Pastoor van Kessellaan 15, 4761 BJ Zevenbergen, Nederland
Begindatum:
14 jul 2025Einddatum:
31 dec 2025Uren per week:
32 - 36Publicatiedatum:
20 jun 2025Gemeente Moerdijk is tot 1 januari 2025 op zoek naar een: Interim teammanager (32 tot 36 uur per week) sociaal domein, cluster advies en jeugd
Omschrijving van de opdracht
Je gaat leidinggeven aan circa 30 professionals (beleidsadviseurs, ondersteunende collega’s en jeugd) met passie voor hun vak! Zij zijn werkzaam op alle leefgebieden waarop de gemeente ondersteunt: opvoeden en opgroeien, onderwijs, financiën, algemeen dagelijks leven, gezondheid, sociale participatie, veiligheid, wonen, werk en mobiliteit.
De clusters advies en jeugd zijn divers opgebouwd, van net ingestapte tot zeer ervaren collega’s, van uitvoerend tot beleidsmatig. Voor het cluster advies ligt een opgave om meer projectmatig te werken en de samenwerking buiten het domein op te zoeken. We zoeken hiervoor een ervaren interim teammanager die de materie kent, snel kan instappen, sturing kan geven en knopen kan doorhakken.
De organisatie van Moerdijk is verdeeld in drie domeinen: Mens en Maatschappij, Ondernemen en Leefomgeving en Interne Dienstverlening. Het Cluster Advies Sociaal domein maakt onderdeel uit van het domein Mens en Maatschappij.
Wat we zoeken voor de interim-periode:
Focus primair op het team en op het domein:
Team:
Je draagt de HR-verantwoordelijkheid voor de medewerkers, hebt oprechte aandacht en coacht hen bij het verrichten van de activiteiten en het houden van de balans. Je bent verantwoordelijk voor de overige dagelijkse PIOFAH-taken. Je werkt samen met de ondersteunende afdelingen (PIOFAH) om uiteindelijke optimale faciliteiten voor het cluster te creëren.
Je bent uiteindelijk verantwoordelijk voor de output, welke producten en resultaten het cluster afgesproken heeft te leveren. Dat houdt in dat je op de hoogte bent van wat te leveren en welke projecten en activiteiten de mensen uit het cluster uitvoeren. Hiertoe heb je aandacht voor effectiviteit en efficiëntie. Met accent op kwaliteit en tijdigheid zorg je samen met het team voor het behalen van de afgesproken resultaten en de uitvoering van de relevante werkzaamheden. Hierbij past een instelling die zowel persoonlijk als zakelijk is.
In het verlengde hiervan heb je als teammanager aandacht voor de werk en beleidsprocessen. Je denkt mee over de uitlijning ervan en monitort op hoofdlijnen. Werken vanuit de keten is hierbij het uitgangspunt. Jij ziet de meerwaarde van gemeente-breed denken en weet jouw team mee te nemen in het denken vanuit een breder perspectief.
Je zorgt voor duidelijke randvoorwaarden waarbinnen medewerkers hun werk goed kunnen organiseren en uitvoeren:
Medewerkers werken aan concrete opgaven die bijdragen aan de bredere sociaal domein doelen
Medewerkers hebben een realistisch werkplan, passend bij capaciteit en competenties
Medewerkers beschikken over voldoende faciliteiten
Je bent voorzitter van het portefeuillehouders overleg waarin de ontwikkelingen binnen een leefgebied en de voortgang van verschillende projecten wordt besproken. Je levert een bijdrage aan het optimaliseren van deze overleggen.
Domein:
Je maakt onderdeel uit van de domeintafel Mens en Maatschappij met de overige twee teammanagers en de directeur. De domeintafel is een slagvaardig en besluitkrachtig managementoverleg op operationeel en tactisch niveau.
Kandidaat omschrijving
Je hebt meerdere jaren ervaring als teammanager sociaal domein in een gemeente
Je bent bekend met beleidsteams in het sociaal domein, in het bijzonder de grote thema’s en het vakgebied jeugd. Je weet waar de medewerkers zich mee bezighouden en wat er speelt.
Je hebt ervaring met veranderprocessen en teamontwikkeling.
Je bent bekend met de (veranderende) rol van de overheid in de samenleving.
Je werkt primair mensgericht en verbindend vanuit een coachende leiderschapsstijl. Maar zeker zo belangrijk is dat je ‘staat voor de zaak’, lastige beslissingen durft te nemen, daadkrachtig handelt en knopen doorhakt als de situatie daarom vraagt.
Jij ondersteunt jouw medewerkers door ervoor te zorgen dat medewerkers hun werk goed kunnen doen. Dit doe je vanuit een faciliterende, coachende en soms ook sturende houding.
Je hebt oog voor de werkinhoud, processen, beleid en uitvoering Op die manier weet je focus en prioriteit aan te brengen en op verschillende niveaus de juiste discussies aan te wakkeren of gesprekken te voeren.
De expertise en het gedachtengoed van het team weet je duidelijk te vertalen en te verbinden aan de doelstelling en ambities van de organisatie. Uiteraard houd je daarbij rekening met wat mogelijk en haalbaar is.
Gesprekken
Gesprekken vinden plaats op donderdagochtend 3 juli. Gesprekken voeren we bij voorkeur live op het gemeentehuis in Zevenbergen. Hoewel we niet kunnen voorspellen of kandidaat wordt uitgenodigd, is het fijn als hier rekening mee wordt gehouden.
Eisen en Wensen
Kandidaat heeft minimaal 2 jaar ervaring als teammanager binnen het sociaal domein. Dit moet blijken uit het CV.
7p
Geen ZZP.
6p
Kandidaat is minimaal 32 uur per week beschikbaar. Dit moet blijken uit het CV.
5p
Kandidaat heeft aantoonbare werkervaring als leidinggevende binnen een complexe ambtelijk/bestuurlijke omgeving zoals gemeente of een regionaal samenwerkingsverband. Dit moet blijken uit het CV.
Kandidaat heeft beperkte ervaring (tot 3 jaar). (2 Punten)
Kandidaat heeft ervaring (3-7 jaar) (4 Punten)
Kandidaat heeft ruime ervaring (7 jaar of meer) (6 Punten)
Kandidaat is per 14 juli 2025 beschikbaar. De beschikbare startdatum moet vermeld worden in het CV.
4p
Kandidaat is bekend met beleidsteams in het sociaal domein, in het bijzonder de grote thema’s en het vakgebied jeugd. Kandidaat weet waar de medewerkers zich mee bezighouden en wat er speelt en kan deze processen sturen. Dit moet blijken uit het CV
Kandidaat heeft geen ervaring (0 Punten)
Kandidaat heeft beperkte ervaring (tot 3 jaar) (3 Punten)
Kandidaat heeft ervaring (3-7 jaar) (4 Punten)
Kandidaat heeft ruime ervaring (7 jaar of meer) (6 Punten)
Kandidaat heeft ervaring met veranderprocessen, opdrachtgeverschap projecten en teamontwikkeling. Dit moet blijken uit het CV.
5p
Prijsscore ( laagste tarief / aangeboden tarief ) * maximale prijsscore
9p
Overige informatie
Als onderdeel van de opdracht vragen wij een VOG (algemeen screeningsprofiel, onderdelen 11-12-13) die bij de aanvang van de opdracht niet ouder is dan 2 maanden. De VOG moet op verzoek direct aan ons overlegd kunnen worden. Indien er een VOG moet worden aangevraagd, dan worden de kosten hiervoor door ons vergoed.