Opdracht onderzoek Uitvoeringskosten GLB-NSP

Brabantlaan 1, 5216 TV 's-Hertogenbosch, Nederland

Sluit over 10 dagen
105 24 Noord-Brabant

Begindatum:

18 aug 2025

Einddatum:

30 nov 2025

Uren per week:

24

Publicatiedatum:

13 jun 2025

Opdrachtomschrijving

Het GLB-NSP (Gemeenschappelijk Landbouwbeleid – Nationaal Strategisch Plan) is sinds 2023 van kracht en loopt tot en met 2027. Binnen dit programma worden subsidies verstrekt aan boeren en andere plattelandsactoren gericht op vergroening, innovatie en duurzame landbouw. Bij de uitvoering van het programma zijn meerdere bestuurslagen betrokken, waaronder provincies, RVO en het ministerie van LNV.

Er zijn signalen dat de uitvoeringskosten relatief hoog zijn, mede als gevolg van complexe governance en uitvoeringsstructuren. Met het oog op de ontwikkeling van het volgende programmaplan (2028–2034) is behoefte aan inzicht in de kostenstructuur, mogelijke besparingen en de relatie met de huidige governance.


Wat ga je doen?

  1. Inzichtelijk maken wat de totale uitvoeringskosten zijn van het GLB-NSP op verschillende bestuursniveaus (o.a. rijk, provincies, uitvoeringsorganisaties) en meer specifiek voor provincie Brabant.
  2. Analyseren waar eventuele bovenmatige of inefficiënte kosten optreden en wat de oorzaken hiervan zijn.
  3. Doen van aanbevelingen om de uitvoeringskosten te reduceren voor de komende programmaperiode (2028–2034).
  4. Beschrijven van de huidige governance- en uitvoeringsstructuur van het GLB-NSP, inclusief verantwoordelijkheden, rollen en samenwerkingsvormen.
  5. Analyseren van de correlatie tussen de governance-structuur en de uitvoeringskosten: in hoeverre draagt de huidige opzet bij aan kostenstijging of -reductie?


Resultaat

  • Onderzoeksrapport met:
    • Overzicht en analyse van de uitvoeringskosten GLB-NSP, voor provincie Brabant.
    • Identificatie van bovenmatige of onevenredige kosten.
    • Overzicht van de governance- en uitvoeringsstructuur.
    • Analyse van de relatie tussen governance en kosten.
    • Concreet advies over kostenreductie en governance-optimalisatie.
  • Presentatie van de bevindingen aan betrokken opdrachtgever


Met wie werk je samen?

Kandidaat stemt onderzoeksplan en voortgang af met een stuurgroep of begeleidingscommissie bestaande uit vertegenwoordigers van team Europese programma’s: te weten GLB Coördinator, Programmabeheerser Slimme Financiering en Participaties (SFP), Financieel specialist team Europese Programma’s (EP), Teamleider EP en uitvoeringsorganisatie Stimulus. De eindrapportage wordt opgeleverd aan de hoofdopdrachtgever (Programmamanager SFP).



Overige informatie

Inzet is afhankelijk van beschikbaarheid data en interviews.

Toegang tot benodigde documenten en data wordt in overleg gefaciliteerd. Interviews of dataverzameling bij betrokken uitvoerende partijen kunnen onderdeel zijn van het onderzoek. Eventuele vertrouwelijkheid of verwerking van privacygevoelige informatie moet plaatsvinden conform AVG-richtlijnen.

Kandidaatomschrijving

Kandidaat beschikt aantoonbaar over:

  • Ervaring met analyseren van financiële en/of organisatorische informatie binnen het publieke domein.
  • Kennis van het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB) of vergelijkbare Europese programma's.
  • Begrip van governance vraagstukken en interbestuurlijke samenwerking.
  • Vaardigheden in het vertalen van complexe data naar heldere inzichten en beleidsadviezen.

Interviewplanning

We streven ernaar de gesprekken te houden op maandag 7 juli 2025.

Toelichting op rooster

De opdracht is voor gemiddeld 16-24 uur per week. Het betreft geen vast rooster. De standplaats is deels in ’s-Hertogenbosch, deels op afstand (hybride)

Dienstencategorie

Andere diensten

CPV code

79000000-4 - Zakelijke dienstverlening: juridisch, marketing, consulting, drukkerij en beveiliging

Eisen

Minimaal opleidingsniveau

Afgeronde financieel-economische opleiding op HBO-niveau, WO werk- en denkniveau. Dit blijkt uit het CV.

