omvang van de opdracht is 16 uur per week, kan in overleg tot 24 uur per week worden uitgebreid. Als gebruik wordt gemaakt van de optie om werkzaamheden uit te breiden.

De opdracht bestaat uit de volgende werkzaamheden:

  • Accounthouderschap RBT: advisering Gedeputeerde Staten / portefeuillehouder, organiseren en schrijven van stukken tbv besluitvorming over opheffen van de gemeenschappelijke regeling, deelname aan werkgroep voor opheffing van de gemeenschappelijke regeling, intern coordineren van advisering vanuit de verschillende disciplines (control/financien, juridisch, subsidie, bestuursadviseur).
  • Adviseren van accounthouders van gemeenschappelijke regelingen (SSC ONS, Omgevingsdienst IJsselland, omgevingsdienst Twente, Technology Base, Nationale Databank Flora en Fauna): Adviseren over governance en financiele vraagstukken. Adviezen worden opgesteld vanuit de eigenaarsrol van een verbonden partij. Het is aan de accounthouder om deze te verwerken in de integrale advisering.
  • Regie op uitvoering risicomanagement door accounthouders van alle verbonden partijen en het verder ontwikkelen van bijhorende systematiek en werkwijze. Hierbij word je ondersteund door een van de collega's uit het team.In dit kader signaleer je risico's bij verbonden partijen en adviseer je accounthouders over beheersmaatregelen. Je ontwikkelt en beheert handreikingen die collega's kunnen gebruiken voor het accountbeheer van verbonden partijen.

In overleg, bij gebleken ervaring en geschiktheid van een kandidaat, kunnen de volgende werkzaamheden worden toegevoegd:

  • Plv. secretaris van de aandeelhouderscommisssie van Enexis.: Afstemmen van voortgang met Bestuurlijke Zaken van Enexis in besluitvormingsprocessen waar aandeelhouders bij betrokken zijn, adviseren van de voorzitter van de Aandeelhouderscommissie, bij afwezigheid vervangen van de secretaris van de AHC, tevens voorzitter van het ambtelijk overleg (P4) van accounthouders en soms vertegenwoordigers van Enexis .
  • Mede-accounthouder van Enexis; Opstellen van annotaties voor agenda en bijhorende stukken voor de besluitvorming, deelname aan ambtelijk (voor)overleg van de AHC ("P4-overleg"), advisering van portefeuillehouder en Gedeputeerde Staten over/in hun rol als aandeelhouder van Enexis / lidmaatschap van de Aandeelhouderscommissie.

Eisen

  • Een maximum uurtarief van 135,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer en werk-werkverkeer;
  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau richting bestuurskunde, bedrijfseconomie of bedrijfskunde;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met verbonden partijen, gemeenschappelijke regelingen of governance in publieke sector (benoem dit expliciet in het cv);
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met verbonden partijen, gemeenschappelijke regelingen of governance in publieke sector (benoem dit expliciet in het cv);
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met risicomanagement in publieke of semi-publieke organisaties (benoem dit expliciet in het cv);
  • Beschikbaar voor minimaal 24 uur per week;
  • Bereid regelmatig te reizen binnen Overijssel en daarbuiten en bereid om in de regel 2 dagen in de week (maandag en donderdag) op het provinciehuis aanwezig te zijn;
  • Bereid om de verklaring van geheimhouding / insiders regeling van de AFM te ondertekenen;
  • Aantoonbare werkervaring met BBV en Wet gemeenshappelijke regelingen.

Wensen en competenties

Wensen

  • Werkervaring (25 punten)
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar met gemeenschappelijke regelingen, private verbonden partijen en risicomanagement (benoem dit expliciet in het cv) (20 punten);
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar met advisering Provinciale Staten, college of directie van organisaties met vergelijkbare complexiteit (15 punten);
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar met BBV en de BBV-notities over verbonden partijen, Wgr, vennootschapsrecht, beleid rond verbonden partijen en financiele analyses verbonden partijen (benoem dit expliciet in het cv) (15 punten);
  • Uurtarief < 100,- (excl. btw/reiskosten) (15 punten).

Competenties

  • Analytisch vermogen: Complexe governance- en financiele structuren kunnen doorgronden en risico's identificeren;
  • Adviseren: Heldere, gefundeerde adviezen formuleren voor verschillende niveaus (ambtelijk tot bestuurlijk);
  • Bestuurlijke sensitiviteit: Begrijpen van politiek-bestuurlijke dynamiek en democratische processen;
  • Samenwerken: Effectief opereren in multidisciplinaire teams en netwerken;
  • Communiceren: Mondeling en schriftelijk kunnen communiceren op alle niveaus;
  • Organisatiesensitiviteit: Inzicht in verschillende organisatieculturen (publiek, semi-publiek, privaat).
  • Risicomanagement: Systematisch risico's kunnen identificeren, analyseren en beheersmaatregelen ontwikkelen;
  • Integriteit: Omgaan met vertrouwelijke informatie en belangenverstrengeling;
  • Resultaatgerichtheid: Binnen gestelde kaders en termijnen concrete resultaten behalen.

Organisatie en team

Werken bij Overijssel
Overijssel is een prachtige provincie om te wonen, te werken en te recreeren. Met elkaar maken we Overijssel iedere dag leefbaarder, mooier, veiliger en beter bereikbaar. De provincie werkt samen met gemeenten, waterschappen, het Rijk, ondernemers en maatschappelijke instanties. Samen zetten we ons in voor de toekomst van onze provincie.

Beschrijving Economie en Cultuur
Je gaat aan de slag bij de afdeling Economie en Cultuur (EC), een van de acht afdelingen binnen provincie Overijssel. De afdeling is verantwoordelijk voor de ontwikkeling en uitvoering van het economische en culturele beleid. Enkele voorbeelden van belangrijke themas zijn energie, innovatie, het sociaal-cultureel vestigingsklimaat en de arbeidsmarkt. Er is een intensieve samenwerking met burgers, bedrijven, andere overheden en verschillende belangengroepen, waarbij wordt ingespeeld op initiatieven die aansluiten bij de provinciale ambities.
De afdeling bestaat uit de volgende teams: Regionale economie, Vrijetijdseconomie, Agro & Food, Cultuur, Sociale Kwaliteit, Nieuwe Energie.

Expertisecentrum Verbonden Partijen
Het Expertisecentrum Verbonden Partijen bestaat uit een team van tien enthousiaste collega's. Wij werken samen aan oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken door advies te geven over verbonden partijen, financiering en samenwerking. De provincie Overijssel heeft op dit moment 20 verbonden partijen die helpen om provinciaal beleid uit te voeren en maatschappelijke problemen op te lossen. Onze rol is om provinciale middelen slim in te zetten en andere publieke en private partijen te motiveren om ook te investeren. Zo vergroten we samen de impact van elke euro en dragen we bij aan bijvoorbeeld de warmtetransitie, leefbaar platteland en verduurzaming.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op maandag 25 augustus 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 22 augustus 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. De opdrachtgever zal om een Geheimhoudingsverklaring vragen. De Opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi). Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan 400.000 binnen het DAS van de Talentenregio. Voor meer informatie zie: (https://talentenregiohuurtin.nl/wp-content/uploads/2024/10/SROI-bijlage-DAS-v2.pdf).

Vragen kunnen ingediend worden tot donderdag 14 augustus 2025, 09.00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op vrijdag 15 augustus 2025 gepubliceerd op onze website. De gestelde vragen en antwoorden kunt u inzien door in te loggen bij Flextender via uw Flextender account. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777. De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot dinsdag 19 augustus 2025, 09.00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl of met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur