Senior Adviseur Bodem

Omgevingsdienst Rivierenland

J.S. de Jongplein 2, 4001 WG Tiel, Nederland

Sluit over 9 dagen
95 32 Gelderland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 jun 2026

Uren per week:

32

Publicatiedatum:

31 mei 2025

Opdrachtgever
Bij ODR zet jij je samen met ruim 200 andere collega’s in voor een prettige, veilige en duurzame leefomgeving in regio Rivierenland. Dit doen we voor en samen met 8 gemeenten in de regio en de provincie. Dat doen we door vergunningverlening, toezicht en handhaving bij ondernemers, organisaties en inwoners. Maar we doen meer. We hebben veel kennis in huis en delen deze graag. Zo adviseren we de gemeenten en andere partijen o.a. over de leefomgeving, bouw, milieu, energie, archeologie, bodem, lucht en natuur. Ook houden we voor heel Gelderland toezicht op de afval- en grondstoffen ketens om milieucriminaliteit te voorkomen. We zijn een open en naar buitengerichte organisatie en zijn graag van meerwaarde.

Ons mooie en sfeervol ingerichte kantoor staat in Tiel, waar jij kunt parkeren voor de deur. Ook het treinstation is op loopafstand. Binnen het kantoor zijn er ruimten om te werken en te ontmoeten. Er is een goede, informele werksfeer en volop ruimte voor ontwikkeling en groei.

Omschrijving van de opdracht
De Omgevingsdienst Rivierenland is op zoek naar een Senior Adviseur Bodem. Binnen ons werkgebied is sprake van meerdere grote projecten waarvoor tijdelijk extra capaciteit binnen het team Bodem noodzakelijk is. Voorbeelden van projecten betreffen de dijkversterkingen (waaronder Tiel-Waardenburg, Meanderde Maas, Gorinchem-Waardenburg en Neder-Betuwe), onderhoud en uitbreiding van ondergrondse infrastructuur (kabels en leidingen) en het actualiseren van de Nota bodembeheer en bodemkwaliteitskaarten. Daarnaast zijn reguliere werkzaamheden gewenst om het team verder te ondersteunen.

Voor uitvoering van jouw werkzaamheden is brede inhoudelijk vakkennis en ervaring  vereist. Je kan zit geheel zelfstandig. Je voert overleg met en beoordeelt rapporten van bodemonderzoeken en -saneringen inhoudelijk. Je geeft advies, intern en extern, en handelt meldingen uit het omgevingsloket (milieubelastende activiteiten) af. Na gunning van de opdracht worden de projecten waaraan je wordt verbonden uiteengezet en wordt per project een resultaatverplichting vastgelegd. Jouw behaalde resultaten worden periodiek getoetst.
Doel van de opdracht is om de complexe adviesdossiers op te pakken en goed af te ronden. Ook wordt er van je verwacht dat je jonge medewerkers meeneemt en begeleid en zo laat groeien in ervaring. (hier wordt op gemonitord)

Uit te voeren werkzaamheden:
Jij zorgt ervoor dat er in plannen voor de fysieke leefomgeving op een verantwoorde manier rekening wordt gehouden met het aspect bodem. Jij adviseert bij ruimtelijke procedures en projecten, nieuw vast te stellen bodembeleid, VTH-taken en juridische procedures. Je bent verantwoordelijk voor het contact en het maken van afspraken met diverse stakeholders (waaronder initiatiefnemers, gemeenten, aannemers, waterbeheerders en toezichthouders). De taken worden uitgevoerd binnen de gestelde proceduretijden. Ruime kennis van, en ervaring met het uitvoeren van taken onder de Omgevingswet is dan ook een vereiste. Je kan dit zelfstandig.

Jouw uit te voeren taken vallen onder het Team Bodem van de Omgevingsdienst. In dit team zijn zowel adviseurs als toezichthouders werkzaam.

Als zelfstandige beschik jij zelf over de noodzakelijke apparatuur / vervoer om jouw taken uit te voeren. Je krijgt geen vaste werkplek. Aanwezigheid op kantoor is periodiek wel noodzakelijk voor bijvoorbeeld (project)overleg en beoordelingsgesprekken en kan ook op eigen verzoek worden georganiseerd. Wij zorgen dat je jouw taken zelfstandig kan uitvoeren en toegang krijgt tot de hiervoor noodzakelijke programma’s / gegevens. Omdat je namens ons adviseert werk je vanuit een persoonlijk account van de Omgevingsdienst.

Vereisten / knock-outcriteria

  1. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi);

  2. Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad;

  3. De beroepsaansprakelijkheidsverzekering en de aansprakelijkheidsverzekering bedrijven biedt qua verzekerde hoedanigheid, inhoudelijk dekking aan minimaal de opdrachtwaarde van de opdracht;

  4. Beschikbaar per juni 2025 voor flexibel 24 tot 32 uur per week;

  5. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als senior bodemadviseur met ondersteuning van en advisering aan toezichthouders bodem en milieu;

  6. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met advisering binnen saneringsgerelateerde projecten, benoem waar dit is opgedaan;

  7. Een maximaal uurtarief van €95,- exclusief btw en inclusief Fee en reiskosten woon-/ werk verkeer.

Selectiecriteria (weging, totaal 100 punten)

  1. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in een adviserende functie op het gebied van milieu bij een omgevingsdienst of een gemeente (25 punten);

  2. Minimaal 6 jaar aantoonbare werkervaring als senior bodemadviseur met ondersteuning van en advisering aan toezichthouders bodem en milieu (30 punten);

  3. Minimaal een afgeronde hbo bachelor opleiding (10 punten);

  4. Aantoonbare werkervaring met OpenWave (DMS) en Nazca (BIS) (15 punten);

  5. Aantoonbare werkervaring als zelfstandig senior adviseur bij grootschalige projecten waar bodem(kwaliteit) centraal staat (waaronder dijkversterkingen en K&L), benoem een referentieopdracht (20 punten).

Competenties

  • Uitdrukkingsvaardigheid (mondeling);

  • Uitdrukkingsvaardigheid (schriftelijk);

  • Klantgericht;

  • Resultaat gericht werken;

  • Samenwerken;

  • Besluitvaardigheid;

  • Kritisch;

  • Analyserend vermogen.

Benodigd aantal professionals
1 tot 2.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal Maximaal tarief €95,00. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht €1,90 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier. 

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr.
Is hybride werken mogelijk: Ja.

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 17 juni 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 13 juni 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Voor de ZZP'er
De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nikki Nowack via 06 43 36 34 25 / nikki.nowack@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur