Toezichthouder/handhaver Bodem

Omgevingsdienst Brabant Noord

Victorialaan 1 Toren, D, 5213 JG 's-Hertogenbosch, Nederland

Sluit over 15 dagen
95 24 Noord-Brabant

Begindatum:

1 okt 2025

Einddatum:

1 apr 2026

Uren per week:

24 - 36

Publicatiedatum:

14 aug 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Omgevingsdienst Brabant Noord is uitvoeringsexpert als het gaat om vergunningverlening, toezicht en handhaving in de fysieke leefomgeving. Daarnaast adviseren collega’s het openbaar bestuur en dragen zo bij aan een veilige en gezonde leefomgeving in Brabant Noord.

De ODBN is op zoek naar een Toezichthouder/handhaver Bodem.

Als Toezichthouder/handhaver Bodem en bouwstoffen houd je je met name bezig met toezicht op het Besluit bodemkwaliteit. Daarnaast voer je controles uit in het kader van het Besluit mobiel breken en tijdens de aanleg van Gesloten BodemEnergieSystemen (GBES). Tot slot houd je je ook bezig met het handhavingsproces, indien noodzakelijk.

Onderdeel van je werkzaamheden is:

  • Het uitvoeren van projecten en inspecties op diverse bodemwerkzaamheden

  • Het identificeren van illegale situaties en indien nodig handhavingsmaatregelen treffen

  • Het vertrouwd zijn met monsterneming en communicatie met veldwerkers en adviesbureaus

  • Een gedreven bijdrage leveren aan kwaliteitsverbetering van de leefomgeving

Eisen

Opleidingsniveau
De kandidaat beschikt over een Mbo-diploma niveau 4 in het werkgebied. Dit blijkt uit het CV.

Werkervaring
De kandidaat heeft minimaal 5 jaar werkervaring als toezichthouder/handhaver bodem opgedaan in de afgelopen 7 jaar. Dit blijkt uit het CV.

Omgevingswet
De kandidaat heeft goede kennis en ervaring met de toepassing van de Omgevingswet. Dit blijkt uit het CV.

Werkervaring met milieubelastende activiteiten
De kandidaat heeft minimaal 3 jaar werkervaring op het gebied van milieubelastende activiteiten (Besluit bodemkwaliteit), opgedaan in de afgelopen 5 jaar. Dit blijkt uit het CV.

Werkervaring toezicht graven en saneringen
De kandidaat heeft ervaring met toezicht houden op graven en saneringen. Dit blijkt uit het CV.

Kennis LHSO
De kandidaat heeft kennis van het LHSO en is in staat om deze toe te passen. Dit blijkt uit het CV.

Wensen en competenties

Wensen

  • Prijs
    Weging: 15 %

  • Werkervaring toezichthouder/handhaver Bodem
    De kandidaat heeft minimaal 5 jaar werkervaring als toezichthouder/handhaver bodem. Dit blijkt uit het CV.

    • 5 jaar werkervaring (5 %)

    • 6-7 jaar werkervaring (10 %)

    • Meer dan 7 jaar werkervaring (15 %)

  • Actuele kennis
    De kandidaat beschikt over actuele en aantoonbare kennis van Besluit bodemkwaliteit, de Wet bodembescherming, Wet Milieubeheer. Dit blijkt het uit CV.
    Weging: 15 %

  • Werkervaring GBES
    De kandidaat heeft kennis en/of ervaring met GBES. Dit blijkt uit het CV.
    Weging: 5 %

  • Verstand van bouwstoffen
    De kandidaat heeft verstand van bouwstoffen, zoals zinkslakken en zinkassen. Dit blijkt uit het CV.
    Weging: 10 %

  • Kennis en/of ervaring met mobiel breken
    De kandidaat heeft kennis van en/of ervaring met mobiel breken. Dit blijkt uit het CV.
    Weging: 10 %

  • Automatiseringskennis
    De kandidaat heeft kennis van en met diverse automatiseringssystemen. Dit blijkt uit het CV.
    Weging: 5 %

  • Interview
    Weging: 25 %

Competenties

  • Uitstekende communicatieve vaardigheden in woord en geschrift: je bent in staat mondeling te overtuigen en jouw bevindingen helder, duidelijk en in begrijpelijke taal voor de klant op papier te zetten.

  • Kwaliteitsgericht: je levert verzorgd werk af, hebt oog voor details, volgt procedures en richtlijnen en herstelt eventuele fouten op juiste wijze.

  • Klantgericht: je zorgt dat je behoefte van de klant helder hebt, je houdt je aan gemaakte afspraken en brengt de klant op de hoogte van wijzigingen/ontwikkelingen enz.

  • Zelfstandig werken: je kan goed zelfstandig werken, plannen en organiseren.

  • Analytisch: je kan verschillende informatiebronnen raadplegen om inzicht in het probleem te krijgen, je overziet verschillende belangen, procedures en problemen bij een zaak.

  • Gevoel voor politieke en bestuurlijke verhoudingen: je weet wat er speelt in de regio en kan hiernaar handelen.

Organisatie en team

Omgevingsdienst Brabant Noord is uitvoeringsexpert als het gaat om vergunningverlening, toezicht en handhaving in de fysieke leefomgeving. Daarnaast adviseren collegas het openbaar bestuur en dragen zo bij aan een veilige en gezonde leefomgeving in Brabant Noord.

Gespreksinformatie

Planning
De gesprekken vinden plaats op ons kantoor en zullen in overleg worden ingepland.

Sollicitatie
Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria.

In de gesprekken wordt getoetst op de eisen en gunningscriteria en kijken we naar de eerder benoemde competenties.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

ZZP
Het betreft reguliere werkzaamheden waardoor deze opdracht niet geschikt is voor ZZP'ers

Inzet
Minimaal 24 uur per week inzetbaar, werkdagen in overleg. Meer uren tot 36 uur per week is ook bespreekbaar. De opdracht start 1 oktober, maar eerder is in overleg bespreekbaar.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur