Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant
Logo van Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant

Toezichthouder bodem

Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant

Spoorlaan 181, 5038 CB Tilburg, Nederland

Sluit over 10 dagen

Begindatum:

1 jan 2026

Einddatum:

31 dec 2026

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

21 nov 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Wil jij een baan met impact, afwisseling en ruimte om te groeien? En wil je werken in een team waar jouw kennis ertoe doet en je écht het verschil kunt maken? Als toezichthouder bodem krijg je alle ruimte om je vakinhoudelijk te ontwikkelen, zelfstandig aan de slag te gaan en mee te bouwen aan een schonere, veilige leefomgeving.
Je komt terecht in een betrokken team, krijgt een goed inwerktraject en volop kansen om door te groeien. Geen dag is hetzelfde, en jouw inzet doet ertoe - voor inwoners, milieu en bestuurders.

Jouw rol als toezichthouder bodem: grip op de grond
Als toezichthouder bodem houd jij toezicht op grondwerkzaamheden en bodemsaneringen. Je controleert of wordt voldaan aan de wet- en regelgeving. Denk hierbij aan vragen als: Wordt de bodem schoon opgeleverd? Is er archeologisch onderzoek gedaan? Zijn er risico's voor het milieu?
Je werkt aan uiteenlopende projecten, van woningbouw tot snelwegverbredingen, en houdt toezicht op duurzame toepassingen, zoals gesloten bodemenergiesystemen (GBES). Je voert toezicht uit op de gehele cyclus; van het begin tot het eind zorg jij voor het verminderen van risico's en zorgt daarmee voor een veilige leefomgeving.

Jouw belangrijkste taken:
  • Je bereidt het toezicht zorgvuldig voor: je verdiept je in het dossier, stemt af met collega's, zoals vergunningverleners, en plant het toezicht in;
  • Je voert controles uit op locatie, zowel voor als tijdens de uitvoering van het werk. Je stelt de juiste vragen en durft door te vragen, zodat de voorbereiding, uitvoering en afronding op de juiste manier verlopen;
  • Je rapporteert je bevindingen procesmatig en sluit dossiers af, of zorgt voor passende opvolging richting handhaving;
  • Je schakelt met interne en externe belanghebbenden zoals vergunningverleners, juristen, gemeenten, aannemers en adviesbureaus.

Als toezichthouder ben je voor een deel van de tijd aanwezig op kantoor in Tilburg en voor het andere deel voer je actief buiten toezicht uit. Je focus zal daarbij voornamelijk liggen op Zuid-West Brabant: omgeving Bergen op Zoom, Moerdijk, Roosendaal. Je kunt deels thuis én vanuit huis werken en bent flexibel in je werktijden. Dit betekent dat je soms 's ochtends vroeg aanwezig moet zijn bij de start van bijvoorbeeld een saneringsproject.

Eisen

  • Uit het CV van de kandidaat blijkt dat hij/zij beschikt over een hbo-diploma.
  • De kandidaat heeft een hbo-diploma, bij voorkeur in de richting van Milieukunde, Bodem of GIS/Geo.
  • De kandidaat is in het bezit van rijbewijs B.
  • Kandidaat voldoet aantoonbaar aan de landelijke kwaliteitscriteria 2.3 voor vergunningverlening, toezicht en handhaving krachtens de Omgevingswet.
  • De kandidaat beschikt over een eigen telefoon en tablet voor het uitvoeren van de werkzaamheden. De OMWB vergoedt hiervoor geen kosten.
  • De OMWB kent geen vergoeding voor reiskosten woon-werk, parkeerkosten en verblijfskosten. Dienstreizen worden vergoed tegen € 0,19 netto per kilometer.
  • Er dient in het gesprek een klik te zijn met de kandidaat.
  • De medewerker draagt bij het uitvoeren van zijn werkzaamheden verplicht PBM's.
  • De medewerker is in het bezit van de volgende PBM's: Werkschoen minimaal s3, helm, overal e.d.
  • Medewerker toont op zijn eerste werkdag aan dat hij in het bezit is van de genoemde PMB's en tekent hiervoor een document bij de OMWB.
  • Overeenkomstig het beleid 'nevenwerkzaamheden en financiële belangen OMWB' geldt voor inhuurmedewerkers dat nevenwerkzaamheden en financiële belangen gemeld moeten worden.

Wensen en competenties

Wensen
  • Kandidaat dient 3 tot 7 jaar ervaring in een vergelijkbare functie te hebben.
  • De kandidaat heeft bij voorkeur ervaring met grondwerk, toezicht of bodemsanering (bijvoorbeeld als milieukundig begeleider of vanuit de aannemerij).
  • De kandidaat past in het team.
Competenties
  • De kandidaat is leergierig, want de ontwikkelingen binnen het vakgebied staan nooit stil: je kennis, vaardigheden en competenties zullen altijd in ontwikkeling zijn.

Organisatie en team

Organisatieomschrijving
Bij de OMWB hebben we een duidelijke missie: zichtbaar samen werken aan een schone, duurzame en veilige leefomgeving. Een leefomgeving waarin we 1,2 miljoen mensen veilig willen laten wonen, werken en recreëren. Dit doen we door middel van vergunningverlening, toezicht en handhaving op de milieuwetgeving, in opdracht van de gemeenten en de provincie in ons werkgebied.
Om dit te bereiken kijken meer dan 250 collega's om zich heen. We kijken naar wat onze omgeving nodig heeft. Door bijvoorbeeld dagelijks metingen en onderzoek te verrichten in een gebied met zware industrie; of door dé partner voor gemeenten en provincie te zijn rondom taken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving. Die expertise ontwikkelen we elke dag en die biedt ons een uniek perspectief op de omgeving.

Je team
Je komt terecht in een hecht team van acht specialisten. Samen verdelen jullie het werk, wisselen kennis uit en sparren jullie over complexe dossiers. Je werkt intensief samen met vergunningverleners, beleidsmedewerkers, handhavers en juristen. Extern heb je contact met stakeholders zoals gemeenten, opdrachtgevers en adviesbureaus.

Waar kom je terecht?
Bij de Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant draag je bij aan een duidelijke missie: zichtbaar samenwerken aan een schone, duurzame en veilige leefomgeving. Een leefomgeving waarin we met bijna 400 collega's zo'n 1,2 miljoen mensen veilig willen laten wonen, werken en recreëren. Wij werken in opdracht van de gemeenten en provincie en zijn verantwoordelijk voor: vergunningverlening, toezicht en handhaving op de milieuwetgeving. Dit doen we in ons werkgebied, dat loopt van Midden- tot West-Brabant en voor het bodemtoezicht bij SEVESO-bedrijven in geheel Noord-Brabant.

Gespreksinformatie

Niet bekend

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:
Niet bekend
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Onze adviseurs staan je graag persoonlijk te woord op maandag t/m vrijdag tussen 09:00 en 17:00 uur. Je kunt jouw vraag alvast stellen via de contactpagina of kom terug op een ander tijdstip!
Opdracht Adviseur