Minimale werkervaring

Kandidaat beschikt over - Ervaring met analyseren van financiële en/of organisatorische informatie binnen het publieke domein en het vertalen hiervan naar heldere inzichten en beleidsadviezen. - Minimaal 3 jaar ervaring als adviseur/beleidsmedewerker, bij voorkeur in het politiek bestuurlijke krachtenveld bij provincie(s). Dit blijkt uit het CV.

Overige eisen

Kandidaat beschikt over - Kennis van het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB) of vergelijkbare Europese programma's. - Begrip van governancevraagstukken en interbestuurlijke samenwerking. Dit blijkt uit het CV.

Gunningscriteria

Weging prijsdeel: 15 %

Werkervaring

Kandidaat heeft minimaal 3 jaar werkervaring als adviseur of beleidsmedewerker op gebied van het Europese beleid en subsidiekaders, in het bijzonder van het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB) of vergelijkbare Europese programma's en bij voorkeur in een politiek bestuurlijke omgeving. Dit blijkt uit het CV.
  • 0-3 jaar werkervaring als adviseur of beleidsmedewerker op gebied van het Europese beleid en subsidiekaders. (1 %)
  • minimaal 3 jaar werkervaring als adviseur of beleidsmedewerker op gebied van het Europese beleid en subsidiekaders. (10 %)
  • min. 3 jr werkervaring als adviseur of beleidsmedewerker ohgv het Europese beleid en subsidiekaders, in het bijzonder van het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB) of vergelijkbare Europese programma's in een politiek bestuurlijke omgeving. (15 %)
  • min. 3 jr werkervaring als adviseur of beleidsmedewerker ohgv het Europese beleid en subsidiekaders, vooral van het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB) of vergelijkbare Europese progr.(s) in het politiek bestuurlijk krachtenveld bij provincie(s) . (25 %)
Weging: 25 %

Werkervaring

Kandidaat beschikt over ervaring met het analyseren van financiële en/of organisatorische informatie binnen het publieke domein en het vertalen hiervan naar heldere inzichten en beleidsadviezen. Dit blijkt uit het CV.
  • Geen ervaring met het analyseren en vertalen van financiële en/of organisatorische informatie binnen het publieke domein en het vertalen hiervan naar heldere inzichten en beleidsadviezen. (1 %)
  • Wel ervaring met het analyseren financiële en/of organisatorische informatie binnen het publieke domein en het vertalen hiervan naar heldere inzichten en beleidsadviezen. (25 %)
Weging: 25 %

Opleidingsachtergrond

Kandidaat beschikt over minimaal een afgeronde financieel-economische opleiding op HBO niveau. Dit blijkt uit het CV.
  • Nee, geen afgeronde financieel-economische HBO opleiding. (1 %)
  • Ja, afgeronde financieel-economische HBO opleiding. (5 %)
  • Ja, afgeronde financieel-economische WO opleiding. (10 %)
Weging: 10 %

Interview

Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria.

Tijdens het sollicitatiegesprek zijn de laatste (maximaal) 25 punten toe te kennen. Deze 25 punten worden als volgt verdeeld: 

 
1) De zienswijze en visie op de betreffende functie/werkzaamheden, gerelateerd aan eigen ervaring en visie provincie: maximaal 10 punten.  

2) Match met het team (voldoende complementair in kennis en samenwerking): maximaal 5 punten.  

3) Competenties zoals verbindend, doortastend, vernieuwend, betrouwbaar,  maximaal 10 punten (denk hierbij ook aan goede voorbereiding, motivatie, pro-activiteit, kennis van de provinciale werkzaamheden en actualiteiten). 

 

Bij de provincie gaan we uit van het BYOD (Bring Your Own Device) principe. 

 

We vragen een VOG (Verklaring Omtrent Gedrag) op van de kandidaat aan wie de opdracht voorlopig wordt gegund. Dit is onderdeel van de selectieprocedure en een knock-out criteria. We vragen deze bij voorkeur te overleggen voorafgaand aan de eerste werkdag maar in ieder geval uiterlijk binnen één maand nadien. Hiervoor stuurt de provincie u na de definitieve gunning een link op uw persoonlijk e-mailadres. 

 

Weging: 25 %
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur