Adviseur Procesmanagement

Brabantlaan 1, 5216 TV 's-Hertogenbosch, Nederland

Sluit over 10 dagen
110 36 Noord-Brabant

Begindatum:

1 aug 2025

Einddatum:

1 apr 2026

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

20 jun 2025

Opdrachtomschrijving

Wat ga je doen?

Word jij warm van een organisatie die continu wil verbeteren? Krijg jij energie van steeds weer een stapje erbij op procesverbetering? Ben jij expert op het vlak van procesmanagement? Dan is Provincie Noord-Brabant op zoek naar jou! We zoeken een ervaren adviseur procesmanagement die onze organisatie gaat helpen om een cultuur van continu verbeteren te bereiken. Vanuit die rol ga je met proceseigenaren, medewerkers en teams aan de slag om het lean-gedachtegoed te borgen. Het uitgangspunt daarbij is dat de ‘business’ zelf verantwoordelijk is voor het beheren en continu verbeteren van de processen. Daarbij help, faciliteer, adviseer, train en enthousiasmeer jij je collega's om dit zo goed mogelijk te doen.

Team

Je maakt deel uit van het expertteam Proces- en Informatiemanagement (‘PIM-team’) dat onderdeel is van het programma Stuurinformatie en Administratie (SIA). Naast 2 andere adviseurs informatiemanagement werken hier ook adviseurs op het gebied van informatiemanagement en informatiearchticetuur. Daarnaast zoek je afstemming met de proceseigenaren en deskundigheid in de rest van bedrijfsvoering en de organisatie.

De opdracht

We zoeken een tijdelijke collega die samen met de PIM-collega’s actief met onze teams aan de slag gaat. Je verkent alle mogelijke wegen om werkzaamheden binnen de Provincie logischer en efficiënter in te richten. Je lijnt de interne processen uit en houdt ervan om alles op overzichtelijke wijze te ordenen. Jij betrekt teams bij het realiseren van verbeteringen in hun eigen werk, wat het werkplezier vergroot en het eigenaarschap aanzwengeld. Heeft iemand een procesvraag? Bij jou mogen ze aankloppen!

Concrete werkzaamheden:

•        Proceseigenaren, procesbeheerders en medewerkers van Brabant worden door jouw inzet steeds enthousiaster
         over continu verbeteren in hun werk.

•        Door jou kan straks heel Brabant het lean-gedachtegoed dromen, het is een vanzelfsprekendheid binnen de
         organisatie en is geborgd in de manier van werken.

•        Jij traint (nieuwe)medewerkers op het vlak van procesmanagement en lean door interactieve trainingen en bijv.
         Serious games.

•        Verbeterteams in de organisatie kunnen gaan vliegen door jouw begeleiding, training, advies en faciliteerkunsten.

•        Jij weet alles van de basis en de kaders van procesmanagement binnen de provincie en je beheert en bewaakt die
         kaders om de organisatie optimaal te ondersteunen.

•        Je bent het procesmanagement-geweten van de provincie en borgt die belangen binnen de vele initiatieven en
         (verander)trajecten van de provincie.

•        Je bent sparringspartner voor het management op het vlak van je expertise.

•        Je voert diverse activiteiten en projecten uit die met procesmanagement te maken hebben.

Kandidaatomschrijving

Je bent een verbinder, netwerker, doorzetter en organisator die over de grenzen van het werk en de provinciale organisatie kijkt, met als doel ontwikkelen en continu verbeteren. Je bent makkelijk aanspreekbaar en mensen komen graag naar je toe voor hulp en advies. Jij draait je hand niet om een instructie of training te geven.

•        Je hebt aantoonbare ervaring met procesmanagement, lean en verandermanagement.

•        Je hebt ervaring in de publieke sector.

•        Je bent een doortastende, overtuigende persoonlijkheid met uitstekende communicatieve vaardigheden op zowel
         uitvoerend als aansturend niveau.

•        Je bent een stevige en integere gesprekspartner die oog heeft voor verschillende, soms tegenstrijdige belangen, kunt
         die benoemen en in perspectief plaatsen en bent goed in staat om verbinding te leggen tussen het einddoel en de
         route ernaartoe.

•        Je hebt een sterk analytisch vermogen en bent heel goed in staat om hoofd- en bijzaken te onderscheiden

•        Je bent organisatiesensitief: je bent je ervan bewust dat jouw handelingen impact hebben op andere onderdelen van
         de provinciale organisatie. Je kunt schakelen op diverse niveaus, tussen belangen en activiteiten.

Interviewplanning

We streven ernaar de gesprekken te houden op woensdag 9 juli 2025.

Toelichting op rooster

De standplaats is zowel op de provincie als hybride, gemiddeld 2 tot 3 dagen hybride en 2 tot 3 dagen op de provincie. Aanwezigheid op de provincie is in ieder geval noodzakelijk op de dinsdagen in verband met het teamoverleg.

Dienstencategorie

Andere diensten

CPV code

79000000-4 - Zakelijke dienstverlening: juridisch, marketing, consulting, drukkerij en beveiliging

Eisen

Minimaal opleidingsniveau. Dit blijkt uit het CV.

WO/HBO+ werk- en denkniveau.

Werkervaring met procesoptimalisatie en lean. Dit blijkt uit het CV.

Kandidaat beschikt over minimaal 5 jaar werkervaring (opgedaan in de laatste 10 jaar) met procesoptimalisatie en lean (minimaal Green Belt certificaat, liever Black Belt).

ervaring met verandermanagement bij decentrale overheden. Dit blijkt uit CV.

Kandidaat beschikt over minimaal 3 jaar ervaring met verandermanagement bij decentrale overheden (gemeente, provincie).

Werkervaring bij decentrale overheden. Dit blijkt uit het CV.

Kandidaat beschikt over minimaal 3 jaar werkervaring bij decentrale overheden (gemeente, provincie).

Gunningscriteria

Weging prijsdeel: 15 %

Opleiding

Kandidaat beschikt over een relevante afgeronde WO of HBO+ opleiding op het gebied van bedrijfskunde of organisatiewetenschap. Dit blijkt uit CV .
  • Geen relevante opleiding (1 %)
  • WO/HBO+-opleiding (10 %)
Weging: 10 %

Werkervaring

Kandidaat beschikt over minimaal 5 jaar werkervaring (opgedaan in de laatste 10 jaar) met procesoptimalisatie en lean (minimaal Green Belt certificaat, liever Black Belt). Dit blijkt uit CV.
  • Minder dan 1 jaar ervaring (1 %)
  • 1-5 jaar ervaring of ouder dan 10 jaar (15 %)
  • > 5 jaar ervaring (25 %)
Weging: 25 %

Werkervaring

Kandidaat beschikt over minimaal 3 jaar ervaring met verandermanagement bij decentrale overheden (gemeente, provincie). Dit blijkt uit CV.
  • <1 jaar (1 %)
  • 1-3 jaar, niet bij decentrale overheid (5 %)
  • 1-3 jaar, bij decentrale overheid (10 %)
  • >3 jaar, niet bij decentrale overheid (10 %)
  • >3 jaar, bij decentrale overheid (15 %)
Weging: 15 %

Werkervaring

Kandidaat beschikt over minimaal 3 jaar werkervaring bij decentrale overheden (gemeente, provincie). Dit blijkt uit CV.
  • Geen ervaring (1 %)
  • 0-3 jaar ervaring (5 %)
  • >3 jaar ervaring (10 %)
Weging: 10 %

Interview

Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria.

 

Tijdens het sollicitatiegesprek zijn de laatste (maximaal) 25 punten toe te kennen. Deze 25 punten worden als volgt verdeeld: 

 
1) De zienswijze en visie op de betreffende functie/werkzaamheden, gerelateerd aan eigen ervaring en visie provincie: maximaal 10 punten.  

2) Match met het team (voldoende complementair in kennis en samenwerking): maximaal 5 punten.  

3) Competenties zoals verbindend, doortastend, vernieuwend, betrouwbaar,  maximaal 10 punten (denk hierbij ook aan goede voorbereiding, motivatie, pro-activiteit, kennis van de provinciale werkzaamheden en actualiteiten). 

 

Bij de provincie gaan we uit van het BYOD (Bring Your Own Device) principe. 

 

We vragen een VOG (Verklaring Omtrent Gedrag) op van de kandidaat aan wie de opdracht voorlopig wordt gegund. Dit is onderdeel van de selectieprocedure en een knock-out criteria. We vragen deze bij voorkeur te overleggen voorafgaand aan de eerste werkdag maar in ieder geval uiterlijk binnen één maand nadien.  Hiervoor stuurt de provincie u na de definitieve gunning een link op uw persoonlijk e-mailadres. 

  

Weging: 25 %
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nikki Nowack via 06 43 36 34 25 / nikki.nowack@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur